Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SAMAEL, jed a slepota boží, důležitá postava talmudské tradice a o nějaký ten pátek později i důležité seskupení evropské metalové scény. Švýcarská kapela se od black metalu propracovala především díky přelomovému albu „Passage“ (1996) až ke svérázné biomechanické fúzi temného metalu a industrialu. O několik let později, díky nahrávkám „Eternal“ (1999) a především „Reign of Light“ (2004), expandovala až na pole EBM a něčeho, co bych vědecky označil za ‚intergalactic black dancehall‘. Kdo kdysi dávno na brněnské Flédě tančil na „On Earth“, ten ví.
„Reign of Light“ byla odvážná deska, na které kapela koketovala s herezí – otevřela bránu techno vlivům, Vorph svým nezaměnitelným chraplákem hravě frázoval a jeho bratr Xy doplnil databanku samplů o orientální motivy. Vím, že pro některé skalní fanoušky byla tahle „černá dupárna“ trochu moc, ale můj vztah se SAMAEL, který začal odvážnými alby „Ceremony of the Opposites“ (1994) a „Passage“, tehdy kulminoval. Švýcaři pak nicméně nabrali kurz, který kopírovala celá řada dobových souputníků. Po období výbojů a prolamování hranic nastal pozvolný ústup k melancholickému oprašování kořenů.
Dvacet jedna let po „Passage“ a třináct po „Reign of Light“ (už z těch počtů je mi úzko) tak přistává vesmírná loď „Hegemony“. Popravdě, ani jako posluchač, který poslední desky SAMAEL sledoval spíš zpovzdálí, se nemusím nijak zvlášť adaptovat. Ano, Vorphy a Xy se poslední roky vidí trochu jako metalová odpověď na LAIBACH, což dávají najevo autoritářsky ostrými texty a klipy, ale hudební náplň se stále předvídatelněji hlásí ke zlatému období konce milénia. Xytras tak opět produkuje svoje infernální symfonické stěny, samplované bicí už neuzavírají pakty s dunivými beaty. Hudba SAMAEL se odklonila od studených industriálních ingotů i roztančených danceových dupáren a znovu vzývá už trochu vyčpěle působící dark metalová zaříkávání.
Nic proti tomu, jsem asi ten poslední, kdo by protestoval proti zvládnutému návratu ke kořenům nebo hledání tvrdšího výraziva. Problém s „Hegemony“ je podobný jako problém se „Solar Soul“. Sice dokáže důsledně evokovat infernální marše z období „Passage“ a dokonce v některých momentech i dřevní blackové období kapely, nicméně nepřidává nic navíc. Všechno je až příliš povědomé. Kdyby aspoň melodie, riffy a symfonické motivy svou razancí nebo chytlavostí přesahovaly archivní kousky… ale „Hegemony“ zní velmi ploše a stereotypně, i proto, že hodně sází na nenápadité dusavé pochodové rytmy. Má svoje jasné vrcholy – například červený a černý dvojblok přísného marše „Red Planet“ a chytlavě kvapící „Black Supermacy“ – ale jinak je to deska držící se bezpečně zadnicí u zdi. I ten zvuk, který v roce 1996 mrazil a v následujících letech nápaditě inklinoval směrem k elektronickému ostří, teď spíš tak konvenčně bublá, neurazí, ale ani nepodrápe.
Od SAMAEL už nejspíš nemá cenu očekávat, že se budou někam rozvíjet. Stylizace i výraz Švýcarů se za to léta ustálily, prodejní figury jsou uspokojivé. Období, kdy zkoumali neprobádané kouty vesmíru, jsou zřejmě pasé. SAMAEL v roce 2017 zní jako kapela, která moc dobře zná svoje místo ve vesmíru a je s ním spokojená. „Hegemony“ využívá všechno to, co evolučně uspělo a přetavuje to do celkem uspokojivých vln tepajícího metalu. Ale zoufale mi na ní chybí tak intenzivní track jako kdysi „Rain“ nebo tak odvážně koncipovaný počin jako „Moongate“. Po šestileté pauze to celé působí jako velká malá domů. Je to prostě deska, jejíž největší vzmach reprezentuje nápaditá pekelná augmentace dobové hitovky BEATLES… Kéž by to celé bylo víc Helter Skelter...
1. Hegemony
2. Samael
3. Angel of Wrath
4. Rite of Renewal
5. Red Planet
6. Black Supremacy
7. Murder or Suicide
8. This World
9. Against All Enemies
10. Land of the Living
11. Dictate of Transparency
12. Helter Skelter (The Beatles cover)
13. Storm of Fire (bonus track)
Diskografie
Hegemony (2017) Lux Mundi (2011) Above (2009) Solar Soul (2007) Reign Of Light (2004) Eternal (1999) Exodus (MCD) (1996) Passage (1996) Rebellion (1995) Ceremony Of Opposites (1994) Blood Ritual (1992) Worship Him (1990)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Napalm Records Stopáž: 51:36
Zase nemám moc co dodat. Snad jen to, že u mě si SAMAEL zaslouží o bodík víc. Přece jen pár skladeb tam příjemně vyčuhuje, i když nezáživných míst je dost.
Co se týče tvorby SAMAEL v tomto tisíciletí, velmi kvituju příklon k tanečnímu pojetí dark metalu ("Reign Of Light", "Solar Soul"), celkem respektuju ty elektro odbočky ("Lesson in Magic", "Era One"), ovšem přelom dekády zastihl SAMAEL v krizi. Z "Above" ani "Lux Mundi" si dosud nepamatuju ani notu déle než 5 sekund po poslechu. V tomto kontextu vnímám "Hegemony" jako nadějný nádech k vyběhnutí k lepším zítřkům... anebo možná poslední nádech před exitem. Budeme uvidět.
Hodně poctivý náklad staroškolského grindcore z Města Andělů se členy SHITBRAINS, SULFURIC CAUTERY a RADIATION VOMIT. Excelentní práce bubeníka a na poměry žánru dost velká pestrost v riffech, dynamice i barvě vokálů.
Hůře stravitelná záležitost i na poměry old school death metalu. Tito Švédové nikdy nejeli přímočarý smrťák, takže novinka vlastně nepřekvapí. Pokud vám vyhovuje fusion kuchyně okrajových forem metalu, nemůžete s tímto nevycválancem šlápnout vedle.
Standardní živák ARAKAINu, výjimečný snad jen tím, kolik let existence na něm kapela slaví. Skalní jistě odhalí, která z obsažených skladeb ještě živě nebyla sejmuta, nám ostatním (co jsme se zároveň nezúčastnili) však postačí pár orientačních poslechů.
Občas není ku škodě se nakazit nějakou tou retro nahrávkou vonící po trvalé, zvlášť když se člověk jinak soustředí hlavně na nové věci. Jen se to s inokulací nesmí přehnat, jinak tahle „dcerka Doro“ o mnoho víc než to prima-retro nenabízí.
Hudba těchto Kanaďanů nikdy nebyla na první poslech. Ale ani skoro dva měsíce po vydání se do jejich novinky neumím dostat. Je tu jen několik záchytných míst, které pro mě mají přitažlivost. To je v porovnání s předchůdci zoufale málo.
Norská obdoba MAXIM TURBULENC (co do rozměrů) hraje elektro rock/metal ozdobený slušným zpěvem. Pro svou zastřenou melancholickou atmosféru nabízejí příjemný poslech jinak ne příliš originální hudby na vlnách středního proudu.
Tore je mrtev a tohle je jeho poslední deska. Bohužel od začátku nepřesvědčivá elevator music, i když bohatě proaranžovaná. Chybí atmosféra. Tu nalézám až v poslední třetině. Avšak Garm je Garm, takže to ještě prohledám, jestli jsem něco nepřeslechl.