OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Plzeňská Kapsa je knajpa, kde jsem prožil mládí. Nejbližší hospoda od školního vchodu průmyslovky a vděčný azyl kdykoliv později. Od doby, kdy tu Místní borci začali dělat koncerty, se z tohoto sklepního krcálku s miniaturní zahrádkou stal krom pivního i kulturní svatostánek. Jakmile seběhnu schody, už na mě dýše ZMAR. Kapela složená z uprchlíků, kteří Plzeň vyměnili za Prahu. Základní kameny tvoří torzo z THIS NIGHT DRAWS THE END a tvorba navazuje na poslední fázi této kapely. Jen je tu ještě méně metalcoreu a více blackmetalové temnoty, případně screama. Vadimovy kytary skvělé, Morbi u mikrofonu toporný jako vždy, ale současně se sluší dodat i s krví v hrdle také jako vždy. Rytmika ještě si sedající. Naživo trochu tuhé. Zatím. Že by se plzeňskému černému OBDÉLNÍKU rodil brácha? Uvidíme… Následující HUMAN BITES vyznávají punkovější přístup, rozuměj méně talentu a více srdce. Uvřískaná dívčí něha za mikrofonem a bicí, basa, kytara. Holka u mikrofonu neznamená méně hrubozrnosti. Tady na syrovou formu narazíš v každé notě.
DUCT HEARTS jsou tři kluci z Mnichova a zvukově zvedají laťku hned o několik levelů. Však mají mezi nohama ve třech rozeseto minimálně třikrát víc krabiček, než předchozí dvě kapely. Spojení atmosférického postrocku a zpívaného emíčka oproti dvou předchozím bandám zaobluje hrany prostoru a tupí rezavé hroty. U kytary a basy dva subtilní brejlatí cápci, na první pohled romantici z matfyzu, a tak to má bejt. Tuhle hudbu bych nařachanýmu habánovi, co má dva metry, stejně nevěřil. Kytarové brnkání zvoní celým klubem, jen výjimečně se zahušťuje bustrem, a zpěvem se také šetří. DUCT HEARTS musejí mít na kytarovou melancholii výuční list s vyznamenáním, protože své řemeslo zvládají výtečně. Taková nenápadná éterická, ale současně civilní hudební krása.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.