OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Z řecké Soluně pochází Ilias Kakanis, kluk co stojí za ambiciózním a hlavně zajímavým projektem ONCE UPON A WINTER. Minulé album nasbíralo na Youtube velmi rychle více jak 100k přehrání a novinka „.existence“ se vydává mnohem dál v zajímavých záchvěvech, které minulá tvorba jen naznačovala. Tím je instrumentální postrock, který plnými hrstmi bere z jiných netradičních subžánrů. Používá sedmdesátkové kytary, epické motivy na pomezí teatrálnosti i dřevní progrockové postupy. Ve své podstatě je to moderněji proaranžované baladické retro, zabalené do postrocku, které staví na klavírních linkách, pochmurných sólech a oldschoolových synth zvucích.
Ony sedmdesátkové a osmdesátkové motivy mají nebezpečně nostalgické aroma. Mnohokrát jsem si vzpomněl hlavně na hudbu Petra Hapky, kterou ozdobil bezpočet filmů a seriálů v sedmdesátých a osmdesátých létech. Ilias Kakanis je takový Hapka, který tyto čtyřicet let staré postupy oprašuje a přidává k nim, velmi decentně, současné prvky i typické balkánské kytarové šmrdlačky.
Asi nejpovedenější je skladba „In The Chronicles of Mediocre Egos“, která krásně pracuje se vším výše zmíněným. Nebojí se retroklávesových plachet, melancholických až patetických melodií a uprostřed ani kytarové epické ejakulace, která si s Petrem Hapkou nezadá opravdu v ničem. A že je to místy na hranici kýče? No jasně, že je – ale tady mi to z nějakých důvodů vůbec nevadí.
Řecký postrockový Petr Hapka ... aneb není postrock jako postrock.
7,5 / 10
Ilias Kakanis
- vše
1. I've Seen The Skies Shatter
2. In The Chronicles Of Mediocre Egos
3. Cognitive Dissonance
4. Unsettling Minds Climax In The Darkest Hours
5. Purple Midas
6. existence
.existence (2018)
Selective depression in chase of the Big Bang (2017)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.