PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak přece jen. Přece jen se nám ten starý dobrý Rolf vrátil jako kapitán. Po dvou albech, s nimiž porušil své někdejší předsevzetí uložit RUNNING WILD k ledu („Shadowmaker“ z 2012 a „Resilient“ z 2013), a která ovšem nepřinesla téměř nic jiného než zklamání a skladatelskou impotenci, vyslyšel volání prakticky celého metalového světa a postavil se znovu za kormidlo pirátského škuneru, hodlaje do širých mořských dálav vypustit zase něco pořádného a pravého heavy metalu. Potud tedy dobrá zpráva.
S onou pořádností a pravostí to nicméně nebude úplně jednoduché. Ano, RUNNING WILD na „rychlém výpadu“ zní jako ve svých slavnějších dobách někde okolo albového klenotu „Black Hand Inn“, ale zkrátka a dobře to není úplně ono. Kapitánově ruce jakoby chyběl onen mladický stisk, s nímž ze své kytary vymačkal takové výstavní kusy jako „The Privateer“ či „The Phantom Of Black Hand Hill“, a bez nějž už mu to jde přece jen o poznání hůře.
Pár skladeb je proto na novém albu jaksi do počtu a není nic, co by vás nutilo se k nim vracet. V téhle kategorii jednoznačně hlasuji pro „Stick To Your Guns“, „Warmongers“ a „Hellectrified“, protože jsou skutečně nejslyšitelnějším vatovým zateplením nahrávky. Ve zbytku, což je naštěstí pořád většina nahrávky, už je to ovšem veselejší. Nechybí ostrý otvírák, kterému fouká do plachet čerstvý vítr („Black Skies, Red Flag“), kousky ještě rychlejší, v nichž krom solidních nápadů dostane slovo i dvoukopáková produkce („Black Bart“, titulní věc,) a ani kousky v typickém středním tempu, jež dostaly do vínku mnohé zajímavé kytarové motivy a melodie. Tady se dozajista můžeme bavit o kousavé „Blood Moon Rising“, bezvadně šlapající westernovce „Into The West“, která navíc přímo dýchá roztomilou nostalgií, nebo zřejmě největší pecce alba, „By The Blood In Your Heart“, doprovozené i krásným dudáckým partem. A pochopitelně, na albu se nachází jak vybraná a originální instrumentálka („The Depth Of The Sea (Nautilus)“), tak také typický dlouhohrající song, který má jen podtrhnout jeho nakonec vlastně docela povedený podtext (přes to všechno, co jsem napsal o pár řádek výš). A třebaže „Last Of The Mohicans“ není znovu takovým klenotem jako některé její předchůdkyně (vzpomeňme třeba „Treasure Island“), má dostatečně vykreslenou a uhrančivou tvář proto, aby přesně takhle působila.
Takže nakonec jásot? Nevím nevím, jako starý Kasparkův zaprodanec bych asi skutečně měl být nekriticky nadšený, ovšem k tomu mi „Rapid Foray“ jednoduše nedává dostatek důvodů. Ano, album to není vůbec špatné, ovšem když si k jeho naznačené nedotaženosti připočtu opětovné a čím dál zoufalejší užití automatického bubeníka či nepříliš nápaditý obal (do „dokonalosti“ dotažený v mizerném bookletem s ilustračními fotkami z lodičky – dětské hračky), nemůžu se zkrátka zbavit dojmu, že to Rolf umí ještě mnohem lépe. Uvidíme a doufejme, že hlavně uvidíme také RUNNING WILD zase po dlouhé době živě, když už tedy alespoň takto fungují jako skutečná kapela o čtyřech členech.
Ano, RUNNING WILD jsou zase po čase takoví, jaké je chceme mít, ale na fanfáry to až tak úplně není.
7 / 10
Rolf Kasparek
- zpěv, kytary, basa
Peter Jordan
- kytary
1. Black Skies, Red Flag
2. Warmongers
3. Stick To Your Guns
4. Rapid Foray
5. By The Blood In Your Heart
6. The Depth Of The Sea (Nautilus)
7. Black Bart
8. Hellectrified
9. Blood Moon Rising
10. Into The West
11. Last Of The Mohicans
Blood On Blood (2021)
Crossing The Blades (EP) (2019)
Rapid Foray (2016)
Resilient (2013)
Shadowmaker (2012)
The Final Jolly Roger (DVD/2CD) (2011)
Rogues En Vogue (2005)
20 Years In History (2003)
Live (2002)
The Brotherhood (2002)
Victory (1999)
The Rivalry (1998)
Masquerade (1995)
Black Hand Inn (1994)
Pile Of Skulls (1992)
The First Years Of Piracy (The Best Of) (1991)
Blazon Stone (1991)
Wild Animal (EP) (1990)
Death Or Glory (1989)
Port Royal (1988)
Ready For Boarding (Live) (1988)
Under Jolly Roger (1987)
Branded And Exiled (1985)
Gates To Purgatory (1984)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Steamhammer/SPV
Stopáž: 58:01
Produkce: Rolf Kasparek
RW jak mají být. Nejsem ortodoxní fanoušek, ale troufám si říct, že některá alba mám fakt dost rád (v čele s Rivalry). Rapid Foray se povedla, škarohlídi ať si trhnou a Rolf ať tuto linii udrží co nejdéle. Jasně, bez chyb album není, ale které současné album legend osmdesátek je? Za mě Rapid Foray
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.