À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mám rád, keď je z hudby počuť, že jej autor naozaj premýšľal. Niežeby nemala ísť predovšetkým od srdca, no niekedy sa treba vrátiť zničený z práce, uraziť v garáži s kamarátmi viečko fľaške piva a tomu srdcu treba povedať, aká krv má tiecť ktorou komorou.
Obetovať niečomu čas s počuteľným nadšením, stáť však nohami na zemi a pripustiť, že v živote sú dôležitejšie veci. Toto mám v súvislosti s Novou Dubnicou namysli skôr, ako len úporný hodinársky proces, výsledkom ktorého mohol byť technicky prešpekulovaný, no obsahovo prázdny zhluk nôt.
Na poli progresívne znejúcej gitarovej muziky zrejme nemáme v tejto krajine nič lepšie, minimálne pokiaľ ide o tých, ktorí sa dodnes odvážili odklopiť veko kanála. Aj keď to asi neznelo extra pochvalne, nie je už novinkou, že MORNA si zaslúžia pozornosť tých, ktorí sa k večeru s obľubou uvelebia v kresle za tónov takých OPETH. Hoci postupom času vysvitne, že je to skôr zavádzajúca informácia, ktorá zbytočne núti MORNU v ušiach diváka zohrať zápas s nerovným súperom.
Po vypočutí „Nuisance“ je síce podozrivé tvrdenie, že novodubnická štvorica na podobné mená príliš do taktu nepritakáva. Najmä gitary totiž silne evokujú štokholmských náladotvorcov na nahrávkach vydaných ešte pod Candlelight Records. Avšak prepojenia na známe mená neudierajú do uší tak... ehm, okato. To, že vás nútia počúvať ďalej, je vlastne to najlepšie, čo si MORNA mohli želať.
„Nuisance“ je počuteľne súdržnejší materiál – chalani si to viac učesali a poslucháčovi pripadá, že pri tvorbe viac komunikovali a ustupovali jeden druhému v prospech celku. Iba tak vznikne doska, ktorá má všetkého tak akurát, hoci na „Nuisance“ to ešte nie je tak celkom pravda – hobľovanie občas nevie náladovým vybrnkávačkám ustúpiť v momente, kedy si už situácia pýta vyvetrať.
Že vo „výklusových“ atmosferickejších úsekoch hrajú napríklad Kubove bicie zbytočne košato, znie už ako keby som naozaj hľadal, čo sa ešte dá vytknúť. Dojmu prekombinovaných, vyšperkovaných záťahov na bránku bez gólového efektu sa však niekedy zbaviť jednoducho nedá.
Nekritizujem - „Nuisance“ chce byť hudbou, od akej sa prirodzene očakáva inštrumentálna košatosť notového zápisu a technická vyspelosť protagonistov. Občas sa však zdá, že chalani sa v tom rochnili tak dlho, že im vo finále napokon chýbal nezávislý pozorovateľ, ktorý by čo-to poškrtal, a to sa týka minutáže aj aranží.
Výhrady, ktoré mám, nemožno v kontexte subžánru vôbec nazývať prkotinami. Na druhej strane, súboj s etablovanými zahraničnými menami prehrávajú junáci s Považia už len na detaily a veľkým prísľubom do budúcna je fakt, že sa o slovenskom progresívnom metale vďaka nim môžeme baviť s takto hlboko zaoraným pluhom.
Keď sa na disku prepracujete k mazácky vybrúsenej, strhujúco vygradovanej inštrumentálke „End Of Imbroglio“, nemôžete im do budúcnosti nezaželať viac takýchto lahodných momentov.
Súboj s etablovanými zahraničnými menami prehrávajú junáci s Považia už len na detaily. Je skvelé, že sa o slovenskom progresívnom metale vďaka nim môžeme baviť s takto hlboko zaoraným pluhom.
7,5 / 10
Robert Ruman
- spev, gitary
Michal Vlkovič
- gitary
Tomáš Cvečka
- basa
Jakub Filip
- bicie
1. Life After Heroes
2. To Think Alone
3. Oppressive Doubt
4. Deceiving Gleam
5. Being Me
6. Trollkarlens Dikt
7. End Of Imbroglio
8. Like A Moth To A Flame
Sentient Cultist (2019)
Nuisance (2015)
A Tale of Woe (2013)
Extrémne pracovití, snaživí a talentovaní sú títo chlapci z Novej Dubnice.
Samozrejme, že by sa o nich dalo písať aj bez spomínania OPETH. Mohli by sme hovoriť o drsnejších, menej arty BARREN EARTH či naopak umeleckejších a menej brutálnych EDGE OF SANITY, v každom prípade ten sever tam je jasne čitateľný a pocitovo jasný.
Radosť počúvať, ako MORNA vybrusujú svoje inštrumentálne zručnosti a už na druhom albume znejú ako skutoční profíci. A to pritom ide stále o študentov vysokých škôl. Snažím sa predstaviť si, kde budú tak o desať rokov...
Tak či onak, ešte zapracovať na chytľavejších, zapamätateľných, "hitových" pasážach a máme tu skutočne európsku, možno až svetovú kapelu.
Kvalitou podobné ako novinka, na tejto nahrávke sa mi viac páči zvuk.
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.