Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už když jsem si vychutnával vynikající předchozí album „Hunted“ z roku 2016, nevěděl jsem se rozhodnout, jestli mám tu čest s výbornými apoštoly časů v hudbě ne zas tak dávno minulých anebo jsou američtí KHEMMIS jedním z proudů metalové moderny, plně respektující své kořeny. Nedokázal jsem si uspokojivě odpovědět a popravdě mi to příliš nevyjasní ani jejich letošní, v pořadí již třetí album.
„Desolation“ na svého staršího brášku plynule navazuje a viděno kritickým pohledem, příliš mnoho nového nepřináší. Doom metal staré školy, plný temných kytarových riffů a heavy melodiky je něčím, co v provedení tohoto kvartetu z města Denveru funguje na velmi atraktivní bázi a co je evidentně produkováno od srdce a s citem pro detail. Koncept, který se na druhém albu podařilo rozpracovat do skvělé kolekce perfektně šlapajících písní, nepostrádajících jak výborné nosné motivy jednotlivých skladeb, tak ani atmosféru a nápětí.
V tomto trendu se nese i letošní novinka, která hned prvním poslechem ukázala, že onen koncept ještě nabízí dostatek tvůrčích impulzů. Zdvižený prst varující před jeho vyčerpáním tam už někde v dáli lze zahlédnout, ale Američané zároveň dokazují, že energie, chuti a schopností na vyklouznutí z této pasti by mohli mít dostatek. Jejich muzika totiž i letos zní velmi svěže a kreativně. Melodiky je snad ještě o ždibet více a stejně tak hejvíkovských kytar.
Co ale hlavně nechybí, jsou silné a pod kůži se vrývající melodické linky. Každá ze šestice zde zastoupených kompozic jich nabídne hned několik. Jejich velkorysé stopáže jim k tomu koneckonců nabídnou patřičný prostor a když by ani to nestačilo, soustředěný výkon Phila Pendergasta zůstává další neochvějnou jistotou. Jeho procítěný zpěv v sobě nese široký rejstřík emocí, avšak ani na moment neupadá do bahna patosu a přepjaté teatrálnosti. Což vzhledem k faktu, že v takto rozehrané hře je riziko nemalé, dokazuje zkušenost a vyzrálost tohoto kvartetu. A samozřejmě vytříbený cit pro takovou muziku a stejně tak pro pečlivou stavbu skladeb a časování toho či onoho motivu.
Platí to ve větší či menší míře pro každou z šestice skladeb, pokud bych ale měl vybrat nějakého kandidáta, tak bych asi volil tu s pořadovým čísle 3 - „Flesh To Nothing“. Našlapaný úvod obstarají šťavnaté, lehce sludgemetalové, kytarové riffy. Rozjeté střední tempo zpomalí v zad(oo)umaném refrénu a když se tento tradiční mustr stihne unavit, KHEMMIS přiloží několik dalších polínek a skladbu i s přispěním kontrastního skřehotavého vokálu a líbivého sóla nakopnou do finále, za nímž za zvuku španělské kytary definitivně padá opona.
Moc rád bych na tomto místě ještě rozvinul svoji myšlenku z úvodu, týkající se nepříliš velikého progresu mezi druhou a třetí deskou této dobře rozběhnuté kapely, ale kvality té letošní prostě hovoří jasně. KHEMMIS to zkrátka mají zmáknuté na výbornou. Jejich moderní pojetí hejvíkem načichlého doomu; a klidně k tomu přidejme i pár dalších vlivů, prostě snese veškerá přísná kritéria a je vcelku jedno, jestli jejich produkci lze nazývat staromilskou či nikoliv. Ty písně totiž zní skvěle a sebevykrádání ani na této nahrávce rozhodně není relevantní téma. Dále už není co řešit!
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.
Zásadní milník švédských black/death metalových dějin. Druhé album SACRAMENTUM z roku 1997 se dočkalo renovace fasády. Dan Swanö odvedl vynikající práci, "The Coming Of Chaos" důkladně vyčistil, devadesátkový "spirit" však zachoval. Má radost nezná mezí.