Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SIRENIA vydala své již sedmé studiové album, od toho ostatně pochází i jeho název. To svědčí o neúnavnosti Mortena Velanda pokračovat ve svém díle, které započal po odchodu ze své původní kapely TRISTANIA. Zároveň, a opravdu není třeba chodit okolo horké kaše, protože to je patrné již z číselného hodnocení, to svědčí o neochotě dát si na čas tvůrčí pauzu a nashromáždit více zajímavých nápadů.
Přestože předchozí album „Perils Of The Deep Blue“ rovněž originalitou nepřekypovalo, našlo se na něm přeci jenom několik zajímavých momentů a nepostrádalo potřebnou energii, byť jen na části své stopáže. Aktuální dílo je vysloveně jen do počtu. Nezajímavý a šablonovitý rozjezd „Serpent“ se stokrát provařeným riffem proletí ušima, aniž by jen rozvířil prach v paměťových centrech. Singl „Once My Light“ je na tom podobně, jen je vše o dost pomalejší.
Světlých momentů je na albu poskrovnu, pokud za takové nebudeme považovat motivy seskládané z již vymlácené slámy. Výjimkou je skladba „Elixir“, která se žene kupředu svižným tempem a jako jedna z mála rozproudí krev v této severské chladnoucí mrtvole. Není nezajímavé, že prim hraje čistý mužský vokál (Joakim Næss), jenž zazněl již na minulé desce. Možná by mohl Veland na stará kolena upustit od svého chrapláku, který postrádá energii a intenzitu přítomnou snad kdysi dávno, a věnovat Næssovi více prostoru. „Sons Of The North“ mají sice pěknou melodii v refrénu, ale tu následně zazdí klasický „mortenovský chorál“ a podobných okamžiků je na desce povícero. Z dřímoty na chvíli probudí svižnější „Concealed Disdain“ a před koncem „The Silver Eye“, kde zazní několik zajímavých nápadů. Celkový dojem je však přesto velice špatný.
Kapela sice koncertuje ve čtyřčlenném obsazení, nahrávání a produkování alb si ale dělá Veland zcela sám. Jen pro ženský hlas potřebuje angažovat Ailyn, ale i to je jen otázka času. Především pak elektronické „bubny“ jsou s každou nahrávkou otravnější, o elektronickém patosu na pozadí nemluvě. Zvuk je takový divně umělý a sterilní. „The Seventh Life Path“ je opravdu slabé a zbytečné album. Podobná krize se projevila již koncem minulé dekády se „Třináctým patrem“. Kdeže ty dávné sněhy jsou...
Nezbývá než si (opět) postesknout, že zatímco bývalí spoluhráči z TRISTANIA se hudebně dál vyvíjeli a i přes komplikace se změnou v sestavě šli stále kupředu, Morten Veland zamrznul v roce 1999 a nic jej z jeho tvůrčí stáze nedokáže probrat.
1. Seti
2. Serpent
3. Once My Light
4. Elixir
5. Sons Of The North
6. Earendel
7. Concealed Disdain
8. Insania
9. Contemptuous Quitus
10. The Silver Eye
11. Tragedienne
12. Tragica (Bonus)
Docela slušné album ve stylu kapely, které má ale dva zdánlivé nedostatky. Tím prvním je začátek, kde po první skladbě následují dvě na první poslech ne úplně chytlavé skladby, které jsou naprosto v pořádku, ale jsou založené spíš na vyvolání nálady a album se po nich nerozjede tak, jak by mělo a nezíská tah. Další (čtvrtá) skladba sice tah dodá, bohužel je sestavena šablonovitě a prvoplánově a je skoro otravná. První čtyři skladby tedy napoprvé nevzbudí moc důvěry v další vývoj. Druhým nedostatkem je pro mě srovnání s minulým albem, které mělo začátek velice hitový, takže kdo čeká něco podobného tady, nedostane to. Ono to hodnocení předchozího alba profitovalo víceméně z těch prvních skladeb, zbytek byl standard kapely.
A zbytek je minimálně standard i tady, hned následující Sons of the North je velice hezká a i dále se album nese bez poklesu kvality a přinese více potěšení, například z dalších skladeb The Silver Eye. Prostě další solidní album Sirenia, jen má tentokrát problematicky sestavený začátek.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.