PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hmm. Poslouchat se to dá. Mám pocit, že tak nějak zní a bude znít asi nejčastější komentář k nejnovějšímu albu živoucí německé legendy ACCEPT, již třetímu s Markem Tornillem za mikrofonem. A ano, dodávám já, poslouchat se to dá. Ovšem co se vlastně (a nejen dnes) poslouchat nedá? Dostáváme se tím pádem na úroveň laciné rádiové produkce, dobré tak k tomu, aby vám v práci neupadla hlava na klávesnici nebo naopak dílo na stavbě šlo lépe od ruky? Skoro se mi zdá, že ano.
Totiž to, že „poslouchat se to dá“, je bohužel tou absolutně nejvýstižnější možnou charakteristikou „Blind Rage“, alba, které si ACCEPT měli odpustit, pokud si snad stále ještě chtějí udržet image dávné metalové hvězdy, která se ani za své aktuální výsledky nemusí stydět. Poslouchat se to dá, ale co dál? Kde jsou nějaké prožitky? Kde je husí kůže, kde je mráz běhající po zádech, kde je ten nevyjádřitelný pocit, že posloucháte něco slovy nepopsatelného, při čem se vám chce konat ty největší lidské skutky na světě a máte při tom pocit, že to zvládnete levou zadní?
Řekl bych, že v případě ACCEPT zůstal prostě a jednoduše vězet v osmdesátých létech a v novém tisíciletí se ho jen velmi zlehka dotkli na comebackovém zářezu „Blood Of The Nations“. „Stalingrad“, to už byl seriózní přešlap, na němž nás jen velké jméno lacině krmilo krmí nepříliš výživnou a na vitamíny chudou, no a aktuální řadovka „Blind Rage“ (mimochodem již čtrnáctá v pořadí, jestli dobře počítám) v tom už jen přímo trestuhodně pokračuje. Invence pramálo, je-li vlastně vůbec nějaká k vypátrání, a jen ostentativní, nezainteresované a ničemné rýpání se ve věcech dávno minulých, k němuž není pražádného důvodu.
Úplně cítím ten chlad, který z nahrávky s rozzuřeným býkem na obalu sálá směrem k posluchači. My jsme ACCEPT, my hrajeme ACCEPT a tak je třeba jásat s každým naším dalším hrábnutím do strun. Jenomže k tomu má těch jedenáct skladeb pořádně daleko. O bezradnosti skupiny v nakládání s vlastní jménem a jeho odkazem svědčí naprosto ukázkově úvodní věc, nazvaná silácky „Stampede“. Z nadějné předehry se zde vyklube naprosto tuctový riffový kolovrátek po acceptovsku, jehož mizérie je jen zdůrazněna ve slaboučkém refrénu, kde se do praktického prázdna jen sborově vykřikuje název skladby. A tak je to s celým albem, přestože v některých jeho okamžicích jakoby se na světlo světa chtěla prodrat i ona původní, energií a originalitou nabitá německá metalová poctivost („Dying Breed“, „Dark Side Of My Heart“ a „From The Ashes We Rise“). Nicméně, nakonec jí vždycky není dopřáno a je zašlapána do země nelítostnou kovovou prázdnotou ve znatelné početní přesile.
Ale i tak se to samozřejmě dá uzavřít, že poslouchat se to dá. Jenže, slovy klasika, komu tím ACCEPT prospívají?
Přes veškerou zvučnost jména kapely, vydavatele, producenta a jánevímkoho ještě by vždy mělo jít především o hudbou samotnou. A tím si právě u „Blind Rage“ nejsem vůbec jistý.
5 / 10
Mark Tornillo
- zpěv
Wolf Hoffmann
- kytara
Herman Frank
- kytara
Peter Baltes
- baskytara
Stefan Schwarzmann
- bicí
1. Stampede
2. Dying Breed
3. Dark Side Of My Heart
4. Fall Of The Empire
5. Trail Of Tears
6. Wanna Be Free
7. 200 Years
8. Bloodbath Mastermind
9. From The Ashes We Rise
10. The Curse
11. Final Journey
12. Thrown To The Wolves
Humanoid (2024)
Too Mean To Die (2021)
The Rise Of Chaos (2017)
Blind Rage (2014)
Stalingrad (2012)
Blood Of The Nations (2010)
All Areas - Worldwide (Live) (1997)
Predator (1996)
Death Row (1994)
Objection Overruled (1993)
Staying A Life (Live) (1990)
Eat The Heat (1989)
Russian Roulette (1986)
Kaizoku-Ban (Live EP) (1985)
Metal Heart (1985)
Balls To The Wall (1984)
Restless And Wild (1982)
Breaker (1981)
I´m A Rebel (1980)
Accept (1979)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 58:35
Produkce: Andy Sneap
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.