Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je jen pár filmů, kde jsou tak brilantně vykresleny postavy a vztahy. Spočítal bych je na prstech jedné ruky. Jedná se doslova o herecký, režijní a scénáristický koncert. Nejde přitom o žádný přehnaný art, nýbrž o civilní a neobyčejně působivé prokreslení situací, ve kterých skvěle rozumíte tomu, co se na plátně děje. V tomto ohledu je „Whiplash“ mistrovské dílo.
Přiznám se, že mám v rodině několik filharmoniků a několik učitelů hudby, možná o to víc mě tento film chytil za pačesy a vtáhnul do svého nitra. Viděl jsem na vlastní oči nesčetně slz u žáků opouštějících hudební učebny. Ačkoliv je dramatická úprava filmu trochu víc vypjatá a dramatická, mám zcela neochvějný pocit, že tvůrci přesně věděli, o co tu jde a realitu vykreslili naprosto skvěle. Kdo nikdy nezažil tlak v situaci, kdy v rámci celku nemůže zahrát nějakou dílčí část, má díky filmu „Whiplash“ možnost okusit, jaké to je. Ti, co to znají, musí jen uznale pokývat hlavou, s jakou bravurou jsou některé části příběhu podávány.
Pojďme se v krátkosti podívat na to, oč tu jde. Devatenáctiletý Andrew je bubeník s obrovskou touhou po úspěchu a uznání, který se dostal na prestižní jazzovou konzervatoř. Terence Fletcher je skladatel, dirigent a učitel. Vede nejlepší soubor na škole. Každý chce do jeho big bandu. Andrewovi se to podaří. V té chvíli se seznamuje s naprosto extrémně despotickými praktikami, které Fletcher v zájmu dokonalosti orchestru vyznává.
Vše, po čem Andrew touží, je stát se z náhradníka prvním bubeníkem a Fletcherovým oblíbencem. Tomu podřizuje vše. Vztahy s rodinou, s čerstvě budovaným milostným vztahem i svůj vztah k sobě samému. Začíná válka, ve které Fletcher zneužívá v cestě za úspěchem vše, co se mu staví do cesty, ať už je to bicí souprava nebo ego mladého hudebníka. Andrew, který také jistě není dokonalý, se dobrovolně stává otrokem teroru učitele. Je rozehrána šachová patrie, při které je několikrát srolována celá šachovnice a figurky létají vzduchem. Jednotlivé situace jsou vybarveny tak reálně, že jsem se několikrát přistihl s pocitem, že jsem toho součástí.
Na to, že jde o poměrně nezkušeného mladého režiséra, se tu zrodilo dílo opravdu fantastické. Nápad, scénář, režie, střih a samozřejmě hudba. Mnozí jiní podobnou formu měli až po padesátce. Tleskám.
Režie: Damien Chazelle
Scénář: Damien Chazelle
Kamera: Sharone Meir
Hudba: Justin Hurwitz
Hrají: Miles Teller, J.K. Simmons, Melissa Benoist, Austin Stowell, Paul Reiser, Jayson Blair, Damon Gupton, Chris Mulkey, April Grace, Nate Lang
JINÉ POHLEDY
Dudri
9 / 10
Film, ktorý sa vyhol v podstate všetkým klišé typickým pre príbehy o hudobníkoch alebo športovcoch. Whiplash sa sústredí na to podstatné - súboj dvoch ani náhodou nie pozitívnych postáv a naopak, niektoré pre odchovanca Hollywoodskej produkcie očakávané scény (vrátane záveru) sa jednoducho nekonajú.
Aj keď J.K. Simmons dostal nomináciu na Oscara a na Zlatý glóbus za najlepšiu vedľajšiu postavu, pri Milesovi Tellerovi herecky dominuje. Jeden z najoriginálnejších filmov minulého roka.
13. února 2015
Hooya
9,5 / 10
Vynikající snímek! Původně jsem chtěl půl bodu slevit za poněkud zbytečný a krapet prkenný "pizza" románek, ale díky skvostné, originální a sofistikované úpravě dřevní halekačky od METALLICY jsem nucen vrátit půlbod zpět. Pokud se na to Ulrich jednou vybodne, někde zde bych se poohlížel po náhradě.
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.