OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem byl do několika žebříčků osloven vybrat nejlepší hardcoreové nebo metalové desky za poslední rok, několikrát jsem si povzdechl, že nemohu přihodit i několik slovenských polínek. Za poslední rok totiž u našich východních bratří vzniklo hned několik nahrávek, ke kterým se pravidelně vracím. „Tma“ je jednou z nich. A není to zdaleka jen tím, že se jim nadmíru vyvedla vinylová edice tohoto materiálu.
ADACTA servírují intenzivní crustovou nálož, která se zdaleka neuzavírá jen v mantinelech žánru. Nebojí se zpomalit a usadit rytmiku do hnijících mokřadů nebo nad kytarovými stěnami nechat pulzovat smyčcové melodie. Tyto elementy jsou naprosto přirozené i s punkovou rytmikou a kytarovými melodiemi, které skvěle korespondují s názvem alba. Nová ADACTA je temný postapokalyptický válec, který dokáže velmi rychle transformovat ve stíhačku a zařadit zatraceně vysoké rychlosti, které si v některých pasážích zahrávají i s blackmetalovými vánicemi. Texty skvěle korespondují s obrazem zmaru a úpadku, přičemž samozřejmě ve svých tématech zvedají sociální témata, ale nedělají to nijak prvoplánově nebo hloupě. Mají často opar mystiky, občas mám pocit, jako bych v nich i ve vokálu zahlédl nikdy neodhalenou nejtemnější stránku ČAD, ale to bude zcela jistě jen moje asociace. Pro mě výtečné atmosférické crustové album plné parádních melodií, v rámci žánru rozhodně skvost a to zdaleka nejen v měřítcích československých mantinelů.
8 / 10
Dno (2023)
Zlo (2018)
Tma (2015)
Amen (2010)
Ad Maiorem Dei Gloriam (2006)
Circullus Viciosus (2004)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.