Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počas novembrového koncertu AMENRA vo Viedni som sa občas pozrel okolo seba na divákov. Neviem, či som v priebehu minulého roka videl na jednom koncerte spolu toľko sympatických ľudí. Spokojne privierali oči, pomaly headbangovali do rytmu, usmievali sa. Colin H. Van Eeckhout si v tej chvíli išiel vyrevať dušu z tela.
Je to jednoducho silný spirituálny zážitok. A hoci ste temných Belgičanov mohli vidieť naživo viackrát, vždy vás tá neskutočná emočná vlna psychicky úplne zmetie. Po koncerte ste zrazu úplne iným človekom. Vyznie to trúfalo a možno smiešne, ale človekom tak nejako čistejším a lepším. Ako keby tie zvukové vlny a energia hudby odplavovali stres a starosti a nepríjemné myšlienky. Aj samotní AMENRA tvrdia, že presne o toto im s ich umeleckým dielom ide.
Je samozrejme problém zachytiť tie pocity v štúdiovej podobe. Nedarí sa to ani koncertným záznamom, AMENRA jednoducho treba vidieť - ideálne v malom klube. Ak sa však niečo najviac približuje k tej ohlušujúcej sile ultimátneho zážitku s Church Of Ra (umelecké zoskupenie viacerých hudobných telies, okrem AMENRA napríklad aj OATHBREAKER, HESSIAN či THE BLACK HEART REBELLION), tak je to práve najnovšie, už šieste pokračovanie Omše od AMENRA.
Belgičania strhujúcim spôsobom prehlbujú dobre známe hudobné postupy. Ich post metal neprináša nič revolučné a aj tak pri nich NEUROSIS miestami vyznievajú ako mierumilovní punkáči. Neuveriteľné, ako sa vedia pohrať s kontrastami, ako používajú hrobové ticho, postupnú gradáciu, brutálne zvukové erupcie.
Mass VI ide v tomto všetkom najďalej. Je to po všetkých stránkach ich najpestrejšia nahrávka - v konečnom dôsledku aj vďaka využitiu flámskeho či francúzskeho jazyka popri obligátnej angličtine.
Billy Anderson a Jack Shirley - dvaja prvotriedni štúdioví majstri hluku a vďaka nim snúbenie old school a moderných prístupov pri produkcii nahrávky (zvlášť fanúšikovia vinylu si prídu na svoje), perfektný dizajn albumu (ak otvoríte booklet, prejde vás chuť na jahňacie mäso na dlhé mesiace dopredu, varoval som vás) - myslelo sa tu naozaj na každý jeden detail. Precízni Belgičania si naozaj dali záležať.
Naozaj neviem, či by bol ten zážitok z počúvania rovnaký, nebyť v úvode spomínanej koncertnej návštevy, takto môžem naozaj konštatovať jediné - v prípade Mass VI ide o jednu z najpozoruhodnejších platní posledných mesiacov. Zvuková terapia nikdy neznela lepšie a pútavejšie.
Zdaleka nesdílím takové nadšení jako Rudi a možná to je tím, že nemám na očích klapky z jejich posledního turné. AMENRA již byli, co se studiové tvorby týče, v mnohem lepší kondici. Současná deska hodně nasává vlivy KINGDOM, které si Colin H Van Eeckhout a Mathieu Vandekerckhove z AMENRA založili ještě s Timem Bryonem z BLACK HEART REBELLION. Myslím tím přesně klidné plochy s čistými vokály, které na Mass VI. mají víc prostoru, než kdykoliv jindy. Tato poloha byla ale v KINGDOM zužitkována mnohem lépe. Trochu se díky tomu vytrácí to, v čem byli AMENRA vždy nejlepší. Mechanická metalová syrovost majestátních hranatých riffů, nad kterými vám uši i duši trýznil hysterický vokál. Snaha být melodičtější se u mne nepotkává s úspěchem, protože v tomto ohledu žádné výjimečné nápady na albu nejsou. I přes to jde o jednu z nejvýraznějších desek apokalyptického post metalu roku 2017. To je jí rozhodně upřít nedá.
28 / 04 / 2025 / PRAHA / PALÁC AKROPOLIS
AMENRA, belgičtí postmetaloví průkopníci, v jejichž hudbě se mísí syrová intenzita s akustickou hloubkou, dovezou své umění transformované do živého vystoupení, které vás nejen ponoří do tíhy a krásy jejich vypravěčského umění, ale také vás zavedou na rituální cestu, na níž se snoubí zvuk a emoce.
Obscure vstupenky: https://obscure.cz/cs/tickets/detail/id/811Dále pak na ticketmaster a goout: https://goout.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.