Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Třetí deska australských progerů CHAOS DIVINE zastihuje (nebeské) těleso z Perthu v dosud nejlepší formě. Zatímco debut "Avalon" (2010) prezentoval kapelu jako poměrně mechanický úkaz na pomezí melodického death metalu a prog metalu, druhá deska "The Human Connection" (2011) už jasněji profilovala CHAOS DIVINE jako band inklinující k druhému jmenovanému žánru, ale za extra vzrušující poslech bych ji tedy rozhodně neoznačil.
Na „Colliding Skies“ pokračují v opouštění striktně progových postupů a profilaci směrem k výrazným melodiím a přímočarým, ale vrstevnatým skladbám. Chcete-li škatulky, pak nabízím AOPM: album-oriented prog metal. Zvuk CHAOS DIVINE charakterizuje členitá rytmika Ben Mazzarol – Michael Kruit, na které svoje hřmotné kytarové hradby staví duo Ryan Felton – Simon Mitchell. Vypjatý vysoký vokál Michaela Andertona vyniká hlavně v rozevlátých refrénech, které kapela zbožňuje. Nepomáhá si přitom dodatečnou pompou kláves (ty jsou použité pouze okrajově), ani přidaných sborů, ale sází na souzvuk kypících kytar a naléhavě frázujícího zpěváka.
Na první poslech deska zdánlivě splývá do příjemného proudu, ze kterého se občas vyloupne výrazný melodický motiv („Symbiotic“, „Mara“), ale další sestupy do hloubi kolidující oblohy odhalují, že jde o chytře a neokázale postavené album. Kompaktní dramaturgie sice není prostá skladeb, které se jeví jako nevýrazné nebo lehce přepjaté („Landmines“, „Tides“), ale přesto je tu dost zapamatovatelných znamení – groovy riffem nakopnutá klipovka „Soldiers“, něžná progová ukolébavka „The Shepherd“ a burácivě vygradovaná „Mara“, skutečný vrchol alba; parádní přehlídka schopnosti kapely postavit skladbu na jednoduchém a dotaženém souznění výrazně odfrázovaných slok a zjitřeného refrénu. Dramaturgicky zamrzí pouze to, že „Colliding Skies“ uzavírá sice příjemná, ale po předchozích peckách poněkud utopená tryzna „With Nothing We Depart“ s plačícím saxofonem a do ztracena jdoucí atmosférou.
CHAOS DIVINE se hrdě hlásí ke jménům jako DREAM THEATER, OPETH či SOILWORK a metalový encyklopedista by jistě ještě našel pár progových a power metalových analogií, ale nejlepší na „Colliding Skies“ je fakt, že na ni Australané našli dostatečně zapamatovatelnou a výraznou tvář, kterou nemusíte od ničeho násilím odvozovat. Sympatická pětka hudebních astrologů z Perthu dokázala žánrová tělesa postavit do uspokojivé konstelace, která je prostá kolizí. Naopak, je podobně harmonická (a přitom expresivní) jako strhující obal desky.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.
Jak může znít doom metal s blízkovýchodními vlivy, když se urve ze řetězů a nabere na rychlosti a progresi, to ukazuje v Londýně sídlící parta kolem výrazné zpěvačky Niny Saeidi. Tahle hudba nakopává zadele.