Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„How constantly we think of You with hearts and eyes that fill the love in life we had for you in death grows stronger still let the winds of time blow softly bells toll for all to hear gone but not forgotten throughout the passing years“
Text eponymní skladby „Memoriam“, úvodního kusu debutového alba „For The Fallen“ a zároveň velmi sympatického vyznání (takového, jakého je zřejmě schopen jen opravdový deathmetalista) asi nejlépe vystihuje všechno to, co stálo za vznikem téhle staroškolské deathmetalové hydry. Ano, předčasná smrt Martin „Kiddieho“ Kearnse, bubeníka britských BOLT THROWER, jenž skonal v září 2015 ve věku pouhopouhých osmatřiceti let, byla pro celou kapelu tak šokující a jen těžko uvěřitelná, že došla k definitivnímu závěru, podle nějž její další existence už po téhle ztrátě není možná. BOLT THROWER proto skončili a vznikli MEMORIAM, podle jakéhosi rozhovoru se zpěvákem Karlem Willettsem především proto, aby vzdali hold právě „Kiddiemu“, nikoliv aby BOLT THROWER nahradili.
Podobnost MEMORIAM se zmíněnou smrtící legendou je nicméně natolik patrná, že se asi mnozí podobné myšlence neubrání. Krom již zmíněného Karla Willettse navíc kapelu tvoří Scott Fairfax (kytara, BENEDICTION, ex-CEREBRAL FIX), Frank Healy (baskytara, BENEDICTION, ex-NAPALM DEATH a CEREBRAL FIX) a Andrew Whale (ex-BOLT THROWER, kde jej nahradil právě Kearns), tedy všechno pravé osobnosti britské metalové scény, jejichž tvorba měla k té šrapnelářů z Coventry vždy velmi blízko. A kromě toho samozřejmě album „For The Fallen“ zkrátka zní jako z dílny BOLT THROWER.
Ano, slovutní sekerníci Gavin Ward a Barry Thompson sice nejsou přítomni, ovšem to zřejmě není na překážku tomu, aby se MEMORIAM blížili zvuku a náladám BOLT THROWER, obzvlášť když zde chrčí stejné nezaměnitelné hrdlo a jak jsem už předesílal, všichni zúčastnění muzikanti mají vztah k srdci Anglie – hrabství West Midlands a jeho metalové subkultuře.
Ze všech popsaných důvodů je pak necelá třičtvrtěhodinka „For The Fallen“ velmi solidním kouskem staroškolského kovu smrti, plného riffového burácení a tradičních rytmů, jejichž odsekávání se člověku přímo zaryje pod kůži. MEMORIAM znějí, jako kdyby se jedna z kovových soch lva na trafalgarském náměstí v Londýně odpoutala od svého podstavce a pomalu a majestátně se začala procházet anglickou metropolí, se vším tím kolosálním efektem, který by to jistě vyvolalo a doprovázelo. Obzvláště zřetelné je to pak v „Reduced To Zero“ a „Resistance“, zkušeně stavěných, spíše střednětempých kouscích, čerpajících ze znamenitého kytarového leitmotivu, v „Corrupted System“ a „Surrounded (By Death)“ coby skladbách hudebně stejně uhrančivých jako jejich jednoduše deprimující texty, anebo v závěrečném epicky rozmáchlém kusu „Last Words“, znovu jednoznačně inspirovaném a těžícím z toho nejlepšího (textovou stránku věci nevyjímaje), co jen lze nalézt v odkazu kapely, jež se slyšitelně stala předobrazem MEMORIAM.
Netroufám si tvrdit, jak by asi znělo další album BOLT THROWER, kdyby po již dvanáct let starém zápisu „Those Once Loyal“ stihli před svým rozpadem ještě vůbec nějaké vydat, ale jisté je, že pokud by znělo jako „For The Fallen“, nebylo by to ani trochu špatné.
Přestože slovutní sekerníci Gavin Ward a Barry Thompson nejsou přítomni, MEMORIAM se ze všeho nejvíc blíží zvuku a náladám BOLT THROWER v jejich nejvýsostnější formě.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.