Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čo urobíte, keď už na svojom druhom albume dotiahnete svoj hudobný štýl prakticky do dokonalosti? A zároveň sa nevoláte AC/DC alebo MOTÖRHEAD. Samozrejme, že hľadáte cestičky, ktorými by ste objavili nové zvukové teritóriá a zároveň pri týchto výpravách nestratili vlastnú tvár. Sympatickí Nóri to na svojej tretej nahrávke urobili. S veľkým úspechom.
Žiadny John Baizley a jeho práca na obale, ani Kurt Ballou a jeho producentská záštita. Žiadne istoty a tradície. KVELERTAK úplne nanovo, pod vlastnou zástavou, na vlastné tričko. K svojej charakteristickej a zároveň neuchopiteľnej šablóne „Hráme všetko možné od BURZUM až po THIN LIZZY“ veľmi prirodzene a s prehľadom pridali štadiónový rock z osemdesiatych rokov. A znie to úplne výborne!
Úvodná smršť „Dendrofil For Yggdrasil“ si v ničom nezadá napríklad s blackgazeovými DEAFHEAVEN. Rýchly, nekompromisný a zároveň optimisticky melodický nárez otvára dvere do ďalšieho, ešte podstatnejšieho diania. Je fascinujúce, že dve úplne rozdielne kapely majú na svojich nových albumoch v tomto roku skladbu s názvom „1985“. A obe sú skvelé. Londýnski progresívni metalisti HAKEN na albume „Affinity“, aj nórski machri KVELERTAK – v oboch prípadoch k tomu možno prišlo aj náhodou. Atmosféra, aranžmány, zvukové ornamenty, všetko ako keby viselo kdesi vo vzduchu a keď si už zúčastnení zodpovední muzikanti vypočuli výsledok, priznali (možno aj nechcenú) inšpiráciu v osemdesiatych rokoch minulého storočia.
Znie to naozaj epicky. Drsný black`n`roll si preráža v štýle VAN HALEN cestu do veľkých hál a na štadióny. V kontexte kariérneho vývoja KVELERTAK to vlastne ani nie je veľmi prekvapujúce. Kapela, ktorá odohrala veľkú časť turné pred FOO FIGHTERS či MASTODON a na jeseň minulého roku cestovala spolu so SLAYER a ANTHRAX po Európe, si z toho všetkého musela niečo zobrať do svojej životnej filozofie a hudobného výraziva.
Hu lyste dei ut i bann Mens hu gjekk opp i brann Synden hennas forsvant Då skamkjøtet lukta stramt
(„Heksebrann“)
Je sympatické, že celý album je opäť celý bez výnimky po nórsky. Tvrdohlavosť sa tu vypláca. Na viacerých miestach nahrávky sa v tom priamočiarom rock´n´rolle a reminiscenciách na doby dávno minulé priam pýtal čistý, kvalitný spev. Pri všetkej úcte k Erlendovmu energickému frontmanstvu a prvotriednemu škrekotu. KVELERTAK to vyriešili šalamúnsky s hosťujúcimi speváčkami – Lise Frøkedal a Katie Jones naozaj krásne ozvláštnili skladby „Nattesferd“, „Heksebrann“ a „1985“. Aj toto by mohla byť cesta v budúcnosti kapely – nestratiť vlastný ksicht a zároveň sa otvoriť novým, čerstvým vplyvom.
Tri gitary dostávajú v pomalších skladbách viac priestoru, skladby dýchajú, sú pestrejšie, melodickejšie. KVELERTAK si však zároveň dávajú záležať na tom, aby nezmäkli, vedia v pravú chvíľu opäť pritvrdiť a priložiť lopatu čierneho uhlia do rozpálenej pece. A čo je úplne najdôležitejšie, z nahrávky srší radosť hrania, pri ktorej je úplne zrejmé, ako skvele to celé bude znieť naživo, na koncertoch a festivaloch.
Kapelu som videl a zažil v troch zásadných polohách – na vlastnom koncerte, na veľkom festivale, rovnako tak v úlohe predskokana. Tá posledná jej pristala najmenej. Či už to bolo zvukom, obmedzeným priestorom či celkovým prístupom muzikantov, nedalo sa to porovnať s festivalovým hraním a už vôbec nie koncertom pred vlastným publikom, ktoré prišlo výlučne na KVELERTAK. Odporúčam ich vidieť za akýchkoľvek okolností, ale ak sa naskytne príležitosť samostatného koncertu na vlastnom turné, rozhodne neváhajte. Uvidíte najlepší rock´n´roll súčasnosti.
Tak som si to teda plný očakávaní vypočul a musím skonštatovať, že oproti predchádzajúcim dvom albumom je tento dosť nuda. V každom songu sa opakuje jeden riff, ktorý síce aj môže byť nápaditý, ale keď ho počujete 30 krát za 4 minúty, tak svoju originalitu stratí. Navyše som sa už pri polovici albumu strácal, lebo sa všetky pesničky neskutočne zlievajú dokopy. Pre mňa pomerne veľké sklamanie
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.