Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V souvislosti s třetí deskou tohoto německého dua se opět navrací tradiční recenzentské dilema. Je nutné za každou cenu podrobit kritice nahrávku, která oproti svému předchůdci vykazuje jen minimální progres i navzdory tomu, že více než dobře pokračuje v původním konceptu, který se evidentně ještě nevyčerpal? Musí hudební kritik dostát povinnosti a tento fakt ve svém textu neustále zdůrazňovat? Můj názor je ten, že rozhodně ne.
Vždyť už po prvním poslechu „The Modern Art of Setting Ablaze“ je jasné, že MANTAR jsou stále ve skvělé kondici. Netroufám si tvrdit, jestli už na vrcholu sil, ale letošní kolekce dvanácti písní až těžce uvěřitelným způsobem jede ve stejném mustru, jak byl nastaven úvodním albem „Death By Burning“ z roku 2014.
Mnohé poodhalil už úvodní singl „Age of The Absurd“. Na albu skladba s pořadovým číslem 2 (po intru „The Knowing“ je to de facto skladba úvodní) to odpálí hned ve velkém stylu a pěkně do plných. MANTAR se nijak nešetří hned od prvního taktu a nijak ani nešetří nápady pro další dění. Sílu na nahrávce jedné z těch rychlejších písní násobí ještě fakt, že Němci vystupují toliko jako duo, takže množství energie vydané k docílení sytého a válcujího zvuku musí být pokaždé enormní.
Kdybych tuto dvojku viděl živě před seznámením s její albovou tvorbou, těžko bych dokázal uvěřit, že se něco takového dá přenést i do drážek nahrávky pečlivě piplané ve studiu. Toto se právě v jejich případě daří už od počátku a nejinak je tomu i letos. Album doslova hýří agresivitou a nesmlouvavostí. Plným nasazením se spolehlivě daří eliminovat nástrojový minimalismus (kytara + bicí) a jednotlivé hutné riffy pak vytvářejí dokonalou iluzi plnotučné kapely. Ta muzika je totiž natolik žhavá a těžkotonážní, že se nepídíte ani po rytmickém jištění baskytary.
Hamburská dvojice to ani tentokráte nežene do vysokých otáček. Spolehlivě si, až na několik málo výjimek, vystačí se středními a o něco málo rychlejšími tempy, které komplexně navodí atmosféru totální devastace. Ovšem i přesto mají MANTAR spíš než k nějakým formám extrémního metalu mnohem blíže k obyčejnému rock'n'rollu, což je jeví jako slušný paradox. Když si však poslechneme jednotlivé songy (nejen) tohoto alba, tak musíme okamžitě odhalit jejich písničkový skelet. Kolem něj je, pravda, vystavěna tkáň nelítostného predátora, ovšem ani tomu není dovoleno činit více, než umožňují jednotlivé kosti jeho těla.
V praxi to obnáší skutečnost, že německé duo dokáže v rámci svého ranku napsat i nějaký ten chytlavý motiv, či rovnou celou skladbu. „Midgard Serpent (Season of Failure)“ představuje poměrně jasnou koncertní hitovku, u níž si umím při živém provedení představit ještě silnější dávku napětí a dramatu, který i ve studiové podobě nabízí doslova po tunách. Již zmiňovaná „Age of The Absurd“ představuje jednu z těch výjimek, nasázených ve vyšším tempu, přesto si neodpustí téměř až skandovaný refrén. Další kousek, během nějž bude atmosféra v narvaném klubu pěkně houstnout.
Jistý výdech a relax pak může představovat v pořadí desátá „The Formation of Night“. Ačkoliv tohle je myšleno spíše v nadsázce, neboť tato valivá tryzna si sice jako jedna z mála neudělá z posluchače boxovací pytel, ale spíše jej pěkně pomalu rozemele na kousky. To platí i pro závěrečnou „The Funeral“, nezůstávající svému názvu pranic dlužnou. Další výborné propojení rock'n'rollu s hudebním extrémem není možná natolik intenzivním zážitkem, jako předchozí kusy, ale jejímu valivému pochodovému tempu lze rovněž jen ztěží nepodlehnout.
Tady skutečně zatím ještě neregistrujeme ani jen předtuchu nějakého sebevykrádání či rovnou vyčerpání. V MANTAR bych spíše než typický metalový band, viděl hlavně svérázné a notně brutální písničkáře. Třetí deska tuto jejich pozici sice neposouvá dál, ale zato výrazně a jednoznačně stvrzuje.
Další zuřivý manifest z dílny tohoto německého dua zainteresované už asi tolik nepřekvapí, ale je beztak skvělé, jak to stále dokáže jen s minimálními změnami fungovat.
1. The Knowing
2. Age of The Absurd
3. Seel + Forget
4. Taurus
5. Midgard Serpent (Seasons of Failure)
6. Dynasty of Nails
7. Eternal Return
8. Obey The Obscene
9. Anti Eternia
10. The Formation of Night
11. Teeth of The Sea
12. The Funeral
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.