OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švajčiarska metalová scéna nie je žiadna popoluška, alpské údolia možno nelámu rekordy v počte kapiel na meter štvorcových, nájdete tam však spolky, bez ktorých by viaceré kovové subžánre vyzerali prinajmenšom inak, kulty, legendy a osobnosti, ktoré majú čo povedať aj po desiatkach rokov. Je tu takisto odjakživa solídna žánrová pestrosť i kvalita, s Helvéciou skrátka počítajte. A mladšie generácie metalistov takisto vedia, ako sa postaviť ku kovotepeckému remeslu.
Rozhodne to platí aj o ženevských STORTREGN. Fungujú od roku 2005, na konte majú demo, EP, split a tri albumy, a pokiaľ je vám známe žánrové zameranie holandských Non Serviam Records, nepomýlite sa, ak budete tipovať, že Johan Smith (elektrické a akustické gitary), Romain Negro (vokály, gitary), Samuel Jakubec (bicie) a Duran Bathija basgitara) hrajú melodický black/death metal. Rovno napíšem, že v podstate prvotriedny, s veľmi mocnou produkciou a vážnou, dramatickou atmosférou.
Švajčiarsky pôvod skupiny sa na tejto nahrávke neodráža vôbec v ničom, tvorcom hudby učarovala škandinávska tradícia, konkrétnejšie švédska, a úplne konkrétne sa dá povedať, že album „Singularity“ vznikol pod takým silným vplyvom DISSECTION, že vyznieva ako snaha stvoriť niečo „nödtveidtovského“ roky potom, čo sa Jon rozhodol vybrať na cestu bez návratu. Typické melodické a harmonické postupy, jedovatý blackmetalový vokál v kombinácii s hlbším „smrtiacim“, veľmi agresívne, často naklepané tempá, monumentálne mrazivé vyznenie a veľmi dobre zasadené akustické inštrumentálne pasáže, skrátka presne podľa príručky. Ako pocta legende a snaha nadviazať na ňu to funguje, v rámci melodického extrémneho metalu je to aj zdravo divoké, ak vás bavia veci ako vyššie spomenutý kult, THULCANDRA, BANE a podobní jeho uctievači, toto je tá istá úroveň.
8 / 10
Finitude (2023)
Impermanence (2021)
Emptiness Fills the Void (2018)
Singularity (2016)
Evocation of Light (2013)
Uncreation (2011)
Devoured By Oblivion (EP) (2008)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.