OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čas kvapí a resty se vrší. S blížící se výroční bilancí nezbývá než to brát na vidle ve větším množství, i když všechny probírané desky by si bez debat zasloužily samostatný rozbor. Dnes se budeme toulat především různými zakoutími black metalu a jeho tradičnějších interpretací. Cesta nás zavede na sever Evropy, do sousedního Německa, i za oceán, kde se letos pěstuje frankofonní blasfémie té nejvyšší jakosti. Ať jste liberální křesťan, ortodoxní satanista, veganský neomarxista z A2larmu nebo zavilý nihilista, musíte uznat, že nic nechutná pod ztepilou vánoční jedlí tak jako málo propočená black metalová flákota.
MISTUR: In Memoriam
(Karisma & Dark Essence Record, 2016)
https://mistur.bandcamp.com
Jediná prokazatelně slabá věc na v pořadí druhém albu norské (téměř)supergrupy MISTUR je obal, který tak trochu zavání kýčovitými protikřesťanskými malůvkami devadesátých let. Všechno ostatní ale sedí jak drakkar na vodní hladině. Norové jsou zastánci melodického a technického black metalu se silnou příměsí kláves, jehož rodokmen samozřejmě sahá do předminulé dekády a boomu vikingské metalurgie. Člověk nemusí být pohanský detektiv, aby v tvorbě sextetu vystopoval třeba vliv košatějších BORKNAGAR či folkovějších MÅNEGARM. MISTUR se nicméně odlišují jak od konkurence tak od dobové produkce nezvykle úporným důrazem na melodie a party sólové kytary, které fascinujícím způsobem rozvíjejí chytlavé nosné motivy. "In Memoriam" umí zaříznout svojí pilu hluboko do černé hmoty, ale nikdy nezapomíná na technickou finesu a výtečný nosný motiv, který skladbu utáhne od začátku do konce (viz práce s leitmotivem v úvodním "Lamentu"). Nehledejme inovace tam, kde jich není zapotřebí. MISTUR mají staré mantry vryté hluboko pod kůží a dokáží je skvěle rozeznít i v roce 2016. A platí, že čím volněji se k nim staví, tím "In Memoriam" nabírá na síle.
8/10
DAWNFALL OF GAIA: Atrophy
(Metal Blade, 2016)
https://downfallofgaia.bandcamp.com
Vzhledem ke stavům tvůrčí atrofie člověk občas ocení, když se v promo materiálech kapela opíše pěkně jako německá skupina DOWNFALL OF GAIA. Takže temná stěna hluku, která pohlcuje a drtí všechno kolem sebe? Challenge accepted. Celkem čtvrtá řadovka kapela má poměrně nenápadný nástup, jenž kolem sebe vztekle metá mizantropické (dis)armonie industriálního samplu a zastřeného klavíru, který někde za betonovou zdí přehrává depresivní etudy. Do potemnělé cimry bez varování vtrhne s gustem demoliční ocelové koule baráž kytar, krupobití bicích a nelidský vřískot. Krvavé čepele desky se roztáčejí ve zběsilém tanci, v němž se potkává black metal, noise, sludgeový náhul a fragmenty post-rockových ploch. Nahrávka graduje diptychem "Ephemerol", ve kterém se bastard zpěvných kytar a animálního nasázení mění v čistě hypnotický prožitek. Pojem blackgaze se tu sice nabízí, ale není zcela přiléhavý. Hudba DOWNFALL OF GAIA není rafinovaná ani subtilní. Je to bestiální a precizně zkrocený chuchvalec destruktivní energie, sonický zážeh, který chce rozbíjet a drtit. Mohutný, neotesaný a přesně zacílený. Finální "Petrichor" na vynikající desku dává štempl - primitivní black metalové staccato kapela napřed pomalu zhutní, pak rozmetá nepříčetným blast beatem a kopákovou ofenzivou, nakonec nechá odeznít v rozhozeném klavírním nokturnu. Extrémní hudba s hlavou, patou a ostrými vlčími zuby.
8.5/10
CANTIQUE LÉPREUX: Cendres Célestes
(Eisenwald Tonenschmiede, 2016)
http://records.eisenton.de/album/cendres-c-lestes
Ctěný kolega Karl Veselý má mnohé libůstky. Každý rok něčím naštve ortodoxní metly a každý rok mě při závěrečné žánrové bilanci nakazí nějakou black metalovou zhoubou. Loni to byla nedostižná polská marnost MGŁA, letos quebečtí CANTIQUE LÉPREUX. Apropos Quebec. Po skvělých death metalových prvotinách CHTHE´ILIST a FIRST FRAGMENT další debut do zlatého fondu z frankofonní provincie Kanady, kde tradičně kvete nekonvenční přístup k umění. Tohle monochromatické trio se hlásí k dřevnímu black metalu první a druhé severské vlny, takže pokud očekáváte nabroušený zvuk, řezavé nástupy riffů a zběsile pádící rytmiku, vstupujete do správného hvozdu. Frankofonní kapely mají navíc tu zvláštní devizu, že zřídka zachycená vyskřehotaná slova dodávají zuřivé změti bezmála existenciální nádech. CANTIQUE LÉPREUX ale nepotřebují žádnou umělou dopomoc k tomu, aby se vryli do paměti. Jejich deska je střídmá, přísná, neokázalá, dobře si vědomá soudobých trendů (nebudu to ošklivé spojení končící na gaze opakovat, ale ano, je tam cítit také). Zámořskému black metalu se daří znamenitě zúročovat klasické postupy a zasazovat je vitálně do nových kontextů. Vezměte si třeba stájové kolegy (a rovněž debutanty) UADA nebo famózní druhou desku DEATH FORTRESS, na kterou ještě přijde řada. S CANTIQUE LÉPREUX je radost potřásat šednoucí hlavou a nenávidět malomocný svět. Katalog německého label Eisenwald budu v roce 2017 otevírat se zvýšenou pozorností!
8.5/10
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.