Dnešního dne dochází k velikému mezníku v historii tuzemské undergroundové scény. Prostřednictvím veřejnoprávního sdělovacího prostředku České televize, se dostává předním zástupcům smrtícího kovu šance širšímu okruhu lidí sdělit, jak velký význam tato extrémní hudební odnož metalu představuje pro samotné hudebníky, lidi, kteří zajišťují kapelám zázemí a především pro ty z nás, kdo tomuto takřka životnímu stylu věří, podporují jej. Sama jsem se rozhodla tuto akci taktéž podpořit tímto článkem, užít si celé toto klání plnými doušky a tak jsem vydala tak trošku i za dobrodružstvím ...
I přes "geniální" organizaci vlakových spojů, varšavský expres dorazil do Ostravy "jen s hodinovým zpožděním", takže jsem stihla pohodlně rozrazit dveře klubu Fabric krátce před začátkem koncertu. Rozkoukala jsem se a v první řadě mě překvapilo velmi příjemné prostředí prostorného a členitého klubu. Při prvotním průzkumu mě čekalo další milé zjištění, které nabízelo kvalitní zvukové a technické zázemí televizních techniků (tož kurňa, jsou to přeci profíci, né!), rovněž umístění podia, v dolní části klubu, byl chytrý tah od stavitele této budovy a nabízel se tak úhel pozorování akce prakticky z kterékoli části klubíku (ha, ha ze záchodků to nešlo, ale nevadí). Průběžný slibný příliv návštěvníků byl taktéž uspokojivý (počítám, že kolem 150 lidí se zde určitě sešlo). A tak došlo na muže činu, jako první odpaloval kolem 20:00 hod. časovanou nálož slovenský DEMENTOR a tak budiž rozpoutáno pravé peklo na zemi.
Z reprobeden se valí mohutné intro dávající předzvěst totální blasfémii ... Bestial brutal death metal nám prezentují bratia slováci, krmí vlahé publikum pro začátek záseky z posledního alba "Enslave The Week". Leader René vyzívá fans k většímu odvazu. Ve zhruba 1/2 hod. setu dochází, za podpory velmi slušného zvuku, i k poohlédnutí za staršími fošnami, které kluci mají na svém kontě, zejména válcovačky z alb "Art Of Blasphemy" a "Kill The Thought On Christ". Dále za zmínku stojí především atypická "Feeding The Fire" se zajímavým neotřepaným kytarovým motivem a totální antikřesťanská věc "Killing The Christians", která se při následné debatě stane ústředním motivem rozhovoru. Hudební projev DEMENTOR je v první řadě postaven na specifických kytarových vyhrávkách, vzadu podpořeny rytmickou stěnou tandemu Rasťo and Rasťo (ha, ha...), v malé míře ovlivněných čarostřelci MORBID ANGEL. Každopadné zvuk je zvládnut na jedničku a celkový dojem tria je dostatečně přesvědčivý i přes poslední personální změny. Komplexně shrnuto, jejich tvroba se neodklání od původního záměru, k žádných experimentům a odklonů od death metalu prakticky za dobu existence kapely nedochází, jedná se o přirozený rozvoj na hráčském umu, tudíž je na místě konstatovat, že DEMENTOR se s jistotou drží svého ďáblova kopyta.
Za malou chvíli na scénu nastupuje domácí legie, hydra HYPNOS a je nad slunce jasné, že veškeré pochybosti o nezlomitelné síle této kapely jdou stranou, protože atmosféra v klubu houstne do velikých rozměrů. HYPNOS je mladá kapela, kterou však paradoxně založil ortodoxní deathmetalový matador Bruno (voc., bg.), po jeho odchodu z dnes již pohasínající tuzemské jedničky KRABATHOR, která se, jak všichni víme, zasloužila o zapsání Česka do spolku deathmetalových stálic takřka po celém světě. Minulost je ovšem minulostí a na tomto koncertu se mohu přesvědčit, že co jinde zoufale chybí, zde nabývá rozměr. HYPNOS vidím podruhé v životě (moje velká chyba, že jsem je ve své metalové menopauze nesledovala), slyšela jsem prozatím jen první fošnu "The Revenge Ride" a jejich poselství skutečně přímočarého, hustého a krystalického deathmetalu mě sráží na kolena. Na podiu registruji sekerníka Alexe (Pandemia) a na palebné čáře za bicí baterií demoluje vše, co mu přijde do cesty rovněž ex-člen Krabathoru z dob dávno minulých Pegas. Jméno druhého sekundujícího kytaráka jsem žel nezjištila a proto přijměte mou omluvu. Běsnící publikum Bruno harcuje, mezi přestávkami se dostavá ze perfektní výkon nadšeného ocenění samožejmě s prosbou o přídavek. Pekelná jízda neporazitelné legie sice končí, ale je na místě konstatovat, že HYPNOS zaujali na tuzemské scéně neotřesitelnou pozici jedněch z nejlepších. Závěrem nutno dodat, že obě bandy reprezentovali i ve jménu ostatních nepřítomných, ne moc četné zástupy deathmetalistů na výbornou.
Večer se přesunul do poslední fáze, kdy probíhala v přilehlé části klubových prostor jakási debata mezi hudebními kritiky, hosty, členy zmiňovaných kapel a fans. Rozhovory se točily především kolem významu extrémní odnože daného stylu ve světě hudby. Dále se zůčastnění polemizovali o způsobu vyjádření hudby, textech chrakteristických pro deathmetal, zaměřených především na konkrétní tvorbu DEMENTOR a HYPNOS. V podstatě nemá smysl podrobný obsah této session popisovat zde, neboť finální podoba pořadu bude sestříhána a tak stojí za to si zapnout telku na ČT 1 2.12. 2002 od 23:30 hod. nebo reprízu na ČT 2 od 01:30 hod. pořad Ladí neladí.
A co bych sama chtěla napsat závěrem? Snad jen pár slov o tom, že death metal má zajistě své kořeny v počátku 90-tých let 20. století, do současné doby prošel, ostatně jako vše, určitým přirozeným vývojem a dal by se přirovnat k životnímu stylu. Podporují a tvoří jej lidé, kteří tomu skutečně věří. V porovnání se zakořeněným modelem dnešní společnosti je to možná trochu extrém, nicméně buďto ho budeme podporovat, ignorovat nebo odsuzovat. Svobodná volba je jen a jen na nás samotných ...