OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už dlhší čas s ponurým stoicizmom čelím skutočnosti, že niet toho boha domáknuť sa nejakých nových kapiel v preferovaných žánroch, ktoré by ma zaujali, ťažko nájsť nejaký nový (najlepšie do extrému hodený) death metal, grind core a podobne, čo by sa mi o ňom naozaj chcelo napísať, a to už sa niekedy prehrabujem fakt až v obskúrnostiach. Vraciam sa k svojmu archívu a k minulosti. Napríklad aj k domácej scéne. Tak som minule po rokoch otočil CD topoľčianskych THALARION, tie prvé obzvlášť. Toto meno vám nič nehovorí? Chyba, vydávali u Mighty Music, ktorí boli vtedy parádnym a dnes aj najväčším dánskym metalovým vydavateľstvom, zaoberajúcim sa hlavne death metalom a príbuznými záležitosťami.
Aj z dnešného pohľadu je pochopiteľné, že sa THALARION podarilo u nich zakotviť s troma albumami, bol to veľmi dobrý atmosférický death/doom metal občas aj do blacku, so svojráznou melodikou, a takisto s asi najlepšie urobenými vokálmi „zviera vs. kráska“, aké sme tu mali, napríklad taká „Where The Sloes Mature“ je zážitok aj po 18 rokoch a celkovo s odstupom až prekvapilo, aká je tá hudba nadčasová, zvukovo aj kompozične patrí do vysokého nadpriemeru doteraz, prísť s takou tvorbou niekto dnes, v podstate má vystarané. Posledný album „Hellium“ vyšiel už doma u KRV Records, pár vecí bolo inak, dámsky vokál a klávesy mínus, pritlačenie na pílu plus, THALARION svoje aktívne účinkovanie uzavreli ako pomerne ostrá melodeathová úderka. Bubeník na deathmetalové časy zabúda v TUBLATANKE, vokalista dnes ako Juraj Thal píše detektívky a zdalo sa, že nad ostatnými členmi sa zavrela voda.
Nie tak celkom. V roku 2016 pribudlo na slovenskej scéne meno CONSTANS COMPROMISSUM. Ide o kapelu pozostávajúcu z troch štvrtín z bývalých členov THALARION. Peter Bartakovič tam bol od začiatku do konca, Juraj Lukáč zasadol za bicie potom, čo Peter Schlosser dal prednosť voľakedajšej legende slovenského hard’n’heavy a Juraj Čakajda bol jedným z ľudí, ktorí skúšali šťastie ako vokalisti v celkom poslednej zostave. Dnes sa táto štvorica hlási o miesto na scéne rovno s debutovým albumom, hotovým už v roku 2017, ktorý prednedávnom vyšiel u Support Underground. Necelých štyridsať minút, desať skladieb, ktoré si po mnohých pozorných vypočutiach našli cestu aj ku mne. Nie že by išlo o nejaký zložitý, krkolomný, pretechnizovaný či experimentálny materiál, naopak, máme dočinenia s k poslucháčovi veľmi ústretovým death metalom.
Možno toto bol kameň úrazu. Formálne všetko dobré, materiál príjemne počúvateľný, len dlho trvalo, kým sa mi podarilo niečoho chytiť a trochu „I’ll Break You“ rozpliesť. Ale mám to. Debutová vec od CONSTANS COMPROMISSUM je skrátka pripomienkou slovenského death metalu 90. rokov pre tých, ktorí staré bandy nepočuli. A z tohto pohľadu funguje vynikajúco, je v zásade esenciou agresívneho, často na náklepoch postaveného, melodickým smerom orientovaného kovu smrti s harmóniami typickými pre Slovensko 90. rokov a s melodikou, ktorá má takisto najbližšie k domácim zdrojom. V gitarovej hre počuť veľa z toho, čo THALARION robilo svojskou, netuctovou družinou už na prvom albume, vydanom na kazete, a celková dravosť materiálu zase odkazuje na záverečnú fázu jednej zo starých špičiek slovenského metalu.
Deväťdesiate roky tu ožívajú jednak vďaka zvuku, síce výraznému, ale na druhej strane tak trochu ako do zamatu obalenému, dynamika a údernosť tu je a nejaké extrémy za uši nezatiahnu. Vokálne podanie pripomenie napríklad Draganove časy v DEPRESY, prevažuje pomerne hlboký zrozumiteľný growl. Death metal CC je svižný, úderný, často náklepový, veľa a kvalitne sa v ňom sóluje. Hudba celkovo vyznieva zľahka ponuro a po poctivom napočúvaní prekvapí prívalom harmónií, ktoré vám otvoria okno do minulosti a spomeniete si napríklad aj na SANATORIUM z ich „pred-USBDM“ čias, KARRION, MALTUM, DESECRATED DREAMS, AMORBITAL alebo INSEPULTUS. Radšej sa neponáhľajte odsúdiť túto vec ako „starinárstvo“, nálady privolávajúce obrazy starých čias sú hrané hudobníkmi, ktorí od tých čias svoje zručnosti pochopiteľne vycibrili a aj vďaka tomu nakoniec tento album dokázal takto rozkvitnúť. Nakoniec mám väčšiu výhradu snáď len k vyslovene chudobnému bookletu, tam sa ešte mohlo zapracovať.
Tento album chcel svoj čas, nakoniec je však z neho napríklad príjemná a hodnotná pocta melodickej škole domáceho kovu smrti spred 20 a viac rokov.
7,5 / 10
Peter Bartakovič
- basgitara, gitary (sólové)
Jozef Lukáč
- bicie
Juraj Čakajda
- gitary, vokály
Marek Okša
- basgitara
1. Intro
2. Just Three Words
3. My Madness
4. In Dying
5. The Witch
6. Sons of Destruction
7. Manipulation
8. I'll Break You
9. Evolution
10. ...'Cause I Want It Like This!
Immersed In Darkness (2021)
I’ll Break You (2018)
Vydáno: 2018
Vydavatel: Support Underground
Stopáž: 38:08
Tak toto je slušivý návrat do dob, kdy jsem velmi přicházel na chuť smrtícímu kovu. Devadesátá léta bychom asi v mnoha ohledech nechali nejraději minulosti, ale v případě takovýchto hudebních návratů si rozhodně nelze stěžovat. Konzervativně pojatý death metal, navíc zcela nekompromisně a sveřepě odehraný lidmi, o jejichž relevanci na tomto poli nelze pochybovat. Ač to asi v tomto kontextu bude znít trochu divně, ale za mě teda jako dost pohoda!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.