Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bez mučení přiznávám, že tvorba progerů KINGCROW mě dosud naprosto míjela, ačkoli je kapela postavená kolem dvojice bratrů Carafollových na scéně už od 90. let a na kontě má šest alb. Nicméně novinkový kotouč „Eidos“ se ukázal jako ideální příležitost vstoupit do rozvichřeného a rozbolavělého světa kapely, která se svým projevem hlásí spíše k emotivní větvi prog metalu než k nablýskaným výlohám technických dovedností a důsledného žánrového retra.
Pokud bychom sestavovali rodokmen havraního krále, pak by tu nutně sehrála klíčovou roli příbuznost se skandinávskou a britskou větví. Svět „Eidos“ je potemnělý, plný smutku, bolesti a přízraků, tklivých harmonií a naléhavých výkřiků. Nejednou se v souhře doprovodné akustické kytary, výrazně frázované vokální linky a propleteného vícehlasu objeví reminiscence na zlaté (lejnové) období PAIN OF SALVATION („Fading Out Part IV“), stejně silné jsou odkazy k některým postupům, které používají pozdní OPETH. Není překvapením, že tudy vede cesta k nepřeberné studnici progového intimismu Stevea Wilsona a jeho PORCUPINE TREE („Adrift“), kteří se u Carafollů doma zjevně těší velké úctě.
KINGCROW sází na čitelné, ale pestře vystavěné kompozice, které vynikají vytříbenou, přitom neokázalou melodikou a důrazem na výraznou atmosféru. „Eidos“ je jako Rorschachův obrazec, z nějž se vynořují obrysy naděje, melancholie i strachu. Zároveň ale deska nepostrádá tah na branku – disponuje velmi silným singlem „Moth“ (za jehož závěrečné zpívánky se španělkou by se nemuseli stydět ani středočeští matadoři CRUEL), ráznou metalovou mezihrou „On The Barren Ground“, jejíž silový refrén evokuje britské nestory THRESHOLD, a skvělou gradací v podobě eponymního songu, v němž se kapela blýskne schopností zkombinovat tvrdší riffy, wilsonovsky zasněné akustické sloky a nadupané vícehlasné finále.
Právě závěrečný triumvirát skladeb, které se všechny pohybují kolem osmi minut, dokládá potenciál KINGCROW, kapely možná odvozené, ale schopné kombinovat povědomé elementy s lehkostí a šarmem. Na straně římských sympaťáků navíc stojí zdařilá bratrská produkce Diega Cafolly a Thundra Cafolly. Trefený poměr mezi ostrostí a jemností i na dnešní poměry solidní dynamický rozsah dávají nahrávce zobák a křídla tam, kde je nejvíc potřebuje.
Pokud bych měl „Eidos“ hledat mouchy, pak by to jistě byl výkon vokalisty Diega Marchesiho. Proti barvě a výrazu jeho trochu tuctového hlasu nemám nic zásadního, bohužel těžká italská výslovnost vyplave na hladinu tam, kde skladba potřebuje lehkost („Slow Down“) a bezchybnou progovou mašinu poněkud zbrzdí. Přes tenhle zádrhel ale „Eidos“ představuje nahrávku, která nebude obsazovat přední příčky v seznamech nejoriginálnějších progových desek, ale v roční žánrové bilanci bude patřit až na samotný vrchol…
Nahrávka, která nebude obsazovat přední příčky v seznamech nejoriginálnějších progových desek, ale v roční žánrové bilanci bude patřit až na samotný vrchol…
1. The Moth
2. Adrift
3. Slow Down
4. Open Sky
5. Fading Out (Part IV)
6. The Deeper Divide
7. On the Barren Ground
8. At the Same Pace
9. Eidos
10. If Only
Diskografie
The Persistence (2018) Eidos (2015) In Crescendo (2013) Phlegethon (2010) Timetropia (2006) Insider (2003) Something Unknown (2001)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 26. června 2015 Vydavatel: Sensory Records Stopáž: 62:00
Produkce: Diego Cafolla & Thundra Cafolla Studio: Sound Under Pressure
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.