Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kino je plné gymnazistů, kteří přišli splnit úkol od paní učitelky dějepisu a přede mnou film, který rozděluje kritiky na dva tábory. Zkazky o tom, že jde o příliš zromantizovanou verzi příběhu nepotvrzuji. Jediná taková scéna je jedna z posledních, tu tento film zapotřebí neměl, ale současně jsem neměl pocit, že by jej to nějak výrazně shodilo. Stejně tak mě nijak nerušilo to, že čeští herci tu mluví anglicky. Vlastně jsem to vnímal jen jako takovou pikantní zvláštnost. Dá se říci, že to byl jeden z mála anglických filmů, ke kterým ani středně pokročilý nepotřebuje titulky.
O co tu jde asi nemusím dlouze popisovat. Operaci Anthropoid, tedy atentát na zastupujícího říšského protektora a šéfa RSHA Reinharda Heydricha, zná snad každý. Díky tomu se pro našince nekoná překvapení na konci, kdy všichni hlavní hrdinové po šestihodinové bitvě v kostele zemřou.
Film se snaží emotivně a leckdy naturalisticky vykreslit dobové reálie a kulisy celé události. Ty city však nijak přehnaně neždímá, za což jsem mu vděčný. Nechá vás sledovat celý příběh hlavně očima dvou hlavních hrdinů, tedy Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše. Ani se nesnaží o to, abyste se za každou cenu ztotožnili s touto dvojicí, a díky tomu možná leckdy působí odosobněle a ploše. S britskou suchostí převypráví příběh, který se stal. Bez toho, aby z toho dělal hollywoodské drama, což vlastně považuji za výrazný klad celého filmu. Vlastní atentát pak působí jako trochu škrobená dobová rekonstrukce. Veškeré napětí, které jsem tu pociťoval, bylo dáno hlavně tím, že jsem věděl, co se stane a kdy se to stane.
Trochu zrnitý obraz dodává celku hrubost a ruční kamera jakousi pravdivost, o které se i tvůrce snažil. V celém filmu jsou vlastně jen dvě chvíle, kdy mě skutečně zamrazilo. Brutální mučení mladého Moravce a zatknutí jeho rodiny. Hlavně pak paní Alena Mihulová v této scéně exceluje. Jak to s rodinou Moravcových dopadne, ví asi každý, ale to, jakým způsobem jsou scény natočeny, mě svou surovostí a dopadem překvapilo.
Domácímu publiku možná přijdou některé scény nechtěně vtipné, například to, že každá osoba některá česká slova a jména vyslovuje jinak, ale film není jen dobře zpracovanou hodinou dějepisu. Cílí i na lidi, kteří toho o atentátu na Heydricha moc nevědí. V tomhle ohledu lze prominout drobné zkratky, které pro tento účel ve filmu jsou a v tomto ohledu svůj účel plní dokonale.
Když jsem slyšel vzkazy, že film připomíná válečnou pohádku pro dospělé hollywoodské aranžmá, přistupoval jsem k němu s jistou nedůvěrou, která se nakonec ukázala jako lichá.
7 / 10
DALŠÍ INFORMACE
Anthropoid
Velká Británie / Česko / Francie, 2016, 121 min
Režie: Sean Ellis
Scénář: Sean Ellis, Anthony Frewin
Kamera: Sean Ellis
Hudba: Robin Foster
Hrají: Cillian Murphy, Jamie Dornan, Charlotte Le Bon, Aňa Geislerová, Toby Jones, Harry Lloyd, Alena Mihulová, Sam Keeley, Jan Budař, Ondřej Malý, Mish Boyko, Martin Hofmann, Václav Neužil ml., Bill Milner, Marcin Dorociński, Brian Caspe, Detlef Bothe, Roman Zach, Karel Heřmánek ml., Pavel Řezníček, Jiří Šimek, Patrick Kalupa, Igor Bareš, Marek Pospíchal, Pavel Mareš, Justin Svoboda, Miroslav Lhotka, Andrej Polák,...
JINÉ POHLEDY
Louis
8 / 10
Při vědomí všech kvalit českého zpracování stejného tématu ve filmu Jiřího Sequense "Atentát" z roku 1964 musím říct, že britský "Anthropoid" je rovněž filmem poutavým a perfektně zpracovávajícím ony významné historické události. Na rozdíl od uvedeného letitého domácího bijáku však zaujme právě rozdílným pohledem autora - zde jde o cizince, který se snaží zprostředkovat ryze české dějiny jiným cizincům, takže má tu nevýhodu, že takříkajíc úplně přesně nezná "hřiště". O to víc je však režisér Sean Ellis vnímavější a daří se mu okolnosti a průběh atentátu na Heydricha vykreslit vskutku strhujícím způsobem. Krásně vystižené dusivé napětí v okupovaném Československu, přiměřeně ostrá dávka naturalismu (mučení mladého Moravce je skutečně jen pro silné nervy) a vynikající výkon irského předáka Cilliana Murphyho, to vše z "Anthropoida" dělá film, při němž ani nevydechnete a z kina odcházíte posilněni skutečným uměleckým zážitkem.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.