OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Všech pět zbylých pravidelných čtenářů našeho serveru si jistě pamatuje časy, kdy ve zdejších fórech jako fantom řádil proslulý filozof metalu pan Jogurt, jehož teorie nevratně poškodily vkus několika generací posluchačů. Vedle nechvalně proslulé maximy o metalu a koních zlidověla především jeho houslová teorie, která se zakládala na tom, že správný metal bez smyčce a kalafuny neexistuje.
Nuže, těžko říci, v jakých bláznivých končinách je dnes panu Jogurtovi konec, ale nové album Australanů NE OBLIVISCARIS mu překvapivě dává plně za pravdu. Parta z Melbourne má na kontě za více než deset let existence jen dvě řadovky, přesto „Citadel“ představuje hotovou kapelu s poměrně svojským výrazem, který už od intra jasně definuje expresivní sténání houslí Tima Charlese. Jeho instrument není jen vycpávkou, která sem tam „udělá melodii“, australský virtuóz totiž jejich struny týrá tak sadisticky, že jejich skřípění zní často naléhavěji než podladěné kytary.
Šestičlenný band si libuje v delších kompozicích, které obsahují prudké žánrové přeryvy, ale snad je udržitelné tvrdit, že NE OBLIVISCARIS patří k silné vlně technického a progresivního death metalu. Jako celou řadu dalších „mladých“ metalových kapel je ale charakterizuje neohrožený eklekticismus. Takovou „Pyrrhic“ sice odpálí old school blasting a hluboké riffy zaražené po krk v deathové minulosti, ale kapela vedená Timovými houslemi si pak klidně přejde do náladotvorných omalovánek, které evokují tolik populární mix shoegaze a extrémního metalu.
NE OBLIVISCARIS jsou jedna z mála metalových kapel, které čerpají z odkazu hispánského folklóru, když některými aranžemi a postupy odkazují k flamencu. Jindy ale lehkými jazzovými mezihrami matně připomenou třeba rozsah italských pionýrů EPHEL DUATH. Komplexní, kompaktní a barvité album charakterizuje i střídání growlingu a lehce androgynního Timova zpěvu. Právě melodické pasáže zprvu balancují na hraně kýče, ale po trochu rozpačitém úvodu už do projevu kapely pasují bezezbytku.
Když k výborně vygradované hudební náplni přidáme i vybroušený textový koncept, který, inspirován díly podivínských malířských géniů Hieronyma Bosche či Pietera Breughela mladšího, rozvíjí metaforický obraz fantaskního prostoru, musíme „Citadel“ nutně označit za vydařenou desku. A jeden z metalových vrcholů roku 2014.
To by jistě uznal i pan Jogurt, ačkoli koní je na desce žel pomálu.
Barvami překypující plátno technického death metalu. Housle included. Koně ne.
8,5 / 10
Datum vydání: Pátek, 7. listopadu 2014
Vydavatel: Season of Mist
Stopáž: 48:16
vsetci sa nad tymto albumom minuly rok rozplyvali, ale zase az taka diera do sveta to nie je... dobre zahrate a miestami aj originalne, tot vsjo...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.