Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Země tisíců jezer je melodickému metalu zaslíbená. THE DARK ELEMENT je sice nové uskupení, uvedeme-li však jména dvou hlavních protagonistů, vzápětí se objeví mlhavý obrys očekávané hudby. Ony dvě osoby jsou Anette Olzon a Jani Liimatainen.
Anette Olzon se stala známou v okamžiku, kdy si jí Tuomas Holopainen vybral jako nástupkyni Tarji. Anette má jiný rozsah, jinou barvu hlasu a vůbec zpívá úplně jinak. To by nakonec ani nevadilo, bohužel se však ukázalo, že věčné srovnávání s Tarjou v kapele neustála. Tarja je holt o třídu jinde. Neutuchající nepřízeň fanoušků nakonec rozhodla o jejím odchodu (ač oficiální důvody byly jiné, skřípat to začalo už dříve).
Osobně mi na dvou albech NIGHTWISH, především jejich druhým společným, ani tak nevadila Anette, jako spíš Holopainenova megalomanie nahrazující dávný cit pro melodie. Ale to je jiný příběh. THE DARK ELEMENT je dítě Anette a písně na tomto albu obsažené jsou jí šité na míru, resp. na hrdlo. A za těchto podmínek se holka ukazuje jako slušná zpěvačka. Zpívá si svoje a zpívá to dobře.
Jani Liimatainen je šedou eminencí finské metalové scény. Ve známost vešel co by zakládající člen, sólový kytarista a spoluautor SONATA ARCTICA. S nimi nahrál pět alb. Stál za projekty ALTARIA a CAIN´S OFFERING a hostoval ve spoustě dalších kapel. Spojení Anette s Liimatainen se ukázalo jako dobrý tah. Anettina sólová prvotina „Shine“ z roku 2014 byla taková nemastná neslaná. THE DARK ELEMENT by se dali popsat jako SONATA ARCTICA s ženským zpěvem. Samozřejmě, od Liimatainenova odchodu si kapela prošla určitým vývojem, ale základní elementy tam jsou. Především je to jeho cit pro chytlavou melodii, a tím tentokrát rozhodně nešetřil. Ať už je to skladba titulní nebo hitovky „The Ghost and the Reaper“ a „Halo“, vážného škobrtnutí se nedočkáme. Ale i prvky NIGHTWISH jsou ke slyšení, „My Sweet Mystery“ nebo „Dead to Me“ se Holopainenovým rukopisem inspirují více než volně.
„The Dark Element“ je velmi příjemný materiál. Není nijak inovativní či experimentální, vše jede hezky v zaběhnutých kolejích. Zřejmě jde jen o jednorázový projekt, nicméně pro Anette je to určitě dobrá příležitost o sobě dát vědět i bez přispění jména slavné kapely.
Bývalá zpěvačka NIGHTWISH spojila síly s bývalým kytaristou SONATA ARCTICA. V těchto mantinelech se THE DARK ELEMENT pohybují. Výsledek je však překvapivě dobrý materiál, řekněme mírný nadprůměr.
1. The Dark Element
2. My Sweet Mystery
3. Last Good Day
4. Here’s To You
5. Someone You Used to Know
6. Dead To Me
7. Halo
8. I Cannot Raise The Dead
9. The Ghost And The Reaper
10. Heaven Of Your Heart
11. Only One Who Knows Me
Diskografie
The Dark Element (2017)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Frontiers Music Srl Stopáž: 52:49
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.