OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V deň, keď píšem túto recenziu, uplynulo presne päť rokov odvtedy, čo na Metalopolise vyšiel „posudok“ na debutový album dunajskostredských APRIL WEEPS. Vtedy v podstate mladá kapela prekvapila príjemne, za predvedený potenciál si zaslúžila pozitívne hodnotenie a neskôr dobrý dojem potvrdila aj naživo. Svoju na živé prevedenie nie úplne nenáročnú hudbu návštevníkom predviedla v zľahka undergroundových podmienkach košických „sedmičiek“ tak, že zážitok z koncertu ešte ani dnes nie je úplne vyblednutý.
APRIL WEEPS sa vtedy ukázali ako skupina zasľúbená atmosférickému doom/death metalu s občasnými odskokmi ku gothic- a rockovým polohám. Z ich hudby trochu trčali konkrétnejšie vplyvy tón udávajúcich scén od Grécka po Škandináviu, bolo však počuť aj snahu o vlastnú tvár i čo – to z domácej deväťdesiatkovej tradície. A predovšetkým išlo o dobre skomponovaný i nahraný materiál, ktorý by prípadne mohol zaujať aj nejakého vydavateľa. Preto ma celkom prekvapilo, že druhý album „Comma“, ktorý je vonku od konca apríla, opäť vyšiel „na vlastné triko“ jeho tvorcov.
Je celkom možné, že nejde o iné, len o rozhodnutie mať všetko pod vlastnou kontrolou, tak či onak digipak vyzerá celkom luxusne. Pod poloabstraktným námetom na obale si môžete predstaviť všeličo, pohľad do oblohy pred búrkou či vír vesmírnych hmlovín, rozkladaciu textovú prílohu tvoria koláže z tvárí hudobníkov, dobrá, zaujímavá práca, na jednej strane dostatočne atmo-metalová, na tej druhej zase bez priveľkej dávky stokrát omletých klišé. Skupina svoje nápady zverila Sachtikusovi a toto rozhodnutie určite neľutuje.
Deväťskladbová novinka disponuje časovým rozsahom atakujúcim hodinovú hranicu. Vzhľadom na žáner to nie je nijako prehnané, atmosférický doom/death sa rád vyjadruje aj na plochách o dosť rozsiahlejších než tunajší priemer „šesť minút a niečo“. Od debutového albumu uplynulo päť rokov a APRIL WEEPS v rámci svojho hudobného vývoja prešli kusisko cesty. V prvom rade konštatujem, že vlastná tvár získala výraznú prevahu nad vplyvmi zo „slávnejších scén“. Vďaka pokroku v kompozícii a aranžovaní už veľmi necítite závan vetra z juhu ani zo severu, súčasný „atmosféricko-emotívny metalový extrém“ je hlavne v réžii AW.
Hudba sa pochopiteľne nesie v stredných a valivých pomalších a pomalých tempách, „Comma“ však v nijakom prípade neznie uťahane. Naopak, v jej náladovosti je miesto pre temperament, groove i vyslovenú výbušnosť, a v týchto polohách je skupina rovnako istá ako v „zadoomaných“ a melancholických momentoch. Gitary vedia ostro rezať a drviť a takisto dokážu zastreto pobzukovať na pozadí výpravných klávesových registrov, hrajúcich tu klavírne vyhrávky, inde zase hrmiacich ako hammondky zo zlatého veku hard rocku. Čo si veľmi cením je fakt, že miesto nejakých symfonických burácaní klávesy s citom budujú niekde malebné, inde dramatické a zase inde vyslovene krehké nálady.
Nálady, ktoré v najostrejších pasážach naberajú aj temné zafarbenie, podporené vokálom občas hraničiacim s blackmetalovým krákaním, oživujúcim prevládajúci ťažký hrdelný growl a „civilnejší“ rev. Samozrejme tak ako na debute aj tu veľký priestor dostáva ženský vokál, buď samostatne alebo v starom dobrom duete. Vokalistka má zaujímavý, netuctový hlas, skôr vyšší, ale nie nejaký operný, a dostatočne tvárny na to, aby zvýraznil náladu jednotlivých momentov, od energických metalových útokov až po ľahké, rockovo a post- pôsobiace pasáže. Pokiaľ ide o zvuk, nezaostáva za hudbou, je profesionálny, súčasný, nie však umelý, a pomáha dojmu, že „Comma“ je album, aký by fanúšik tohto žánru mal chcieť mať vo svojej zbierke.
Ďalší vydarený slovenský metalový album sa nesie v atmosférickom a zároveň extrémnom duchu a APRIL WEEPS sú ďalšou z kapiel, za ktoré môžeme byť radi.
8 / 10
N
- vokály
Marta
- vokály
Dex
- gitary
Mario
- gitary, vokály
Stronghold
- klávesy
Pitrs
- bicie
1. Palingenesis
2. Unreachable Gratification
3. Terminal Rumination of a Broken Soul
4. A Way of Mind
5. Rain
6. Realisation Stage
7. The Last Piece of Eden
8. Extirpation
9. In Aeternum
Párkrát som si to popočúval, ale výraznejšie ma to neoslovilo + nepáči sa mi hlas speváčky.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.