OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když založíte kapelu a pojmenujete jí DER WEG EINER FREIHEIT, tak nějak logicky se od vás očekává, že budete hledět do propasti, zatímco propast bude hledět do vás. A pokud se jako stejnojmenný německý kvartet z Wurzburgu vrhnete na dráhu black metalových drtičů, název odvede kus práce za vás. Nikdo od vás nebude čekat hudbu plnou světla, lásky a optimismu. Temnota a bolest je to, co budete vzývat. Nazvat desku „Finisterre“ je v tomto ohledu samozřejmě jasná volba. Dílo zkázy dokonáno jest.
To je ale tak jediné jednoduché řešení, na které v souvislosti s DER WEG EINER FREIHEIT narazíte. Na povrchu to možná vypadá až moc okatě staromilské, ale stačí si pustit živá videa kapely a pochopíte, že Němci patří k nové žánrové krvi, pro kterou už staré konvence neplatí ve vší závaznosti. I když se dotýkají nejtemnějších stránek existence a jen zřídka uhýbají k odlehčeným shoegazovým polohám, tak typickým pro celou řadu jejich vrstevníků, hudba DER WEG EINER FREIHEIT působí naprosto současně a svěže, přitom není posluchačsky nijak extra vstřícná.
Za osm let existence vydali Němci celkem čtyři alba, přičemž aktuální kotouč „Finisterre“ úsporně shrnuje největší sílu kapely – schopnost na poměrně rozmáchlé ploše spojit animální agresi, kompoziční komplexnost se sytými emocemi ve všech odstínech černé. DER WEG EINER FREIHEIT definuje agresivně zvuk kytar Nikity Kamprada a Nicolase Rausche, které chrlí stejně přesvědčivě špičaté black metalové riffy jako štkavé funebrální steny. Nikita obstarává i čistě skřehotavý vokál, který rodnou němčinu zhmotňuje na poměry žánru dost srozumitelně. Samozřejmě záleží, kolik lekcí Alles gute pro nihilisty máte za sebou…
V mnoha pasážích se projev kapely stáčí k melodičtější doomové naléhavosti, nicméně rytmika mu nikdy nedovolí strnout v lítosti. Srdcem kapely je především fenomenální bubeník Tobias Schuler. Tenhle týpek s vizáží a chováním flegmatického Lexe Luthora, který blast-beaty vypouští z konečků prstů jako Zeus blesky, dodává kapele ničivou majestátnost. Extrémní polohy u něj charakterizuje pestrá hra na činely, přechody nejsou nikdy jen do počtu. DER WEG EINER FREIHEIT díky němu duní jako tympány soudného dne.
„Finisterre“ vztyčuje před posluchači masivní mramorové sloupy hluku, bičované prudkými poryvy bezmoci a melancholie. Díky precizní produkci a ucházející dynamice se ale vrstevnatý sound neslívá do hromového burácení, ale umožňuje posluchači vychutnat si jemné nuance a čitelné nástoje. DER WEG EINER FREIHEIT je instrumentálně i kompozičně neobyčejně zralá kapela, což dokladuje i precizní dramaturgie – vděčný black metalový blizard úvodní šlehy „Aufbruch“ naředí až sadisticky nedějové intro „Ein Letzter Tanz“, skladby plné přesvědčivé vnitřní agonie, která po dvou minutách exploduje v křiklavé bolesti. První díl kompozice „Skepsis“ se zprvu zmítá v nelítostném sevření Schulerovy artilerie, aby se posléze otevřel doomovému nářku kytar, jež provází hromobití dvojkopáku a hromové exploze kotlů.
Nebe i peklo pro fandy staré školy black metalu přichází ve druhém díle „Skepse“, kde se otevřou stavidla zvichřených riffů a DER WEG EINER FREIHEIT vyrazí do tvrdé blackové ofenzivy. Všudypřítomnou sklíčenost opět zesílí pomalejší pasáže, do nichž kytary kvílí smuteční hrany. Skličující triumf završuje eponymní skladba, která jedenáct minut nekompromisně dusá po posledních zbytcích světla, aby vás v posledních minutách nechala vnitřně umírat společně za zvuku zádušních smyčců.
V projevu DER WEG EINER FREIHEIT se spojuje přesně ta míra neslitovnosti i rafinovanosti, která před osvědčené spojení black + metal před časem přišila módní nálepku „post“. Nepodbízivá, lepkavá jak podzimní chandra, ohlušující i propracovaná, taková je „Finisterre“. Stručně, jedna z žánrových desek roku. Nechte podzimní temnotu zavanout do svých křehkých příbytků.
Komu zvoní hrana? Kvartetu z Wurzburgu rozhodně ne. To on zvoní černou hranu světu.
8,5 / 10
Nicolas Rausch
- kytara
Tobias Schuler
- bicí
Nikita Kamprad
- vokály, kytara
Nicolas Ziska
- basa
1. Aufbruch
2. Ein letzter tanz
3. Skepsis, Pt. I
4. Skepsis, Pt. II
5. Finisterre
Vydáno: 2017
Vydavatel: Season of Mist
Produkce: Nikita Kamprad
Studio: Ghost City Recordings, Germany
...prekvapenie roka pre mna. Nie som skalnym fanusikom BM a ani nemciny v hudbe, ale tento album ma dostal. Totalne navykove!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.