PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V deň, keď píšem túto recenziu, uplynulo presne päť rokov odvtedy, čo na Metalopolise vyšiel „posudok“ na debutový album dunajskostredských APRIL WEEPS. Vtedy v podstate mladá kapela prekvapila príjemne, za predvedený potenciál si zaslúžila pozitívne hodnotenie a neskôr dobrý dojem potvrdila aj naživo. Svoju na živé prevedenie nie úplne nenáročnú hudbu návštevníkom predviedla v zľahka undergroundových podmienkach košických „sedmičiek“ tak, že zážitok z koncertu ešte ani dnes nie je úplne vyblednutý.
APRIL WEEPS sa vtedy ukázali ako skupina zasľúbená atmosférickému doom/death metalu s občasnými odskokmi ku gothic- a rockovým polohám. Z ich hudby trochu trčali konkrétnejšie vplyvy tón udávajúcich scén od Grécka po Škandináviu, bolo však počuť aj snahu o vlastnú tvár i čo – to z domácej deväťdesiatkovej tradície. A predovšetkým išlo o dobre skomponovaný i nahraný materiál, ktorý by prípadne mohol zaujať aj nejakého vydavateľa. Preto ma celkom prekvapilo, že druhý album „Comma“, ktorý je vonku od konca apríla, opäť vyšiel „na vlastné triko“ jeho tvorcov.
Je celkom možné, že nejde o iné, len o rozhodnutie mať všetko pod vlastnou kontrolou, tak či onak digipak vyzerá celkom luxusne. Pod poloabstraktným námetom na obale si môžete predstaviť všeličo, pohľad do oblohy pred búrkou či vír vesmírnych hmlovín, rozkladaciu textovú prílohu tvoria koláže z tvárí hudobníkov, dobrá, zaujímavá práca, na jednej strane dostatočne atmo-metalová, na tej druhej zase bez priveľkej dávky stokrát omletých klišé. Skupina svoje nápady zverila Sachtikusovi a toto rozhodnutie určite neľutuje.
Deväťskladbová novinka disponuje časovým rozsahom atakujúcim hodinovú hranicu. Vzhľadom na žáner to nie je nijako prehnané, atmosférický doom/death sa rád vyjadruje aj na plochách o dosť rozsiahlejších než tunajší priemer „šesť minút a niečo“. Od debutového albumu uplynulo päť rokov a APRIL WEEPS v rámci svojho hudobného vývoja prešli kusisko cesty. V prvom rade konštatujem, že vlastná tvár získala výraznú prevahu nad vplyvmi zo „slávnejších scén“. Vďaka pokroku v kompozícii a aranžovaní už veľmi necítite závan vetra z juhu ani zo severu, súčasný „atmosféricko-emotívny metalový extrém“ je hlavne v réžii AW.
Hudba sa pochopiteľne nesie v stredných a valivých pomalších a pomalých tempách, „Comma“ však v nijakom prípade neznie uťahane. Naopak, v jej náladovosti je miesto pre temperament, groove i vyslovenú výbušnosť, a v týchto polohách je skupina rovnako istá ako v „zadoomaných“ a melancholických momentoch. Gitary vedia ostro rezať a drviť a takisto dokážu zastreto pobzukovať na pozadí výpravných klávesových registrov, hrajúcich tu klavírne vyhrávky, inde zase hrmiacich ako hammondky zo zlatého veku hard rocku. Čo si veľmi cením je fakt, že miesto nejakých symfonických burácaní klávesy s citom budujú niekde malebné, inde dramatické a zase inde vyslovene krehké nálady.
Nálady, ktoré v najostrejších pasážach naberajú aj temné zafarbenie, podporené vokálom občas hraničiacim s blackmetalovým krákaním, oživujúcim prevládajúci ťažký hrdelný growl a „civilnejší“ rev. Samozrejme tak ako na debute aj tu veľký priestor dostáva ženský vokál, buď samostatne alebo v starom dobrom duete. Vokalistka má zaujímavý, netuctový hlas, skôr vyšší, ale nie nejaký operný, a dostatočne tvárny na to, aby zvýraznil náladu jednotlivých momentov, od energických metalových útokov až po ľahké, rockovo a post- pôsobiace pasáže. Pokiaľ ide o zvuk, nezaostáva za hudbou, je profesionálny, súčasný, nie však umelý, a pomáha dojmu, že „Comma“ je album, aký by fanúšik tohto žánru mal chcieť mať vo svojej zbierke.
Ďalší vydarený slovenský metalový album sa nesie v atmosférickom a zároveň extrémnom duchu a APRIL WEEPS sú ďalšou z kapiel, za ktoré môžeme byť radi.
8 / 10
N
- vokály
Marta
- vokály
Dex
- gitary
Mario
- gitary, vokály
Stronghold
- klávesy
Pitrs
- bicie
1. Palingenesis
2. Unreachable Gratification
3. Terminal Rumination of a Broken Soul
4. A Way of Mind
5. Rain
6. Realisation Stage
7. The Last Piece of Eden
8. Extirpation
9. In Aeternum
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.