Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přiznám se, že do letošní novinky americké progmetalové stálice FATES WARNING jsem přehnaně velké naděje nevkládal. Po ne zcela přesvědčivém návratu „Darkness In A Different Light“, který nenaplnil velká očekávání, jsem zkrátka začal o tvůrčích schopnostech Raye Aldera a Jima Matheose mírně pochybovat. „Theories Of Flight“ je však ránou z čistého nebe. Ctí kořeny své tvorby a přitom přináší do zatuchlého progresivního rybníčku další čerstvý vítr. Aniž by se o to jakkoliv snažil.
„Theories Of Flight“ je totiž přesně deskou, jakou FATES WARNING potřebovali nahrát a jakou fanoušek progresivního metalu chce momentálně slyšet. Nepřeplácenou s potřebným hitovým zázemím. Takovou, jež nebude nutit k zívání nad honěním hmatníků a která se nebude topit k dlouhých intermezzích a klavírních etudách. Je to přesně to CD, které neposloucháte dvě útrpné hodiny jen kvůli nesmyslnému konceptu. Hrané pěkně od podlahy, přičemž stvořené tak, aby nepůsobilo buransky ani křečovitě hipsterky.
Úvod je jako z říše snů. Otvírák „From The Rooftops“ se rozjíždí v poklidu, aby se po dvou minutách stočil směrem riffovým serpentinám, z nichž vás vysvobodí až výstavní refrén. Právě síla refrénů je hlavní devízou nahrávky, což v plné nahotě ukazující následujíc tracky „Seven Stars“ a „SOS“, které se tutově zařadí mezi koncertní jistoty, jaké jsou „The Eleventh Hour“, „Point Of Wiev“ nebo „Another Perfect Day“. Melancholickou odbočku představuje monstrózní „The Light And Shade Of Things“, tedy jen na chvíli. Od třetí minuty kapela začne riffovat jako slavná METALLICA a strhne s sebou i Aldera frázujícího, jakoby mu z bránice vypadl sám mistr Hetfield. Nenechte se zmást, je to radost poslouchat, tím spíše, když celá píseň graduje grandiózním refrénem jako z časů „A Pleasant Shade Of Gray“.
Zdá se vám té chvály až moc najednou? Ano, může za to částečně snížené očekávání, může za to také fakt, že těch hluchých míst je zase pro jednou pramálo a celá deska je zkoncipována pečlivou dramaturgií. Je řádně tvrdá, optimálně moderní a dostatečně přitažlivá na to, abych na nějakou dobu zapomněl na starší počiny FATES WARNING.
Nemůžu však zapomenout na přínos ansámblu, který dodával nenapodobitelný matador za bicími Mark Zonder. Jeho další rozměr a především precizní hra s činely mi chybí i napodruhé, jakkoliv je Bobby Jarzombek skvělým řemeslníkem, který se svého úkolu zhostil s patřičnou profesionalitou.
Nechybí mi však radost z toho, jak deska nakonec dopadla a jak se FATES WARNING vrátili mezi elitu. V době, kdy většina progresivní scény tápá, přebírají otěže její pionýři, a tak to má být. Pokud jsem si minule zoufal nad tím, že kapela jen oprášila postupy a nechala krizi žánru dále žít, nyní mám pocit, že ji řeší vlastními prostředky po svém. Zbraněmi, které se vyvažují zlatem. Velkou dávkou melodií, tuctem nápadů a především soudností.
1. From The Rooftops
2. Seven Stars
3. SOS
4. The Light And Shade Of Things
5. White Flag
6. Like Stars Our Eyes Have Seen
7. The Ghost Of Home
8. Theories Of Flight
Diskografie
Theories Of Flight (2016) Darkness In A Different Light (2013) FWX (2004) The View From Here DVD (2003) Disconnected (2001) Live At The Dynamo (2000) Still Life We Only Say Goodbye (1998) Pleasent Shade Of Grey (1997) Chasing Time (1995) Inside Out (1994) Parallels (1991) Perfect Symmetry (1989) No Exit (1988) Awaken The Guardian (1986) Spectre Within (1985) Night On Brocken (1984)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2016 Vydavatel: InsideOut Music Stopáž: 52:17
Ano ano a ešte raz ano.. Toto je FW ktorý milujem už od polovice 90 rokov. Minula radovka ma neviem prečo nechytila ale Theories si doslova vychutnavam. Úvodná pecka From the rooftops ma elementy Nurotically wired s Ach-Matheosovej druhej solovky a je to otvarak ako sa patrí. Nasledujúca Seven stars je hitovka ako svina. SOS ďalšia pecka s paradnym refrenom. Skladba číslo 4 prvý vrchol. Fenomenalna 10 minutofka The Light......cistokrvny Fates Warning. Paradny refren a famozne sola.....White flag je heavy skladba taký návrat do čias No exit . Podobne je to aj s Like stars ale tam sú prvky ktoré som pocul na Disconnected. Mnaaam. Druhy vrchol prichádza v Ghost of Home ktorá je "nakazena" rifom s The New Math s debutového OSI. Neskutocna atmosféra, refren......mozem dookola. Zaverecna inštrumentálna titulka nas zavedie v čase späť do čias A plesant shade of gray.....Ray Alder podal podľa mňa naj výkon možno celkovo odkedy je v kapele. Kapitán Matheos svoju loď dokormidloval až ku hviezdam. Možno to znie cudne ale máme docinenia s naj albumom Fates Warning? ...... Asi aj ano. Ďakujem hosi. Pre mňa vrchol roka 2016!!!!!
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.