OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nejsem si jist, kolik hudebních těles z ázerbajdžánského Baku jsme tu recenzovali, ale dost možná je VIOLET COLD první vlaštovkou ze země, které vládne prezidentská oligarchie Alijevů. A dost možná je to možná i první black metal, o kterém mohu napsat, že má pozitivní a mnohdy i veselé vyznění.
Týpek, který za celým VIOLET COLD stojí, je Emin Guliyev, někdejší člen black-doomových VOID. Svoji aktuální tvorbu však ladí do zcela jiných barev. Pokud VOID byli dřevní chřestivou temnotou, tak VIOLET COLD jsou zcela na opačné straně blackmetalového spektra. Však od doby VOID už vyzkoušel vše od náhrobních ambientů až po taneční hudbu.
„Desperate Dreams“ je deskou, která se rouhá samotným kořenům black metalu. Tam, kde black metal tradičně používá mollové postupy a utápí se v depresích a melancholiích, tam Guliyev za kytarovou hradbou roztáhne klávesový deštník ze zářivých neonových synthů, který je plný durové veselosti. Jediné, co tedy musí ještě rozhodně doladit, jsou ubíjející bicí, které sice skladby s potřebnou vervou ženou kupředu ve zběsilém tempu, ale jsou tak šíleně nenápadité, až to dojem ze všeho toho černokovového juchání trochu kazí. Nic to ale nemění na tom, že toto spojení black metalu, shuegazu a syntezárového brutalismu nabízí hodně neokoukaný a současně heretický pohled na blackmetalovou hudbu.
7,5 / 10
Desperate Dreams (2015)
Vydáno: 2015
Vydavatel: Pest Productions
Stopáž: 35:33
Skvela muzika
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.