Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok 2016 si fanoušci metalu můžou ve svých deníčcích opatřit třeba titulkem „rok, kdy legendy chytly druhý dech“. Göteborgských mazáků DARK TRANQUILLITY se to svým způsobem týká i netýká. Nemluví ze mne jen skalní fanoušek, když tvrdím, že diskografie švédských rozparovačů neobsahuje nic, co by byť jen přibližně připomínalo blamáž. Na druhou stranu – po vrcholné lekci skandinávského hoblování hrubých ploch v „Damage Done“ kapela zahájila éru dodržování přísných standardů (jak by řekl náš akurátní deathmetalový alpinista Reaper). Nebylo to špatné, ale popravdě za těch 14 let nenahrála parta kolem charismatického zrzka Mikaela Stanneho nic, co by se vymykalo kategorii „solidně odvedená práce“ s pár silnými momenty.
Nová deska „Atoma“ sice nepřeskládává hudební DNA kapely, ale každopádně dělá potřebný zmatek v až příliš čitelném (ne)vývoji DARK TRANQUILLITY posledních let. Jisté náznaky byly už na poslední desce „Construct“, ale novinka přichází s takovým faceliftem, že by ji člověk klidně zařadil někam mezi „Projector“ a „Damage Done“ jako most mezi experimentálnější melodickou fází prvního a přímočarou energií druhého.
Větry změn prezentuje už otevírák „Encircled“, který sice obsahuje typickou rozpumpovanou rytmiku severského death metalu, ale celá skladba už nestojí na železobetonovém monolitu kytar. Riffy a vyhrávky Niklase Sundina sedí na podstatně vylehčenějším základu, který definují klasické melancholičtější klávesové rejstříky a neurotické samply Martina Brändströma. Když se úsečně frázovaná lajna „This is the currency of faith and we are coming up short“ spojí se staccatem kytary a pumpující rytmikou, je jasné, že přesně tenhle impulz čistí kapele lehce kornatějící tepny.
Že se nám tohle známé hudební paradigma otáčí zajímavým směrem nejlépe indikuje dvojice skladeb „Atoma“ a „Forward Momentum“, v nichž Mikael Stanne nešetří hlubokým charismatem čistého vokálu. Jedinečný cit pro nevtíravé melodie opepřený tím, že zpěv slyšíme ve slokách, zatímco chytlavé refrény Stanne naléhavě štěká – něco podobného bylo v podobně soustředěné formě naposledy ke slyšení v roce 1999. DARK TRANQUILLITY tu znovu objevují „hitovou“ formuli, z níž se nevytrácí agresivita, sugestivita a finesa.
Album lehkým zpomalením neztrácí momentum – nakopne ho odsýpající thrashing „Neutrality“ a famózní nálož „Force of Hand“, blíženec pecky „Monochromatic Stains“ z „Damage Done“. Ten nakopnutý rozburácený refrén? Nádherné, božské, jak říká Dan Nekonečný. „Do you force my hand?“ Chce se srazit paty a zařvat „Yes, sir!“ Následující „Faithless By Default“ je nejtemnější položkou alba. Pokud v hudbě DARK TRANQUILLITY vedle živelnosti prochází podzemní řeka melancholie a beznaděje, tak tenhle song z ní dělá bouřlivý veletok: „Whatever they say, whatever they do just go!“ Umeju se... Du!!! ! !!! ! !
Někde tady se pro mě fenomenální deska láme. Rozpaky jsou silné slovo, ale magnetická energie první poloviny slábne. „Pitiless“ není špatná skladba, ale v sousedství černé díry „Faithless By Default“ a skočné „Our Proof of Life“ trochu zaniká. Hitový arzenál alba vyztužuje „Clearing Skies“ tlustou melodickou linkou a nervózně se třesoucím riffem, thrash metalové baterie dobije úprk „When The World Screams“. Silné, i když už ne strhující.
Ve chvíli, kdy „Atoma“ potřebuje rozbít údernou pointou, přichází zdánlivě nevýrazná „Merciless Fate“, v níž se ale Stanne nadechne k jednomu ze svých nejpůsobivějších pěveckých momentů. Skladba má lehce umrlčí nádech a jako křížek by posloužila pěkně. Sympaticky tepající doom rocková „Caves and Embers“ tak najednou působí jako dovětek k něčemu, co už skončilo. Jsou to přesně tyhle jemné detaily, které jinak dobře vystavěné desce berou silný vítr z plachet.
Z vítězného kurzu ji ale nesvedou. DARK TRANQUILLITY přinášejí nejpřesvědčivější materiál za posledních 14 let a v pomyslné soutěži se stále legračnějšími kolegy IN FLAMES zapisují další vítězství. Tentokrát KO.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.