PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přiznám se bez mučení, že podobně provedené nahrávky z tohoto žánru to mají u mě velmi často docela snadné. Patřičně našlápnutý grindcore, navíc odehrán s velikou chutí a upřímným zápalem by měl být ve své podstatě už dosti ohraným modelem, ale z nějakého důvodu tomu tak stále není.
Typickým příkladem tohoto přístupu jsou i nesmlouvaví WAKE z kanadského Calgary. Jejich čtvrté album totiž přesně do puntíku splňuje všechny nároky kladené na takovou přesně zacílenou žánrovou nahrávku. Nechybí ji ani úvodní pomalejší a potemnělý rozjezd („Exhumation“). Ten samozřejmě slouží coby roznětka následující smršti v podobě titulní skladby, která pak pokračuje de facto až do samotného závěru.
Rejstřík rychlých temp je v rámci možností, co nejpestřejší. Sypačky alternují v různých polohách, mezi něž jsou ve vhodných momentech implantovány všemožné přechody a skutečně jen velmi lehce vydechující pasáže. Kanaďané předvádějí intenzivní drtící divadlo, v ničem si v tomto směru nezadávající se žánrovými titány, které můžeme hledat hlavně v zemi tří korunek.
V takovéto konstelaci pochopitelně nelze očekávat přehnanou stopáž jednotlivých skladeb. Ta v naprosté většině případů nepřekročí hranici tří minut, přesto však jednotlivé drtící položky disponují schopností účelně naložit i s omezeným časovým prostorem. Svému napomáhají i vskutku hutně znějící kytary, jejichž zatěžkaný zvuk však velmi často otevře masivní městskou bránu, aby do svých útrob nechal projet nejeden atmosférický kytarový motiv. Vůbec kytarová hra velmi často, sice nepříliš okázale, avšak jistě inklinuje i k blackmetalové misantropii, což dodává „Misery Rites“ vskutku vydatnou šťávu.
Nejpůsobivěji se tak děje ve skladbách delší stopáže („Paradigm Lost“ a „Burial Ground“). První ve svém nádechu k závěrečnému finále zaútočí nefalšovaným černěkovovým kytarovým riffem a druhá patřičně temným a zlověstným způsobem uzavírá tuto intenzivní nahrávku. Skupina na více než 7minutové ploše pěkně zrekapituluje vše předtím slyšené a ještě pořádně přiloží pod kotel s nápisem atmosféra. Právě zde se choutky k blackmetalovému běsnění asi nejvíce prolínají s grindovou přímočarostí a nutno říct, že to funguje náramně.
Navážu-li na myšlenky z úvodu této recenze. Máme tady co dělat s něčím, co již v minulosti mnohokrát zafungovalo, co už jen těžko nějakým výrazným způsobem překvapí a co však, pokud do toho interpret dá vše a to ještě vylepší špetkou nějakého toho experimentu, bude opět značit, že zkrátka a jasně není co řešit. V případě čtvrtého alba kanadských WAKE to platí dvojnásob!
Vysoce kvalitní grind, kterému nechybí ani zlověstná atmosféra a odstín černého kovu.
8 / 10
Reid Gennutt
- basa
Josh Bueckert
- bicí
Arjun Gill
- kytara
Rob LaChance
- kytara
Kyle Ball
- vokály
1. Exhumation
2. Misery Rites
3. Embers
4. Rot
5. Paradigm Lost
6. Exile
7. Rumination
8. Bitter Winter
9. Burial Ground
Thought From Descent (2022)
Confluence (EP) (2020)
Devouring Ruin (2020)
Misery Rites (2018)
Sowing the Seeds of a Worthless Tomorrow (2016)
False (2013)
Leeches (2011)
Surrounded by Human Filth (EP) (2010)
Vydáno: 2018
Vydavatel: Translation Loss Records
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.