Za posledních pět či šest let jsem webové stránky francouzských KRONOS navštívil snad stokrát a pokaždé je rezignovaně zavíral s tím, že v táboře pětice z Thaon-les-Vosges se opět nic zajímavého neudálo. Každé čekání však jednou dojde ke svému konci. Obalem „The Hellenic Terror“ již prorůstal divoký lišejník a na příběhy o Medúze, Kerberovi a Minotaurovi pomalu sedal prach, když znenadání dorazila zpráva z kategorie senzačních. KRONOS podepsali u Unique Leader Records a 23.7.2015 vydávají novou řadovou desku „Arisen New Era“. Přesně na tohle jsem čekal osm dlouhých roků.
KRONOS jsem objevil spolu s vydáním jejich druhého alba „Colossal Titan Strife“ a Francouzi se okamžitě stali jedním z mých osobních favoritů. Jednak díky svému neotřelému pojetí technického BDM, ale také kvůli netypickým textům zaobírajícím se tématikou starých řeckých mýtů a legend. Inu, osobně si raději přečtu jednoduchý sloupek o Perseově cestě za hlavou Medúzy, než podrobný návod, jak správně vykošerovat lehkou ženštinu v přítmí zapadlého sklepení.
Osm let dlouhá tvůrčí pauza se na kapele většinou podepíše zcela zásadním způsobem – jak na sestavě, tak na samotné produkci. U KRONOS se tomu tak stalo jen zčásti. Pro úplnost tedy dodejme, že sestavu opustili Michaël Saccoman (nahrazen nadějným mladíčkem Anthony Reybozem z CARNAGE OF CHILDREN) a dále pak dlouholetý vokalista Christophe Gérardin, jehož místo zaujal Loic Gillet, známý z řad DILUVIAN či REDEEMING TORMENT. Tolik tedy k personálním změnám, nyní se pojďme podívat na zoubek hudbě samotné.
Pokud máte alespoň zběžně naposlouchanou diskografii KRONOS, jistě dobře víte, jak ohromné pokroky dokázali Francouzi album od alba činit. Jejich cesta od částečně amatérského debutu „Titan´s Awakening“ (zejména zvuková stránka věci byla tristní, leč ta kompoziční byla již tehdy příslibem), přes košatou a rozmáchlou dvojku „Colossal Titan Strife“ až k ukázkovému technickému BDM s visačkou „The Hellenic Terror“ je skutečně pozoruhodnou záležitostí (a to ještě musíme brát v potaz fakt, že KRONOS původně začínali jako power metalová kapela). Nový materiál „Arisen New Era“ již takovým inovativním potenciálem logicky nedisponuje, kapela dle očekávání volně navazuje na „The Hellenic Terror“ a všemi prostředky se snaží vylepšovat svůj již tak velmi vysoký standard.
Jako první ochutnávku z nového záznamu Francouzi zvolili skladbu „Klymenos Underwrath“. Není se čemu divit, jedná se totiž o jednu ze dvou vůbec nejlepších kompozic na „Arisen New Era“ (tou druhou je „Soul-Voracious Vultures“). Zároveň je to ale skladba, která poměrně výstižně sumarizuje charakter celé nahrávky, zejména pak její větší příklon k melodické stránce věci. Samozřejmě, líbivá kytara ke KRONOS vždy patřila, nicméně v celé své kráse se ukazovala hlavně na starších albech kapely, vysokorychlostní a chirurgicky přesný diktát „The Hellenic Terror“ již tolik chytlavých riffů nepřinesl, když svou melodickou tvář nastavoval především ve formě výstupů sólové kytary. To se na „Arisen New Era“ mění, košatá sóla sice zůstávají, leč příjemně nevtíravé melodie začínají pomalu probleskovat i v jiných částech kompozic, mnohdy přímo v nosných riffech („Zeus Dethroned“, „Brotherlords“, „Purity Slaughtered“). Od sehraného dua krotitelů šesti strun Grammaire / Chuat jde o sympatický, osvěžující krok, jenž posluchači navíc výrazně ulehčuje orientaci v tracklistu.
Co se noviců v sestavě KRONOS týče, ani jeden z nich v žádném případě nezklamal. Vokalista Loic Gillet se mikrofonu ujal zcela suverénním způsobem (nejsilnější jsou momenty, kdy se jeho hluboký, čitelnější growl doplňuje s vyšším zrezivělým vokálem baskytaristy Thomase Viela). To druhý novic, Anthony Reyboz, měl o trochu horší pozici, a sice nahradit dlouholetou oporu zadních řad kapely – bubeníka Michaëla Saccomana. Povedlo se bezezbytku, třiadvacetiletý mladíček z Lyonu má kromě hodně pohotových končetin i cit pro pestřejší hru než jeho předchůdce, v nejrychlejších pasážích pak navíc jasně dokazuje, že slušivý nátělník s nápisem „I Love Blast Beats“ nenosí jen tak náhodou.
Pokud se vám líbilo „The Hellenic Terror“, bude se vám zamlouvat i „Arisen New Era“. Francouzi sice tentokráte zabrnkali více na melodickou strunu, nicméně o svou brutal death metalovou obhroublost ani technickou komplikovanost rozhodně nepřišli. Nahrávka, která může navzdory svému žánrovému zařazení oslovit poměrně široké spektrum posluchačů. Osm let čekání stálo za to, nejlepší deska KRONOS a současně tip na jedno z alb roku v rámci konzervativního technického BDM.