PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hudebním primitivismem ke světlým zítřkům by mohlo být jedním z hesel, které už před více než 11 lety přijali za svoje texaští nevycválanci MAMMOTH GRINDER. Za tuto dobu zvládli ze svého nitra kromě bezpočtu různých splitek vyvrhnout 4 řadová alba, přičemž to letošní přichází po dlouhých pěti letech.
Čert ale vem statistiky! Delší tvůrčí pauza, znamenající faktické (nakonec dočasné) ukončení činnosti, však nezpřetrhala jasné pojivo s minulostí. To tvoří hned několik vzájemně pevně svázaných vláken, reprezentujících i každý jeden aspekt hudby této americké skupiny.
Tím prvním bychom mohli určit až okázalou nekomplikovanost, se kterou si i tato nahrávka klestí neohroženě cestu směrem vpřed. „Cosmic Crypt“ může mít různé ambice, ale přepisování hudebních pouček k nim určitě patřit nebude. Nahrávka nás na druhou stranu velice štědře obdaří bohatým rytmickým rejstříkem upomínajícím thrashové a deathové začátky v 80. letech, kdy hlavním cílem bylo to tam prostě napálit rovnou z první.
MAMMOTH GRINDER jsou si zároveň i plně vědomi omezujících možností tohoto přístupu a přesně podle toho volí i stopáž jednotlivých skladeb. Díky tomu tak cifra počítadla displeje přehrávače hezky naskakuje a vám tím pádem nezbývá veliký prostor na nudu. Samozřejmě to vše za předpokladu, že tuto hru přijmete bez výhrad a nebudete dělat problémy z faktu, že posloucháte nepříliš sofistikovanou metalovou taškařici.
Druhou nedílnou součástí tvorby MAMMOTH GRINDER je absolutní neotesanost hudebního projevu, bez které by celé to divadlo úplně ztrácelo na přesvědčivosti. Chrástivé podladěné kytary vyluzují ze svých strun jeden hnilobný riff za druhým a dílo zkázy dokonávají stylová kvílivá sóla a hluboce posazený nakřáplý vokál.
Neustále se navracející odkazy k osmé dekádě minulého století jsou tak jasným definujícím prvkem i čtvrtého alba skupiny. V jisté a ve výsledku velmi účelné kontradikci je však důsledná produkce, která dodává nahrávce přeci jen modernější střih. Na osmdesátkové cirkulárkové kvílení už dnes asi bude zvědavý málokdo.
Dalšími určujícími faktory jsou pak už taková ta klišé o úpřimnosti projevu a plné oddanosti tomu, co dělám, ale tohle přesně právě zde dokonale sedí. Různých retro hoblovaček a návratů ke kořenům jsou dnes přehršle, a tak právě takovéto ukazatele jasně dělí zrno od plev.
Co bychom však o 3 dekády nazpět v rámci jednoho alba určitě neslyšeli, je ono pro kapelu typické prolínání extrémně metalových poloh s punkovými rytmy. Samozřejmě, že takový grindcore byl už koncem 80. let poměrně čiperné dítě a i v death metalu jsme už registrovali náznaky bojů s ortodoxií, ale až o hodně později došlo k finálnímu (?) prolnutí různých tvrdě-hudebních subkultur, což ve výsledku přináší i takto koncipované nahrávky.
Toto je zároveň jasný příklad alba, u kterého neplatí žádná střední cesta. Prostě buď berte anebo nechte být. MAMMOTH GRINDER si jednoduše dál hrají tu svojí hru s jasnými a, dle všeho, i neměnnými pravidly. Tuto hru už všichni dobře známe, sotva nás v ní něco překvapí, ale přesto se k ní i my opakovaně a rádi připojíme.
Jednoduchá, třaskavá a neotesaná směsice metalu se silnou punkovou příchutí může u progresivistů vyvolat silnou alergickou reakci, ale my ostatní jsme spokojeni a čekáme na přídavek.
7 / 10
Chris Ulsh
- basa, vokály
Mark Bronzino
- kytara
Ryan Parrish
- bicí
1. Grimmenstein
2. Servant of the Most High
3. Blazing Burst
4. Divine Loss
5. Molotov
6. Superior Firepower
7. Human Is Obsolete
8. Locust’s Nest
9. Mysticism
10. Rotting Robes
11. Cosmic Crypt
Cosmic Crypt (2018)
Underworlds (2013)
Extinction Of Humanity (2009)
Rage And Ruin (2008)
Vydáno: 2018
Vydavatel: Relapse Records
Produkce: Chris Pierce a Mark Bronzino
Studio: Trax East - South River, New Jersey (USA)
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.