Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Klatovské sranda metalisty s poměrně vypečeným názvem TRAUTENBERK ještě donedávna, troufám si říci, mnoho našinců neznalo. S příchodem jejich druhého řádného alba „Himlhergotdonrvetr“, pojmenovaného samozřejmě podle důvěrně známého klení jednoho z nejslavnějších Večerníčkových záporáků, se ale situace mění. Již nějaký čas objevíte kapelu mezi nejhranějšími spolky na bandzone.cz a turné k albu, završené na sklonku března domácím klatovským „Obrkřestem“, bylo dokonce provázeno pozoruhodně velkými návštěvami (včetně několika vyprodaných koncertů), takže to vypadá, že už si tohohle spolku skutečně začíná někdo všímat.
Však už je také na čase. TRAUTENBERK totiž mají nápadné charizma, které je znatelně odlišuje od zástupu dalších různých českých spolků, které se snaží dělat metal na veselou notu. Bylo to patrné už na debutu „Hladová srna“, který před třemi lety představil tuhle chásku jako šikovné instrumentalisty s citem napsat velmi slušný kovový materiál, a na nové desce je to ještě mnohem patrnější. Jestli je to nasbíranými zkušenostmi nebo přítomností Miroslava „Prasopsa“ Cislera (ex – POŽÁR MLÝNA, TLESKAČ), který v kapele do jisté míry naradil předčasně zesnulého původního zpěváka Tomáše „Obrouše“ Paimu, je těžko říct, fakt je zkrátka ten, že kapele to aktuálně hraje skutečně mimořádně a album „Himlhergotdonrvetr“ je díky tomu radost poslouchat.
TRAUTENBERK dle svých slov hrají „tanz metal“, což v praxi znamená moderní, někdy až nu – metalový výraz s důrazem na skočnou rytmiku, poctivé, staré dobré riffy a výrazný zdvojený zpěv, v němž se dostává významného prostoru oběma zpěvákům. Jejich role je v případě nové desky ještě více zdůrazněna koncepčním příběhem „O hrůzné smrti Kuby U tří dubů“, který se vine většinou skladeb a je rozhodně počinem velmi zajímavým – na podobně ztřeštěnou motanici, v níž se mimo jiné objevují nejen jména postaviček z Krkonošských pohádek, ale třeba i dost neobvyklý sport, totiž sjíždění kopců na nákupním vozíku, asi jen tak nenarazíte. Jedním dechem však musím dodat, že vtip a ironie tady fungují skutečně bezchybně a nezbývá než obdivovat, jak si kapela lehce poradí se záludností snahy zamontovat do tak z principu neveselé hudby, jakou je heavy metal, humor a ještě k tomu humor fungující a nikoliv posluchače do rozpaků uvádějící (za všechny třeba refrén skladby „Temná strana talíře“ s naprosto neodolatelným zvoláním „Království za řízek!“).
V devíti položkách alba (desátá je o poznání vážnější, ale o nic méně povedená vzpomínka na bývalého zpěváka „Pán udíren“) tak TRAUTENBERK rozehrávají jedinečné představení o tom, jak silný a výmluvný může být domácí metal, pokud je podáván k tomu povolanými hudebníky. „Himlhergotdonrvetr“ je neodolatelné vlastně po celou dobu svého hracího času a jen těžko na něm hledat něco, co převýší zbytek, protože zkrátka všechny skladby jsou nosnými hity, které si poradí o samotě i jako součást jednoho celku. „Kubamelehubou“, „Nech ho bejt“ nebo „Vindaloo“, je vážně úplně jedno kam sáhnete, vždy se vám dostane výtečné metalové zábavy, jejíž lehkost mě nepřestává udivovat. V podhůří Šumavy se děje něco výjimečného, dejte, krucajselement, na moje slova!
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.