Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Československá thrashová scéna na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století byla tvořena vskutku pozoruhodnou mozaikou kapel, úspěšně se hlásících k tomuto hudebnímu stylu. Jednou z nich byli i FERAT, skupina pojmenovaná podle slavného filmového upírského auta, která v průběhu času zocelila nejednoho hudebníka z nepřehlédnutelné plzeňské líhně (namátkou jejími řadami prošli Daniel Krob, Radek Kroc nebo Radek Sladký).
Zřejmě nejvýraznější stopa, kterou se FERATu podařilo v domácích kovových dějinách zanechat, se jmenovala „Rainhold“ a šlo samozřejmě o debut, který v roce 1993 završil přerod původně heavymetalového tělesa, vzniknuvšího po odchodu některých členů z FATY MORGANY, v čistě thrashovou záležitost. Album pojmenované tak trochu atypicky ještě atypičtějším mužským křestním jménem vyšlo nejpozději ze všech debutů účastníků památného sampleru „Ultra Metal“ (nepočítám-li tedy MORIORR, jenž se své dlouhohrající premiéry „Masochrist“ dočkal až v roce 2007), na němž se mimochodem FERAT prezentovali skladbami „Warning You“ a „There´s Only A Little Time“, a snad i proto bylo nahráno už v jiné, do jisté míry okleštěné sestavě.
Na potenci kapely to ovšem nic neměnilo, zejména proto, že hlavní hnací motor a jediný zakládající člen Otakar Husák byl stále přítomen, respektive především zodpovědný za hudební náplň. Ta, jak už z podstaty věci vyplývá, byla zcela jednoznačně thrashově orientována a na tehdejší domácí scéně rozhodně nehrála nějaké druhé housle. Spolu s Alanem Reisichem za bicími (který v té době hrál zároveň v DEBUSTROLu) a basistou Martinem Ruttnerem totiž Ota Husák (někdy s vtipně přidávanou zkratkou „G.“ mezi jméno a příjmení) stvořil na „Rainholdovi“ komplexní thrashmetalovou kolekci jako z učebnice, jež disponovala všemi stylovými náležitostmi v potřebné kvalitě.
Pětatřicetiminutová nahrávka (i to byl koneckonců důležitý poznávací znak) měla zkrátka vše, co takový thrasher napříč všemi časy chce slyšet. Výborný a čitelný zvuk (z pražského Mida studia, což pro zajímavost nebylo studio nikoho jiného než Michala Davida) se zatraceně ostrými kytarami, nezbytná padnoucí sólíčka, sem tam drobné melodické kudrlinky, které ovšem nijak nerozmělňovaly všudypřítomné typické nervózní napětí, či skvěle štěkající zpěv/řev Oty Husáka. A všechno dohromady to odsýpalo o stošest a téměř magneticky zapadávalo do sebe jako kousky puzzle, které někdo původně rozházel do nepřehledného zmatku. Skladby jako „Dokonalej vrah“, „Rainhold“, „Toleun“ (s nezapomenutelným „chip´n´daleovským“ intrem), „Ninja“, „Blázen“ nebo „… ani jediná“ proto dodnes patří do zlatého fondu českého thrash metalu a vlastně celý „Rainhold“ spolu s nimi rovněž. Jsem si totiž naprosto jistý, že nejen v onom roce 1993 patřil k tomu absolutně nejlepšímu, co v téhle těžkotonážní metalové kategorii mezi dlouhohrajícími domácími alby vyšlo.
FERAT se ovšem hned po vydání „Rainholda“ tak trochu paradoxně na velmi dlouho odmlčeli, a když se zase vrátili k aktivní činnosti (v roce 1998 vyhráli soutěž „Rock Made in Gambrinus“ a díky tomu natočili druhé, eponymní album, někdy rovněž nazývané „Parapsychology“), bylo to už v jiné sestavě, v jiné náladě a samozřejmě především jaksi pozdě, což se promítlo i v tom, že už žádnou další díru do světa neudělali. Ale to už je vlastně poněkud jiný příběh…
1. Dokonalej vrah
2. Rainhold
3. Toluen
4. Ninja
5. Blázen
6. Krev v tvých očích
7. Útěk ze stínů
8. Strach
9. Zvíře v těle
10. ... ani jediná
11. Tvý druhý já
12. Warning You (Speed Version)
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.