Vo väčších hĺbkach deathmetalového undergroundu v posledných rokoch potešiteľne kvitne odvetvie žánru, ktoré je vhodnou protiváhou konzumného slamu, generického „peklo-deathu“, rôzneho deväťdesiatkového retra, konzervatoristických cvičení a kadečoho iného. Mám na mysli kov smrti, znejúci ako čosi, čo prichádza z najstarších, temných, zlých odumierajúcich častí vesmíru a čomu sa dobre darí napríklad u kanadských Profound Lore.
Tí najnovšie prichýlili aj québeckých „frantíkov“ s podivným, mystériami lovecraftovského rázu zaváňajúcim názvom CHTHE’ILIST. Trojčlenná skupina existuje od roku 2010, pozostáva z ostrieľaných muzikantov, bubeníka P. Bouchera by milovníci technických deathmetalových čačiek mali poznať z miestami vysoko uctievaných BEYOND CREATION, zakladateľ Pat Tougas sa technickému death metalu venuje v SEROCS a FIRST FRAGMENT (debutový album „Dasein“ vychádza v máji u Unique Leader).
CHTHE’ILIST, textovo putujúci ríšami hrôz a temných fantázií, ako aj svetmi japonskej videohry Legend Of Zelda, na jednej strane takisto reprezentujú technický a kompozične prepracovaný, aranžérsky košatý prístup k death metalu, na strane druhej však veľký dôraz kladú aj na atmosférickú stránku a ponárajú sa do zlovestných, ponurých nálad, vyvolávajúcich pocity dávneho zla z predľudských čias, volania ríš zabudnutých, časom pochovaných entít a priestorov ďaleko za naším svetom.
Pôvod jazykov, v ktorých sú názvy viacerých skladieb na deme i aktuálnom debutovom albume, mi známy nie je, vylúštiť sa dá ale to, že na sedemskladbovom CD z konca januára si CHTHE’ILIST pár vecami z dema vypomohli a tak je na svete skoro hodinový masívny kus, na ktorom sa s výnimkou trojminútového úvodu priestorom pre rozviate, košaté a všelijako výbušne vygradované kompozície nešetrí. Skladby s divoko bublajúcim a temne klokotajúcim znením majú od 6:19 do 13:27 a hudobne by mohli osloviť napríklad fanúšikov MITOCHONDRION, PORTAL, ARTIFICIAL BRAIN, ANTEDILUVIAN, SONNE ADAM, prípadne TEITANBLOOD (Kanaďania ale s black metalom a ani Satanom nemajú veľa spoločného, tu je to čistý death metal), a ak máte pocit, že napr. v brutálnej vyhni smrti sa v poslednom čase všetko točí dokola, toto je natoľko extrémne, že srdce hudobného kruťasa rozhodne pookreje.
Pri tomto sofistikovanom víre technického hrania, naklepanej ponurosti a divokej atmosféry by ale zo zreteľa nemalo schádzať to, že CHTHE’ILIST „novú vec“ tvoria z veľmi starej matérie a hudobne sú zakorenení hlboko v 90. rokoch. Ak mapujete históriu extrémneho metalu od jeho začiatkov, po rozpletení všetkých prúdov predvekého chaosu by ste mali prísť na to, že „nová Kanada hrá starý Sever“, v prvom rade Fínsko. Hudba na „La Dernier Crépuscule“ totiž pre súčasnosť rozvíja odkaz monštruóznych Fínov DEMILICH a čiastočne aj ich krajanov z ABHORRENCE, ktorí neskôr stvorili prvé veci od AMORPHIS, tie, ktorých surovosť zostala sčasti zachovaná ešte na „Privilege Of Evil“. Nejedna hudobná štruktúra pripomenie tiež „Soulside Jorney“ od DARKTHRONE, čím sa oblúkom dostávame k tomu, že v podstate jediný (ale zato geniálny) deathmetalový kus čierneho nórskeho kultu v súčasnosti na mnohých miestach dokazuje svoj často podceňovaný, a pritom veľký význam pre smrtiaci kov.