Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Navzdory tomu, že smutnice je otravná poletující muška, zvolili si SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY její jméno jako název svého nejnovějšího alba. O jejich zahrádkářských motivech je však možno úspěšně pochybovat: u kapely s tak mimořádným citem pro aplikaci domácího folklóru do metalu to ostatně ani jinak nejde. A tak hned při prvním kontaktu s nahrávkou máte před očima to, co celou „Smutnici“ zdobí jako černá krajka nahé, smyslné ženské tělo. Nádherný výraz, silně odkazující svým smyšleným významem do dávné, mlhou opředené slovanské mytologie, do časů, s nimiž je onen folklór svázán pupeční šňůrou, svádějící k úvahám o jakési bohyni, záhrobní bytosti či období smutku.
K tomu skutečně působivý obal, ještě dále rozvíjející tuhle fantaskní myšlenku, a jeden má málem pocit, že tohle album snad ani není nutné otvírat, protože si u něj bohatě vystačí jen s právě popsanými zrakovými vjemy.
To by ovšem byl opravdový hřích. Na „Smutnici“ totiž definitivně vrcholí sbližování SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, původně doommetalové kapely, s lidovou tvorbou, jež započalo už na albu „Relic Dances“ (2004). A vrcholí vskutku mimořádným způsobem. Naslouchání téhle nahrávce je jako procházka lesem pradávné pohanské minulosti, v němž jste přímo obklopeni nejrůznějšími citově zabarvenými podněty, náladami a zhmotnělými sny, jimž po vzoru názvu celé nahrávky pochopitelně panuje především krásný smutek.
Dál, pořád dál a ještě hlouběji. Přiznám se, že jsem zprvu úplně nevnímal, jak moc komplexním dílem v tomhle směru „Smutnice“ vlastně je, ale čím častěji jsem se jí nechával omámit, tím víc to vyplouvalo na světský povrch. Těch osm skladeb je jako osm neposedných plamínků, z nichž každý je sám o sobě schopen rozpoutat a nasytit pořádný požár. Osm neposedných hádků, které dávný žrec spletl v tajemný symbol „Smutnice“ a poslal po proudu času až do dnešních dnů.
Mými největšími favority jsou „Ten, který ukoval Slunce“, „Ptakoprav“ a „Tichý zpěv“, ale to o ostatních skladbách neříká vůbec nic. Jak jsem už naznačil, na albu skutečně není hluchého místa a způsob jakým jej kapela vymyslela a napsala, je vskutku mimořádný. Rozličné melodické lahůdky, kytarový riff vždy jen v těch nejsprávnějších momentech, stejně jako opatrný murmur, libozvučné texty a na vrcholu toho všeho jako drahý kámen ve sbírce zpěv Hanky Hajdové. Má-li smysl si v těchto souvislostech připomínat definici folk metalu a hovořit o jeho ideální podobě, pak vězte, že na „Smutnici“ jí Tichý proud bezbožné elegie dokonale naplnil a ještě obohatil o podstatnou špetku své doomové minulosti.
Vskutku. Chcete-li slyšet SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY v jejich nejjasnější novodobé hodině, pusťte si právě „Smutnici“.
Smutnice (stejně jako komunisti) jsou svině. Ale stačí trocha Mospilanu a je po nich. Po smutnicích. Ovšem tahle "Smutnice" je mnohem odolnější. Předchozí "Návaz" si dodnes pouštím relativně často a po letech jsem byl nucen zvednout jeho hodnocení k maximu (nějak nefunguje editace starých hodnocení, je slíbena náprava). Ta deska je ve své křehkosti a podmanivosti mimořádná. Je velká škoda, že se s ní po boku Season Of Mist nepovedlo prorazit více, jak si posteskli Hajdovic v aktuálním rozhovoru. Holt v tomto ranku (z hlediska formální značky "folkmetal") se s rozjuchanými Finy na světových kolbištích soupeří těžko. Už můžeme jen spekulovat, jaky by to vypadalo, kdyby se pořadí vydání uvedených desek prohodilo.
"Smutnice" se jeví skočnější (relativně), riffy jsou ostřejší, kytary jsou víc slyšet. Je to více metal než folk(lór), přičemž ten výrazný emocionální náboj zůstal. Málokdo asi mohl očekávat ve tvorbě SSOGE třeba sypačku. No a je tam a pasuje tam, obzvláště když je na ni navázáno krásným duetem, v němž se ze strany Hajda family Ltd. dlouhodobě utlačovaný Pavel Hrnčíř vyřval ze své frustrace ("Kdo z nás je víc"). Najednou shledávám, že ten model "kráska a zvíře" se nejeví být v metalové tvorbě úplně vyčerpaným. Chtělo by se mi zvolat, že na příští desce chceme více Hrnce. Ale je jasné, že pokud kapela disponuje tak výrazným a svébytným ženským vokálem, chlapovi nezbude, než strpět plíživé ujařmení. Však víme, nejsme-li Marigoldem.
Když tak sleduju Louisovu desítku, tak bych s ní i souhlasil. Ale jen do té doby, než zazní "Za nevěstou". Pak pro mě "Smutnice" trošku ztrácí otáčky. Ovšem děti jsou odrozeny, dům je postaven, babičky fungují, takže SSOGE mohou směle hledět v zářné zítřky a my s nimi. Však oni ještě na Západě prorazí. Cítím to! Ale zkusil bych i to Rusko...
První deska po návratu Bobby Lieblinga z vězení potvrzuje teze o starých psech a nových kousích. Pro alespoň s nějakou starší nahrávkou obeznámené jedince album moc novinek nepřinese, na druhou solidní standard temného rocku/doomu ze staré školy potěší.
Hitový generátor sice pořád pracuje, ale už se z něj bez pravidelné údržby trochu kouří. Švédové opět natahují stopáž až někam k jedné hodině a to se hlavně ke konci nahrávky už dost projevuje. Stále příjemný poslech, ale trhlinky se postupně zvětšují.
Pohrobci skvělých GLACIATION se vrací po dlouhé dekádě s půl hodinou obtížně zařaditelného post BM, který oproti původní kapele působí podstatně lyričtějším, křehčím dojmem. Zároveň je to opět výzva pro posluchače propracovat se do téhle fascinující vize.
Lovecraftiánští heraldi otevírají dveře do dalšího studeného a nepřátelského vesmíru, který vás omotá chapadly plíživých riffů a sonickými horami šílenství. Náročný, ale nesmírně povznášející hodinový boj s monstry na pomezí BM, DM a doomu.
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!