OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je tu jeseň, poďme si povedať, ako znie nová KATATONIA. Toto sú presne tie dni, keď sa hudba švédskych melancholických nezmarov najlepšie rozlieha všetkými temnými zákutiami duše verného poslucháča. Toto je ten čas, keď spomienky na časy minulé ožívajú v najväčšej intenzite, dorážajú s najsilnejšou rezonanciou. Bolesť aj následná úľava prichádzajú v najmasívnejšej podobe. Áno, jeseň tejto muzike najviac pristane.
You wait by the river
Days are long and melt right into nothing
You wait for my eyes
And who else is waiting for the summer sky
Samozrejme, že novinka „The Fall Of Hearts“ je albumom skrz-naskrz letným. Sťaby hrdý majiteľ krásneho digipacku som ho za ostatné štyri mesiace potočil nespočetne veľakrát. Júnové, júlové a augustové cesty po západnom a strednom Slovensku v tom príjemnom, akurátne horúcom a prajnom lete roku 2016 budú pre mňa navždy spojené aj s týmito skladbami. A stále sa ich neviem nabažiť, s chuťou toto opulentné, takmer 70 minút trvajúce dielo počúvam stále dokola aj teraz, na konci septembra. Štýlovejšie a zmysluplnejšie je však o ňom písať až v týchto dňoch, na jeseň.
Je to veľmi osobné. Prišiel som totiž na zaujímavú vec – takto veľmi ma KATATONIA nebavila už celých 15 rokov. Áno, „The Fall Of Hearts“ je pre mňa po „Last Fair Deal Gone Down“ tým najlepším, čo kedy táto famózna banda vydala.
Aj keď sú to za tie roky už v podstate dva úplne odlišné svety, hudobný výraz kapely má stále rovnaké jadro. KATATONIA má okamžite rozpoznateľný štýl, ten podmanivý smútok a žiaľ v precíznom inštrumentálom prevedení si jednoducho nemôžete pomýliť. Kľúč k pochopeniu všetkého je v progresívnom zmýšľaní dvoch pilierov kapely – Jonas a Anders idú stále vpred, bez ohľadu na turbulencie v hudobnom svete či v radoch vlastného hudobného telesa.
Krásne to vysvetlil Mikael Åkerfeldt v rozhovore pri príležitosti vydania literárneho diela „The Book Of Opeth“, keď spomínal na najťažšie časy svojej kapely. Na momenty, keď chcel všetko vzdať a vykašľať sa na hudobnú kariéru. Vtedy ho vždy dokázal podržať jeho najlepší kamarát – Jonas Renkse. Dodával mu optimizmus a odvahu v hľadaní vlastnej cesty, vieru v muzikantskú progresivitu, odlišnosť, originalitu. Obaja tomuto všetkému zostalí verní dodnes.
Baví ma, ako prefíkane dokáže KATATONIA obaľovať tú dobre známu prapodstatu svojej hudby. Tú uhrančivú odpoveď švédskych (death) metalistov na gotickú hudbu 80. rokov. Je to tam stále, aj po všetkých tých rokoch. A rovnako dôležitá je progresívna nadstavba, hovorme jej „americká spojka“ - to sú presne tie počuteľné ozveny DEFTONES a vplyvy TOOL či A PERFECT CIRCLE. Perkusie, vzrušujúce rytmy, pulzujúca elektronika. Všetko to tam je, všetko to dáva dokonalý zmysel, znie to moderne, chytľavo, jednoducho výnimočne.
Košaté kompozície presahujúce sedem minút – hneď úvodná „Takeover“ či magická „Serac“. Hudobné zákutia, v ktorých je radosť zablúdiť. Hitovky ako singlová „Serein“ (tie dva refrény a protirytmy na činely ma vždy spoľahlivo dostanú) alebo famózna „Last Song Before The Fade“ (asi najlepšie vystihujúca súčasnú tvár kapely), rovnako tak srdcervúca klipovka „Shifts“... dalo by sa pokračovať a ku každej jednej skladbe pridávať ódy a superlatívy. Nenachádzam slabé miesto, jedinú výhradu si možno zaslúži zvuk – na môj vkus je príliš vyleštený, umelý, chladný, málo dýcha a žije, pri trochu staromódnejšom prístupe k záverečnému mixu by bol celkový dojem z umeleckého diela absolútne dokonalý.
Viem, že nás čaká ešte veľmi kvalitná hudobná jeseň a vzrušujúci záver roka, ale „The Fall Of Hearts“ a „Magma“ sa u mňa po deviatich mesiacoch tohto roka bok po boku bijú o titul najlepšieho metalového albumu. Veľmi príjemné zistenie pri takej srdcovke, akou pre mňa bola KATATONIA po väčšinu ostatných pätnástich rokov. Vstupenky na viedenskú show s predskakujúcimi islandskými sympaťákmi AGENT FRESCO 7. októbra v Arene už mám samozrejme niekoľko týždňov zamagnetkované na chladničke.
Viem, že nás čaká ešte veľmi kvalitná hudobná jeseň a vzrušujúci záver roka, ale „The Fall Of Hearts“ a „Magma“ sa u mňa po deviatich mesiacoch tohto roka bok po boku bijú o titul najlepšieho metalového albumu.
9 / 10
Jonas Renkse
- hlavné spevy, gitary, klávesy
Anders Nyström
- gitary, sprievodné spevy, klávesy
Niklas Sandin
- basgitara
Daniel Moilanen
- bicie
JP Asplund
- perkusie
Roger Öjersson
- sólová gitara v skladbách č. 1, 7 a 12
1. Takeover
2. Serein
3. Old Heart Falls
4. Decima
5. Sanction
6. Residual
7. Serac
8. Last Song Before The Fade
9. Shifts
10. The Night Subscriber
11. Pale Flag
12. Passer
Sky Void of Stars (2023)
City Burials (2020)
The Fall Of Hearts (2016)
Dethroned & Uncrowned (2013)
Dead End Kings (2012)
Night Is The New Day (2009)
The Great Cold Distance (2006)
The Black Sessions (best of + DVD) (2005)
Brave Yester Days (kompilace) (2004)
Viva Emptiness (2003)
Tonight's Music (EP) (2001)
Last Fair Deal Gone Down (2001)
Teargas (EP) (2001)
Tonight's Decision (1999)
Discouraged Ones (1998)
Saw you Drown (EP) (1998)
Sounds of Decay (EP) (1997)
Scarlet Heavens (split 10'' EP) (1996)
Brave Murder Day (1996)
For Funerals to Come (EP) (1994)
Dance of December Souls (1993)
Jhva Elohim Meth... The Revival (EP) (1992)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Peaceville Records
Stopáž: 67:30
Produkce: Anders Nyström, Jonas Renkse
Studio: Studio Gröndahl, Tri-lamb Studio, Fascination Street Studios
Vidím to přesně opačně. Krize, která definitivně započala v roce 2009, zdá se, nikdy nebude mít konce. Přes hrstku zajímavých útržků mi „The Fall Of Hearts“ i po měsících útrpných a vysilujících poslechů vychází především jako album plných nudných a banálních písní, zcela postrádajících kouzlo a charisma „původní“ KATATONIE.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.