Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ve včelách se jeden nevyzná, správně filozofoval Medvídek Pů a já bych k tomu jen dodal, že jeden se občas nevyzná ani ve vlastním vkusu. Ač britské symfo-komando DAMNATION ANGELS reálně nabízí cosi jako slabikář power metalových klišé obtažených sytými orchestrálními barvami, nemohu se poslední dny ubránit tomu, abych si "Udatný oheň" (to fakt?) pouštěl denně.
Vyložme si heroické taroky na stůl: tihle Andělé jsou od nátury pěkní kýčaři, což předvedli už na debutovém albu "Bringer Of Light". Jednoduchá hevíková kytarová "kila", která povznáší výrazná živá orchestrální složka, jenom sotva nabízí nějakou revoluci, o které se barvitě psalo v promo materiálech. Co Britům pomáhalo výrazně byly slušné nápady (třeba samurajská orchestrace ve skladbě "Pride") a pochopitelně i solidní vokál Nora PelleKa. Právě jistý mužský hlas v symfo metalové pompě vedl mnohé k větší shovívavosti, protože v jinak celkem matriarchální zóně je PelleK příjemné osvěžení. Nechme stranou, že udatný "varijór" je nejspíš větší modelka než Tarja a Floor dohromady a ve volném čase předělává disneyovské šlágry do metalového hávu. K hudbě DAMNATION ANGELS jeho teatrální projev pasuje a ve šťastnějších momentech se dokonce můžeme bavit o libých reminiscencích na Norova krajana Roye Khana (CONCEPTION, ex-KAMELOT).
Na nové desce pokračují DAMNATION ANGELS ve snaživém skládání různých power metalových vlivů (NIGHTWISH a KAMELOT, ale třeba i ultimátní patos SONATY ARCTICY a dekadentní ruské hračičky MECHANICAL POET si člověk vybaví poměrně často) a jejich upgradu docela sympatickými orchestrálními aranžemi. Chlapci milují škvařící se smyčce, vybičované dechy a decentně futuristické samply. Pohybují se zkrátka agilně kdesi mezi heroickým fantasy, Temným rytířem a Matrixem, přičemž všechno zaštiťuje poctivý metalový patos a nadužívaný štěkot sboru (jedna slabika stačí, drahoušku). Je to barevné, snesitelně jalové a zábavnější než aktuální sterilizovaní NIGHTWISH, ale čím víc to člověk poslouchá, tím víc si je vědom mělkosti a hry na efekt. Jako by DAMNATION ANGELS vznikli na zakázku: pro kluky trocha těch chrabrých gest, pro děvčata citlivý model za mikrofonem, který je dostatečně emo a má navíc rád manga a animé.
Žádná barvitá magie zpívajících riffů KAMELOT, žádná soudržnost klasických inspirací starých RHAPSODY, ale řekněme, že milovníci výpravného metalu neodejdou z téhle maškarády uraženi a ošizeni. Některé skladby jsou jednoduše nakažlivě chytlavé (úvodní hymnus "Finding Requiem", navazující "Icarus Syndrome", který celkem adresně pošilhává po herním fenoménu DEUS EX), v jiných se člověk může bavit tím, kolik patosu unese jedna skladba ("The Passing" by skutečně mohla uzavírat nějaký disneyovský dojáček s udatnými králíčky). Zamrzí, že plánovaný orchestrální vrchol alba "The Fire Inside" obsahuje asi tolik ohně jako vědro vody, takže házet jiskru musí epická zpívánka "Under An Ancient Sun" s pěkným refrénem, jehož větší část už jsem někde slyšel, ale za boha si nevzpomenu kde.
Dokud se konečně nevyznám ve svém vkusu, musím konstatovat, že "The Valiant Fire" je sice neobjevné, ale celkem přívětivé dobrodružství v zemi trubek, tympánů, sborů, smyčců a řízných póz. Všichni někdy potřebujeme hrdinu, že jo.
Zpociatku som si myslel, ze ta hodina aj nejake drobne bude vela, ale mylil som sa. Celkom ma prekvapil tento album, ani nova Epica ktoru som si pustil po sa nechytala. Momentalne s tym novym spevakom to je uz slabsie. Naj. skladba: The Passing
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.