OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Aké očakávania môžete mať od thrashmetalovej legendy, ktorá v roku 2016 oslávila 35. narodeniny? Nuž, podľa toho, o akej kapele je reč. Sú tu králi kráľov, SLAYER. Fajn, všetko, čo mali povedať, dopovedali vyše desať rokov dozadu. Stále sú však schopní starnúť s istou úrovňou či gráciou, vydávajú prinajmenšom slušné albumy a na pódiu predvádzajú nejaké to starodávne peklo, hoci sa zdá, že jediný, kto si to užíva ako pred 30 rokmi, je Kerry (ok, SLAYER je jediná banda, kde vie alebo chce hrať, žiadny iný spolok si ho aj tak nemôže dovoliť). Potom je to tá „najväčšia metalová skupina v dejinách“, čiže METALLICA. Úprimne povedané, „čierny album“ bol posledný, ktorému som venoval pozornosť, novšie veci ma nikdy veľmi nezaujali, a „Lulu“... nechajme to radšej tak. Pokiaľ ide o „Hardwired...“, naozaj otáľam s tým, aby som mu venoval čas, predpokladám, že opäť urobili 80 minút čohosi, čo by fungovalo v prípade, že by to dostalo plochu pod 50.
A potom tu máme tú trojhlavú hydru z Gelsenkirchenu, známu ako SODOM. Kedysi jedni z pionierov troch extrémnych žánrov, pretože „In The Sign Of Evil“ a „Obsessed By Cruelty“ urobili kus práce pre to, aby sa z black, thrash a death metalu stali vážne veci, a potom s „Persscution Mania“ posunuli nemecký thrash na pozíciu jednej z najextrémnejších záležitostí svojej doby, pokiaľ ide o pojmy ako agresivita, ťažoba a devastácia, prekonanej až s nástupom death metalu tak, ako ho poznáme z prvých nahrávok DEATH, OBITUARY a ostatných. Uctievam každú položku diskografie, ktorú vydali počas svoje prvej dekády, potom tam boli nejaké vydarené kusy aj albumy „do počtu“, ale počíta sa to, že nikdy nenaskočili na nejaký trend a ešte v roku 2016 podľa ohlasov naživo na kusy trhali väčšinu o dve generácie mladších spolkov. A čosi z toho ponúka aj ich najnovšia kolekcia z konca augusta minulého roka.
„Decision Day“ je už pätnástym albumom nezničiteľného Toma Angelrippera. Stvoril ho on a jeho súčasní spoluhráči Bernemann na gitare, oslavujúci 20. výročie v SODOM, a Makka na bicích (od roku 2010). Dali nám 11+1 nových skladieb (+1 je bonus, „Predatory Instinct“) „v ktorých nie je nič nového“. Myslíte si, že idem album zahrabať pod čiernu zem? Nič takého, priatelia, pretože zabíja všetkým, čo máme na SODOM radi. Tieto skladby sú výborné, rýchle, besné, nemilosrdne mašírujúce, naplnené atmosférou a esenciou brutálneho thrashu, ktorá kapelu preslávila v 80. rokoch. Sú tu skvelé nálady, dosiahnuté harmóniami a melódiami, ale všetko je o ťažobe a energii, dobre zakorenenej v tom extrémnom rokenrole od MOTÖRHEAD, praotcov thrash metalu, a sarkastickom, rúhavo ladenom prístupe VENOM, ktorí pre zrod všetkého extrémneho urobili to ostatné.
Sú tu guľometne odpálené útoky rovnako ako strednotempové a pomalšie tanky a buldozéry, náhle sa meniace na raketové nálety. Tomove revúce a škriekavé vokály znejú trochu vyššie ako v osemdesiatych rokoch (alebo na „Tapping The Vein“, sodomovskom príspevku k death metalu), ale to akosi prispieva k dotyku ozajstného zla. Veľmi dobrý album, možno mohol byť trochu kratší, ale je naozaj silný. Keď sa to tak vezme, Angelripper má v sebe čosi, čo mu dáva schopnosť tvoriť ten nemecký thrash metal z levelu „dielo legendy“, ktorý po roku 2000 predsa len sledujem menej zbežne než to, čo tvoria plus – mínus rovesníci KREATOR, u ktorých je to „orechové“ po „Coma Of Souls“ a potom skôr len „väčšinou stále dobré, občas výkyvy“, alebo reaktivovaní DESTRUCTION, u ktorých naživo tiež idete na staré klasiky klasík a pri novšej tvorbe si len poviete, že to tí chlapi stále vedia, hoci už neprekvapia.
Niekto povie, že SODOM už 25 rokov nevedia povedať nič nového. Ale mne napríklad aj teraz povedali to, čo od nich chcem počuť.
8 / 10
Tom Angelripper
- basgitara, vokály
Bernemann
- gitary
Makka
- bicie
1. In Retribution
2. Rolling Thunder
3. Decision Day
4. Caligula
5. Who Is God?
6. Strange Lost World
7. Vaginal Born Evil
8. Belligerence
9. Blood Lions
10. Sacred Warpath
11. Refused To Die
12. Predatory Instinct (bonus)
Genesis XIX (2020)
Decision Day (2016)
Epitome Of Torture (2013)
30 Years Sodomized (Best Of) (2012)
In War And Pieces (2010)
Sodom (2006)
One Night In Bangkok (2003)
M - 16 (2001)
Code Red (1999)
´Til Death Do Us Unite (1997)
Ten Black Years - Best Of Sodom (1996)
Masquerade In Blood (1995)
Marooned Live (1994)
Get What You Deserve (1994)
Tapping The Vein (1992)
Better Off Dead (1990)
Agent Orange (1989)
Mortal Way Of Life (1988)
Persecution Mania (1987)
Expurse Of Sodomy (EP) (1987)
Obsessed By Cruelty (1986)
In The Sign Of The Evil (EP) (1985)
Špinavý, našlapaný, jeden hit za druhým. Hodně povedená deska.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.