PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Znovuzrozený TITANIC s galionovou erbovní figurou brněnského dráčka v posledních létech zažívá, řekl bych, velmi úspěšné období. Znovu vydává alba („Double Time“ a „Metalovej svátek živě“), čile koncertuje a u fanoušků je díky tomu ve stále větším kurzu. Nová studiová nahrávka se proto zdála být logickým pokračováním, ale ke smutku všech příznivců téhle žijící heavymetalové legendy stále tak nějak nepřicházela. Až na začátku letošního léta se objevila zpráva o novince, která se zahalí do červené, bude se pyšnit zvláštně rozechvělým názvem „Soumrak Titánů“ a TITANIC na ní slibuje zase jednou parádní výlet nekonečným oceánem těžkého kovu.
Jak se později ukázalo, přívlastek „nová“ dostal v případě některých novinkových skladeb poněkud odlišný význam, neboť dotyčné kousky pocházejí z hluboké historie kapely a objevily se podle všeho na poměrně neznámém, živě nahraném demu „Eso Hertz“ z roku 1987. Tak neznámém, že jeho existence ušla dokonce i autorovi těchto řádek – aniž by si tím ovšem chtěl činit jakýkoliv nárok na vševědoucnost. Současný studiový zvuk a jasný kapelní rukopis však zastínily jejich letitý původ, takže do koloritu nového (zde už bez pochybností) alba zapadly bezvadně a naprosto bezbolestně.
Jako startovní výstřel zazní uhrančivé blues Martina Škaroupky a po něm i „Pěkný vokno“, což je hned na začátek skladba jako hrom, přestože vlastně postrádá klasický refrén. Kytarový riff hučí jako vosí roj chycený do pytle, baskytara nádherně a důrazně pulzuje a jeden zrovna cítí až v kostech, že přesně takhle zní TITANIC ve výsostné formě. Volně přecházíme do „Kam se schovám“, v níž onen opojný posluchačův pocit přetrvává. Vynikají i ty nejmenší detaily velmi důsledného (chtělo by se říct „heavy“) zvuku a přestože jedeme na tradiční metalové pohonné prostředky, skladba je znovu skvělým kusem. Obdobně se to má i s „Eso Herz“, poklonou nejklasičtějšímu těžkému kovu s přídechem IRON MAIDEN, a titulní skladbou alba, kamenným, téměř powermetalovým monolitem, v dobrém smyslu rozvíjejícím tradici nejdůležitějších kusů „Double Time“, totiž „Hráče“ a „Zrcadla“.
A zavedený scénář ještě na malou chvíli neopouštíme. Povedl se jak „Rohatej“, plížící se s urputným výrazem ve tváři kolem uhrančivě šedivé TITANICovské zdi nářků, tak také „Rock´n´roll Man“, parádně roztáčející ruletu „Marthusových“ bicích a nabízející rovněž velmi zvučný ústřední motiv. O to překvapivější se pak jeví být následující „V pekle procitnem“, jež nechává člověka prakticky bez varování tak nějak chladným a není nic, čím by s ním tahle skladba pohnula. Situaci napravuje poctivě šlapající „Netradiční hodokvas“ s nenásilně užitým tradičním „hejováním“ a textem alá „Zahradní slavnost“, bohužel však naposledy pro zbytek hracího času alba. Ten je fakticky rozmělněn až téměř do ztracena mezi baladou „Boží mlýny“, jež znovu zůstává dlužna pověsti a fazóně pověstné „Figuríny“, a úplným finále „Bude fajn“, skladbou, která sice nezní úplně marně, ale do síly první půle desky má stále poměrně daleko.
Špatný konec zde ovšem navzdory všem poučkám nekorunuje špatné dílo, to vůbec ne. Osobně ho vlastně víc než co jiného beru jen za takovou kaňku na kráse „Soumraku Titánů“. Kaňku, která sice ukápla poměrně nepěkně, zbytečně a zakryla proto malou část celého toho jinak moc pěkně leštěného kovového výjevu, ale především kapku, s níž si album jako celek hravě poradí a nedá si kvůli ní zkazit dobré renomé. Ostatně stejně jako samotný TITANIC, jemuž jde bezpochyby celé tohle album moc dobře k duhu.
Parádní výlet nekonečným oceánem těžkého kovu, na nějž vás nevezme nikdo jiný tak, jako právě TITANIC. A že trochu sprchne? Klid, na absenci koroze to nemá žádný vliv.
7,5 / 10
Zdeněk Černý
- kytara, zpěv
Georgi "Joro" Enchev
- kytara
Milan Hanák
- baskytara
Martin "Marthus" Škaroupka
- bicí
1. Pěkný vokno
2. Kam se schovám
3. Eso Herz
4. Soumrak Titánů
5. Rohatej
6. Rock'n'Roll Man
7. V pekle procitnem
8. Netradiční hodokvas
9. Boží mlýny
10. Bude fajn
ON (2021)
Soumrak Titánů živě (2020)
Soumrak Titánů (2018)
Metalovej svátek živě (2016)
Double Time (2013)
Rockové balady (1995)
3 (1993)
Ábel (1990)
Metal Celebration (1989)
Vydáno: 2018
Vydavatel: Vinná muška s.r.o.
Stopáž: 40:19
Produkce: TITANIC Studio: Studio Shaark
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.