UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Disconsolate vznikli ku koncu roku 2008 ako projekt dnes už bývalých členov CONTEMPT Borisa (gitara), Ďodiho (bicie) a s nimi Pribinu (gitara, predtým BLOODRAGE). Zostavu doplnili basgitarista Marko, vokalista Števo a z projektu sa za nedlhý čas stala regulárna skupina. Po sérii vydarených vystúpení prišiel v roku 2011 čas zrealizovať nejakú tú nahrávku. V popradskom štúdiu Martina Barlu bol nahratý desaťskladbový debut, vyše štyri roky dostupný len ako samovydanie, ale v prevedení, ktoré by stačilo na to, aby si hociktoré z povedzme domácich vydavateľstiev na obal vycapilo svoje logo, postaralo sa o oficiálny náklad a na konte by malo najlepší debut, aký v poslednom čase vydalo.
Po dlhom čase nakoniec do kariet zahrala náhoda – Petr, metalový „srdciar“ zo Support Underground do éteru pustil, že by rád vydával aj kvalitný death metal, a pred Vianocami 2016 bol na svete vkusný digipack, v ktorom sa podarilo vychytať i niektoré nedostatky z 1. vydania. (Viď pôvodná recenzia: Jediným miestom, kde je istá rezerva, sú texty. Námetovo sú v poriadku, ide však o to, že pomerne často by bolo dobre vylepšiť gramatiku a vyhádzať preklepy či nadmieru a nie vždy logicky používané čiarky. V kontraste so solídnou výslovnosťou angličtiny to totiž pôsobí ako dosť zbytočná chyba.)
Námet na obale je od Deathera, booklet a grafika v tmavých tónoch má štýlovú i umeleckú úroveň, zvuk nahrávky je kvalitný – hoci je trochu škoda, že bezpražcového čarostrelca Marka nepočuť viac –, a v neposlednom rade hovorí v prospech košického spolku jeho hudba. DISCONSOLATE hrajú death metal, a ako vlastne každá KEDM banda ho hrajú po svojom. Stavili na jeho melodickejšiu a zároveň technicky prepracovanú, miestami temnú, atmosférickú, inde energickú a agresívnu formu a celok neznie len ako prekopávanie vzorov z 90. rokov, sú tu i na pomery roku 2011 dosť súčasné momenty. Melodika a harmonická skladba ich hudby často ukazuje na inšpiráciu Škandináviou, ale povedal by som, že na rozdiel od klasikov žánru sa tu používajú vrstvenejšie vyhrávky, viac a kontrastnejších zmien rytmov a technickosť je akási akcentovanejšia. Vyniká tak v agresívnych, náklepových pasážach, ako aj v množstve rozviatych melodických švihov či pomalších, náladových riffoch.
Vyzdvihnúť sa patrí aj kvalitné sóla, ktorými sa tu naozaj nešetrí. Osobne si tu fakt cením spôsob, akým je tu vyvážený „nárezový“, „náladový“ a „umelecký“ faktor, štýl, akým sa tu k death metalu pristupuje, mi pripomína stretnutie nabrúseného melodického besnenia švédskych „otcov“ a precízneho, „premýšľavého“ hrania neskoršej fázy Schuldinerových DEATH. Nasadenie by sa dalo prirovnať povedzme aj k HEAVEN SHALL BURN vo vrcholných časoch, ale na „Behind The Doors Of Perception“ sa od začiatku do konca hrá death metal, ktorý netreba vydávať za „metalcore“. Obzvlášť silnou stránkou sú tu aj vokály, urobené veľmi nápadito, zaujímavo a presvedčivo. Vokalista používa dve základné polohy – hlboký rev a growl, a niekoľko polôh stredového a vyššieho revu, občas prechádzajúceho do jedovatého syčania. Vyhral sa s bohatým vrstvením vokálnych liniek i s kontrastmi a prechodmi v pasážach, v jeho prejave je miesto pre surovosť, agresivitu aj nejaké to vyjadrenie emócií, to všetko bez toho, aby si pomáhal barličkami melodických vokálov.
Tento debut nielen s ohľadom na fakt, že ide o vôbec prvú nahrávku DISCONSOLATE, predstavuje po každej stránke „hotovú“ a hudobne zaujímavú a hodnotnú skupinu, ktorá v rámci viac – menej klasickejšieho podania smrtiaceho žánru má čo povedať aj s vyše päť rokov starým materiálom. Je dobre, že sa dočkala oficiálnej emisie u kompetentného vydavateľstva, a nebude mať problém podporiť ju kvalitným živým vystúpením – DISCONSOLATE „z formy“ som ešte na pódiu nevidel. Pracuje sa na nových veciach, druhý album by možno mohol byť len otázkou mesiacov, a vo vynovenej zostave, v ktorej sa basy ujal Borisov brat Dalibor a za bicími sedí Robo Kuzma (INFER, MACHINA BAPHOMETA, ex-CONTEMPT a NOMENMORTIS), možno očakávať veľa.
Jedna z najvýraznejších „nových“ kapiel KE DM scény sa po rokoch dočkala oficiálneho vydania debutového albumu a je dobre, že zaň zabojovala. To najlepšie má ešte len pred sebou.
7,5 / 10
Boris Palko
- gitary
Štefan Timko
- vokály
Martin Pribula
- gitary
Marko Petruš
- basgitara
Jozef Kešej
- bicie
1. Into The Mind
2. The Dark Forest In My Thoughts
3. Blind Man, Empty Soul
4. Confused
5. The Deepest Secrets
6. Putrefy
7. Entrance To Decay
8. Destruct
9. Behind The Doors Of Perception
10. Wanderer
Behind The Doors Of Perception (2016)
Behind The Doors Of Perception (0)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Support Underground
Stopáž: 36:24
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.