Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vlastne som nečakal, že sa raz niečo tak komplexné a prepracované objaví na rodnej black metalovej hrude. Donedávna nebolo tak jednoduché dostať sa k hudbe ALGORu, ako by dnešný zosieťovaný svet mohol naznačovať. ALGOR sú totiž vzácnym príkladom veľkého talentu „spojeného“ s nulovou propagáciou seba samých.
„Hierofánia“ je pritom zjavením, za aké by sa nemuseli hanbiť ani na tých najslávnejších trávnikoch. Je jedným z tých vzácnych diel, ktoré svoje krásne tajomstvá vtláčajú do hláv postupne a – na black metal netypicky – bude v celej svojej slabej hodinke uspokojovať najmä hľadačov so sklonmi k progresívnemu prístupu k muzike, nijako však nezanedbávajúc pre black metal vždy dôležitú atmosferickú zložku.
Prvotný kontakt katapultuje krivku impresie kolmo nahor – „mrazáková“ gitara sfúkne tutanchamónsky tučný prach zo sarkofágu BURZUM, aby jej rytmická sestrička mohla začať s bázňou obchádzať okolo ich rakvy. Keď po chvíľke zaberú naplno dvojkopáky, dostávame sa zvukovo až niekam k post-blacku zaniknuvších Írov ALTAR OF PLAGUES, a to všetko sa vo finále podleje fantaskne znejúcimi samplami.
Tie sú vskutku obrazotvorné a zdarne na celej ploche nahrávky dokresľujú jemne mystickú atmosféru. Že by to napriek tomu „Hierofánia“ zvládla aj bez nich, nech je komplimentom skladateľským zručnostiam novomestskej dvojice, ktorá tu naordinovala celoplošné užitie silného koncentrátu black metalového tradicionalizmu, súčasne však svoje dieťa pravidelne púšťa aj na pažite svojich susedov, zarastené dovtedy nepoznanou burinou. Nech sa vajce priučí svetu. Hard-rockovo znejúce gitarové sóla, ako príklad za všetky také momenty.
Prítomnosť nápaditých klávesových motívov, neotrelých samplov a citlivý spôsob ich zakomponovania však vyháňa ortuť von z teplomera. Čo je sympatické, celé sa to zaobíde bez prasačích hláv, či krížov, ktoré treba obracať do (ne)správnej polohy. Chápeme sa. Estetika typická pre tento žáner v 90-tych rokoch je ALGORu minimálne dnes zjavne vzdialená na míle a svojou hudbou majú potrebu vyjadrovať niečo iné.
Nenarážam každý deň na „zhudobnenú hrdzu“, ktorý by sa po textovej stránke tak intenzívne zaoberala podstatou duchovna – dielo je zároveň manifestom silnej naviazanosti tvorcov na prírodu.
Starobou stromy odeté, zaliate v živicových slzách
Stáročia odrážajúc zvuky zvieracieho sveta
Odkazy na rumunského religionistu Mirceu Eliadeho nás nabádajú s potešením si uvedomiť, kam sa tento kedysi tak obskúrny žáner za 20 rokov posunul a je krásne, že nám to takýmto strhujúcim spôsobom pripomínajú práve domáci zástupcovia.
Hoci zo svojej prirodzenosti surová, „Hierofánia“ nemá ambíciu ničiť. Viac dôrazu kladie na prvky, ktorými sa bude opájať hlavne fanúšik progresívnej muziky, ktorý práve dostal chuť stráviť pár príjemných večerov s čiernym kovom. Na prvú signálnu vás uhranie najmä tá čierna divočina, tá však pri pozornom vypočutí nedokáže prekryť dušu nasycujúce krehké jadro, podobne ako v rozprávke o Snehulienke háby od zlej macochy napokon nedokázali zakryť jej krásu.
Skvostných „sypačkových“ úletov pre nezmieriteľných puristov pritom nebude málo. Nikdy však na nich nie je vystavaná skladba – vždy existuje dostatok šikán, meandrov, mostíkov a malebných odpočívadiel, aby sme mali možnosť obdivovať, aký kusisko práce je kompozične aj obsahovo s „Hierofániou“ nutne spojený.
Cesta k lesným chrámom, zaviata časom, nedotknutá prítomnosťou bytia
Prepletená v zvieracích alejách, ďaleká a skrytá v ríši tajov
Snehom i letom odetá, prosby žrecov pamätá
To všetko posúva „Hierofániu“ o pár poschodí vyššie vo vzťahu k jej predchodcovi a z kompozičnej stránky tak ide o dielo svetových parametrov. Materiál zrejme dozrieval v jeho autoroch dlho, predlho. Od predošlého albumu nahrávku delí kozmických 10 rokov. V 9 skladbách však nepočuť štipku naivity. Materiál je preosiaty a na konci tohto procesu držíme v rukách strhujúcich a podnetných 54 minút.
V rozpore s étosom žánru sa jedná o pozoruhodne komplexnú, variabilnú a inštrumentálne košatú krížovú cestu s viacerými pamätihodnými zastaveniami. Verme, že už čoskoro bude mať dôstojné pokračovanie. Vezmite a vychutnávajte do posledného úderu. Krásna muzika.
1. ...A posvätno sa prejavuje
2. V Krajine živicových sĺz
3. Lesovik
4. Stretnutie s posvätnom
5. Svet v zrkadlách
6. Mysterium tremendum
7. Pád do dejín
8. Za onoho času
9. K lesným chrámom...
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!