Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SKYCLAD jsem, přiznávám, uložil po odchodu Martina Walkyiera (snad pod vlivem dojmu jakési jeho „nenahraditelnosti“) k ledu, přestože jsem prvnímu albu, které po tomto bolestivém okamžiku v dějinách kapely vyšlo („A Semblance Of Normality“), ze stejného důvodu vlastně ani nevěnoval pozornost. Sluchu jsem dopřál až jeho mizernému následovníku „In The… All Together“ v roce 2009, který mne paradoxně utvrdil o správnosti mého dřívějšího rozhodnutí.
A co bylo dál? Jakoby si „nekvalit“ uvedeného albového zápisu byli vědomi i samotní SKYCLAD, kteří se následně na velmi dlouhou dobu studiově odmlčeli a s další řadovou nahrávkou přicházejí až letos. Nebýt však výtečného singlu „Change Is Coming“, musím znovu s pravdou ven, asi by mne i tato skutečnost nechala chladným. S nespornými kvalitami zmíněného kousku jsem se nicméně i já rozhodl sáhnout po nových SKYCLAD, zavzpomínat spolu s nimi, jaké to bývalo v dobách jejich největší slávy, a samozřejmě to celé také pěkně porovnat a vyhodnotit.
K mému milému překvapení tak poslouchám album, které slyšitelně připomíná kvality, jimiž se skupina z anglického Newcastle Upon Tyne mohla kdysi chlubit. Veledůležitou roli v tom samozřejmě hraje muž za mikrofonem. Kevin Ridley je jistě lepší zpěvák, než byl jeho předchůdce, to ostatně nebylo a není žádné tajemství, a jakmile se vnitřně definitivně smíříte s tím, že Martin Walkyier už ve SKYCLAD prostě není, začne vám jeho projev na pozadí kapelního folk metalu přece jen lahodit. To je důležitý moment a myslím, že teprve „Forward Into The Past“ o tom poprvé (i se svými kvalitami samozřejmě, protože ty v tom hrají také důležitou roli) svědčí veřejně a se vší rozhodností.
Slovní ekvilibristiku, jíž předváděl již dvakrát vzpomínaný bývalý vokalista a zároveň autor veškerých textů skupiny, budeme v drážkách alba hledat marně, to je tak jisté, jak jistý a ojedinělý byl i psaný projev malého velkého anglického poety. Na druhou stranu se ale v současných textech nekoná žádný propadák, a jak dokazuje třeba právě zmíněný singl („It´s still the same old story, resources grab and go, a fight for territory, to maintain the status quo“), z výzvy plnícího pera vychází kapela s pozdviženou tváří a nechává za sebou rýmy, které rozhodně neurazí a tak nějak k té folkové kovařině sympaticky sedí.
A to neméně důležité, totiž muziku, si nechávám na konec. Jak už jsem naznačil, je zjevné, že dlouhá nahrávací pauza SKYCLAD nesmírně prospěla. Na „Forward Into The Past“ působí odpočatě, aktivně a přímo srší spoustou pozitivní energie, což se odráží ve velmi vyrovnaném hracím listu, plném krásných melodických folk/metalových kousků. Skoro jako kdyby se kapela otáčela ke své bohaté minulosti, rámované zlatými devadesátými léty minulého století, a s pokorou se jim vyznávala. Vždyť jak jinak si také vysvětlit už jen samotný název alba („Kupředu do minulosti“) nebo jeho obal, evokující tu samou éru a ve svém provedení na hony vzdálený svým dvěma starším sourozencům z nového tisíciletí.
Skutečně, kam jeden na albu sáhne, tam se (téměř všude) blyští výborný nápad přetavený do kovového hávu s patřičným vkladem neodmyslitelné violistky Georginy Biddle. Jako v úvodním, téměř thrashovém kousku „State Of The Union Now“, neseném na vzdušném riffu, gradujícím ve vypjatém refrénu a odlehčeném patřičnou melodickou pauzičkou. Hitovku „Change Is Coming“, kterou jsem už vychválil (a která je asi nejsilnější věcí na albu), vynechme a hleďme dál, protože je toho opravdu hodně ke slyšení. Kouzelně vymalované „Starstruck?“ a „A Heavy Price To Pay“, procítěné a melodicky velmi načechrané „Words Fail Me“ a „The Queen Of The Moors“ se zřetelně silnými ústředními motivy, naopak striktně přímočarý titulní kus anebo do obyčejných rockových končin sahající „Borderline“.
Vybere si opravdu každý a nejvíc ze všech fanoušek pravých a nezapomenutelných SKYCLAD, které teď už naštěstí nemusíme jen vyzývat z dávné minulosti.
1. A Storyteller`s Moon (Intro)
2. State Of The Union Now
3. Change Is Coming
4. Starstruck?
5. A Heavy Price to Pay
6. Words Fail Me
7. Forward Into The Past
8. Unresolved
9. The Queen Of The Moors
10. Last Summer`s Rain
11. The Measure
12. Borderline
13. A Storyteller`s Moon (Outro)
Diskografie
Forward Into The Past (2017) In The... All Together (2009) A Semblance Of Normality (2004) No Daylights Nor Heeltaps (2002) Folkémon (2000) Vintage Whine (1998) The Answer Machine (1997) Oui Avant-Garde A Chance (1996) Irrational Anthems (1996) Old Rope (kompilace) (1995) Silent Whales Of Lunar Sea (1995) Prince Of The Powerty Line (1994) Jonah´s Ark (1993) A Burnt Offering For The Bone Idol (1992) The Wayward Sons Of Mother Earth (1991)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Listenable Records Stopáž: 43:01
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.