OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vzrušené debaty o tom, zda je death metal hudbou pravých šlechticů, se u nás v redakci vedou pod taktovkou kolegy Reapera již roky. Ačkoli stále decentně pochybuji o tom, že takový Kníže po večerech spokojeně popotahuje z lulky za zvuku ORIGIN či MORBID ANGEL, musím dát redakčnímu smrtonošovi za pravdu v tom ohledu, že na dvoře death metalu se dějí pozoruhodné věci. Se svou odpovědí na téma aristokratického žánru přispěchali FLESHGOD APOCALYPSE, kteří svou novou desku prohlásili rovnou za krále.
Italští smrtonoši zakončili v roce 2011 albem "Agony" svou metamorfózu v symfo-death metalové těleso a po třech letech od vydání "Labyrithu" se vracejí s deskou, která tomuto trendu nasazuje korunu. Prorůstání klasických aranží s agresivní kytarovou a rytmickou složkou dostupuje vrcholu do té míry, že si kapela může dovolit jako bonus naservírovat album v čistě orchestrálním provedení. Pompézní aranže, postavené především na výrazných pochodových perkusích, monumentální žesťové sekci, ekvilibristických smyčcích a klávesových nástrojích, které evokují barokní hudbu, provázejí celou stopáž. Nemohou chybět ani mohutné chorální party, které dotvářejí megalomanský étos celé nahrávky. Neoklasické vlivy posiluje i využití sopránu Veronicy Bordacchini, která album předělí skvělým klavírním interludiem "Paramour (Die Leidenschaft bringt Leiden)" a v několika dalších skladbách tvoří dramatický kontrapunkt growlingu Tommasa Riccardiho.
Orchestrální podtext "King" nepůsobí v žádném případě jako hloupá a účelová vata, naopak vzbuzuje dojem, že je dílem lidí, kteří se o klasickou hudbu hluboce zajímají a pokládají ji za nedílnou součást své výpovědi. Původ FLESHGOD APOCALYPSE vede k velmi čitelné a zřejmé paralele s Lucou Turillim a jeho fúzí speed metalu a neoklasické hudby. Jeho death metaloví krajané se mohou opřít o nesmírně agresivní produkci Jense Bogrena, která některým momentům desky dává průraznou energii, jakou jsem naposledy slyšel na albu "Enki" od MELECHESH.
Nekompromisní důraz na rovnováhu podlazených kytary, explozivních blast beatů a orchestrální složky je však silou i slabostí celé desky. V některých momentech je strhující – např. v nekompromisním bachovském náklepu „The Fool“, jenže jak desce přibývají vteřiny a minuty (a poslechy), stává se zážitek z ní lehce otupujícím. "King" totiž trochu monotónně bručí a vříská. Zatímco první songy, které se velmi organicky prolínají, mají zprvu velmi uhrančivou sílu a energii, druhá polovina deska už jen recykluje dříve slyšené. A pokusy najít novou vitální mízu v naléhavosti ženského vokálu hraničí spíše s kýčem („Syphilis“).
Nechci se tvářit, že „King“ nemá šlechtické koule a prvotní podmanivost. Energie, se kterou udeří, je úctyhodná. Úctyhodná je i jeho aranžérská zdatnost, cit pro decentní melodické motivy a schopnost ústrojně fúzovat prvky ze dvou velmi odlišných světů. Nakonec se ale nedokážu zbavit dojmu, že namísto královské elegance se „King“ postupem času mění spíš v trochu únavné vladařské hřímání a dryjáčnické povzdechy.
Hřímající symfo-deathový Král podmaňuje i otupuje.
6,5 / 10
Opera (2024)
Veleno (2019)
King (2016)
Labyrinth (2013)
Agony (2011)
Mafia (EP) (2010)
Oracles (2009)
Da Vinci Death Code (split s MODUS DELICTI, ONIRIK a SEPTYCAL GORGE) (2008)
Promo '07 (demo) (2007)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:25
Produkce: Jens Bogren
+ uspokojí chuť na sladké - závěr mohl více gradovat
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.