OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Niežeby v Česku už pred mnohými rokmi neboli deathmetalové skupiny snažiace sa svojou tvorbou odpovedať na to, čo robili klasické, povedzme kultové spolky zo Švédska, a prípadne sa im vyrovnať, dlhé roky však toto dianie neprekročilo rámec viac či menej vydarených pokusov, často aj s nejakým tým až priveľmi lokálnym vyznením.
Švédske „retro“ už niekoľko rokov letí na európskej aj americkej scény a nejednej skupine sa ducha slávnej scény darí uchopiť výborne, na druhej strane je tých bánd už len v samotnom Švédsku toľko, že sa ani nesnažím to nejako extra mapovať, efekt „toto som počul už pred 20 a viac rokmi“ tam proste je príliš často. Na druhej strane kto vie ten vie, a u susedov tento špeciálny typ kovu smrti zatiaľ najdokonalejšie zvládajú plus-mínus pražskí BRUTALLY DECEASED (MORBIDER s vynikajúcim albumom „When Darkness Returns“ z roku 2009 možno už roky do českej scény radiť tuším skôr len s veľkou rezervou.)
BRUTALLY DECEASED s debutom „Dead Lovers’ Guide“ (2010) veľmi jasne ukázali o čo im ide, tá nahrávka je „švédska“ do špiku kostí, žiadna napodobenina, ale Štokholm rokov 1988 – 1995. Pripomenuli sa splitom so švédskymi INTERMENT (2013) a v marci minulého roku zaútočili s dlhohrajúcou dvojkou „Black Infernal Vortex“. U tohto ansámblu treba pristúpiť na jednu vec – nejde odkrývať nové hudobné obzory či vnášať do už viac – menej ustáteho žánru nejaké nové, originálne, prípadne „originálne“ prvky. Ide tu o klasický švédsky death metal, do istej miery možno o poctu klasikom, a tiež o hranie toho, čo je srdciam piatich muzikantov zjavne veľmi blízke.
Je to proste takto - BRUTALLY DECEASED sa za nič neskrývajú a tak každý, kto o death metale má aspoň priemerný pojem, bude počuť, že ich najzásadnejšími inšpiračnými vzormi sú v prvom rade DISMEMBER a potom GRAVE a ENTOMBED (do „Clandestine“, potom už nie). Harmónie, melódie, energia, tempá a zvuk sú presne v tomto duchu, možno s tým rozdielom, že ten „Sunlight sound“ je urobený s možnosťami súčasnosti a preto znie plnokrvne, šťavnato, nie nejako zbytočne archaicky. A takisto sa v rýchlych tempách klepe viac, než to bolo zvykom v časoch, kedy švédsky death metal vysielali aj na MTV.
Ďalším rozdielom, zvlášť v porovnaní s hlavným vzorom DISMEMBER, je vokál. Pamätáme si, že Matti Kärki bol skôr „krikľúň“, ktorý občas zlobne vrčal, občas zaškriekal až na hranici lindbergovských nepríčetností, v porovnaní napríklad so starými GRAVE sa však v žiadnych veľkých hĺbkach nepohyboval. V BRUTALLY DECEASED sa ale používa v prvom rade hlboký, zrozumiteľne nafrázovaný ťažký growl v niekoľkých mierne sa líšiacich polohách, a len v pozadí sa tu a tam ozvú momenty, aké mali DISMEMBER a ENTOMBED v kričaných, tak trochu „psycho“ pasážach. Celkovo dávajú Česi na frak aj nejednej švédskej záležitosti, ktorá hrá podľa „praotcov“, a po stránke hudobníckych výkonov, autentickosti a chytľavosti by pred 20 rokmi tento album bol za plný počet.
BRUTALLY DECEASED už druhýkrát na ploche dlhohrajúceho albumu ukázali, že na hranie dokonalého švédskeho death metalu niekedy ani netreba byť Švéd.
8 / 10
Chasms (2024)
Satanic Corpse (2016)
Black Infernal Vortex (2014)
Glory Days, Festering Years (split) (2013)
Dead Lovers’ Guide (2010)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Doomentia Records
Stopáž: 31:01
Keď retro švédskej starej školy, tak istotne táto banda. Vplyvy Dismember, Grave i Entombed v kombinácii s nasadením Coercion či Vomitory. Skvelá práca.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.