Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na rovinu. O Faerských ostrovech vím to, že leží někde na severu, hodně tam fouká, prší a lidi jsou smutní a většinu času se tváří, jako by jim někdo umřel. Možná taky furt chodí v černých oblecích, asi kdyby na ně přišla smrt, tak aby mohli skočit hned do rakve. No, není to moc, uznávám. A většina těchto informací a dojmů navíc pochází z tvorby tamní kapely HAMFERĐ, která před osmi roky vypustila do světa znamenité zádumčivé épéčko „Vilst er síðsta fet“ a navázala na něj neméně znamenitou řadovkou „Evst“ o tři roky později.
Identita šestihlavého orchestru pro křtiny a pohřby je relativně jasně vymezená právě narozením a smrtí. HAMFERĐ střídají unikavé, křehké vybrnkávání a melodické popěvky inspirované faerským folklorem s těžkými vozbami kytar a funebrální houpavou rytmikou. Právě příchylnost k melancholickým severským tryznám je přibližuje plodné islandské scéně a dělá z nich faerské souputníky třeba takových SÓLSTAFIR.
Po několikaleté pauze se HAMFERĐ vrací s novým materiálem a na širých a větrem bičovaných planinách jejich hudby se změnilo stejně málo jako v klimatické situaci na rodném ostrově. Oproti debutu „Evst“ je novinka „Támsins likam“ v něčem asketičtější, zejména co se metalové složky týče. Kapela očesala svoje riffy o zbytečný mech a valí je na posluchače ve vší tíži a chladu.Možná se trochu vytratila pestrost, ale větší semknutost za tu oběť stojí.
HAMFERĐ používají funkční kontrast klidu a bouře, když náladu načrtnou jen jemným vybrnkáváním, vkusně zakomponovaným klavírem i smyčci a procítěnou vokální linkou, aby ji vzápětí rozmetali hromovou beznadějí. Tenhle recept funguje bezvadně v úvodní „Fylgisflog“, k dokonalosti ho nicméně vypiluje až singlovka „Frosthvarv“. Kombinace podchlazeného severského popu s umrlčí doomovou gradací zastihuje koráb mrtvých HAMFERĐ v životní (sic!) formě.
Tenhle ledový vrcholek alba se nicméně tyčí v sousedství neméně ponurých a působivých masivů. Umrlčími chorály nesená „Stygd“ sklání hlavu k zemi a šest stop pod ní, „Hon Syndrast“ umí nekompromisně kopnout do slabin death doomového oře a na moment zvýší obrátky. Deset minut závěrečného rekviem „Vápn í anda“ vstřikuje sérum smutku přímo do srdce a účelně kombinuje všechny polohy, které „Támsins likam“ nabízí, včetně působivé závěrečné repetice jednoho z výrazných motivů desky.
Zásadním průvodcem v téhle mši za utonulé námořníky (to mimochodem ve faerštině znamená název kapely) je hlas Jóna Aldará, důvěrně známého příznivcům old schoolových drtičů BARREN EARTH. Křehký tam, kde je třeba, zničující tam, kde se mraky shlukují nad horizontem. Jeden z nejpřesvědčivějších pěvců současné doomové scény dává ve své mateřštině průchod všemu negativnímu, co bublá ve spodních proudech duše, zároveň umí být zoufale naléhavý. Společně s jeho projevem dokáže kapela na „Támsins likam“ konejšit i tvrdě kopat.
Jasně, HAMFERĐ jedou prostě čisté a nijak inovativní řemeslo, kterému masivně dodává háčky i podmanivá faerština, která zní jako jazyk z hájemství bohyně Hel. „Támsins likam“ prostě potvrzuje status kapely, která po dvou deskách patří neoddiskutovatelně k žánrové špičce. Není nad to si tenhle balvan pevně uvázat kolem kotníku a nechat se strhnout do bezedných hlubin truchlení.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.