Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ako to urobíte, ak vám nejde z hlavy ten šialený a absurdný nápad hrať black metal, ktorý by dokázal preniesť poslucháča v čase do éry, kedy nič ani len vzdialene podobné neexistovalo? S tým, že máte v hlave dostatok „halušiek“ a nadšenia, si nevystačíte. Asi si budete musieť naštudovať hudobné reálie danej periódy, ktorú potrebujete vykresliť. Akokoľvek špecifické vaše blackové podhubie bude, potrebujete ho mať aj dostatočne univerzálne – aby ste ho úspešne adaptovali na dané „prostredie“ rôznymi spôsobmi, nestrácajúc cestou poslucháčovu vrtkavú pozornosť.
No a v neposlednom rade, toto všetko je len piesok v rukách malého dieťaťa, ak to nepodáte v presvedčivej forme s neotrelým obsahom. Šialenci z Leedsu sa takto už pár rokov zabávajú umiestňovaním pokrútených hudobných obrazov, len formálne ukotvených v black metale, do dekadenciou nasiaknutého viktoriánskeho Anglicka na sklonku kráľovninej vlády.
Úspešne! „Foresti“ sa aj na piatej nahrávke držia bezpečne nad latkou, ktorú nastavujú prakticky len sami sebe. „Grave Mounds & Grave Mistakes“ je najnovšou emisiou žalmov rovnako ponurých, ako obskúrnych. Porovnávať ich diela navzájom nedáva žiaden zmysel – každé je univerzom samé osebe. Tentokrát je to menej „black“ a trošku viac „atmo“ – s väčším dôrazom na akustické elementy, roztodivné sample a ambientné kaluže, stále však so zásadným podielom kovu čierneho ako zastrčená úzka ulička medzi tehlovými domami v hustej nočnej londýnskej hmle.
Hneď ako vás intro nenápadne, za zvukov flautičiek a strunovej akustiky, položí na tanier hlavného chodu, uškrtí vám na chvíľku prívod okysličenej krvi centrálne gitarové tremolo v „Precipice Pirouette“. Mnohoznačné, neraz vkusne vtipné, texty Mister Curse v amoku pľuje s takým zanietením, až počujete dopadať sliny na mikrofón. Jeho okamžite rozpoznateľný štýl frázovania je jednou z mnohých ozdôb nahrávky, kde synergia obojpohlavných vokálov a postupne sa zjavujúcich i miznúcich inštrumentov je korením celého diela.
To úžasné máme však stále pred sebou. Tajomná „Tombward Bound“ je klenotom v tvorbe Britov, ktorý si správne uchránili a miesto pozície reprezentatívneho singlu nechali skladbu vyniknúť v kontexte tohto chutne pitoreskného predstavenia.
Zlovestný úvod sa láme do intímnej klávesovej suity – podkladu pre plačlivé Curseove deklamácie. Skladba sa preplaví temnejšou rozbúrenou sonickou etapou a vrcholí duši uľavujúcim svitaním po noci prebdenej zízaním na tiene na stenách, aby sa úvodom nasledujúcej kompozície preliala do „trojrozmernej“ ambientne flautovej nirvány – žatva pre všetkých introvertných melancholikov.
I keď je black metal stále nespochybniteľnou šedou eminenciou, kočírujúcou celé dianie, práve to, že sa rozhodol tentokrát ustúpiť z výslnia a radšej ťahá za tie nitky, je v kontexte celej tvorby septetu príjemne oživujúcim elementom. Stále prítomný v miere postačujúcej na odlákanie tých, ktorí by neocenili ani ten zvyšok, pozýva na ďalšie šálky mierne prelúhovaného Earl Greyu s explóziou jedinečných pachutí.
V plnej poľnej je čierny kov prítomný len v démonickej ozrute „Children Of The Night Soil“ – groteskne rozvŕzgané husľové intermezzo na čistinke uprostred tmavého lesa s perníkovou chalúpkou je rovnako strašidelné a nervné, ako je zároveň manifestom faktu, že sa Angličania skvele zabávajú.
No a „zábava“ veru graduje. Ponurá estetika vetrom bičovanej Británie sa vyplazí do čerstvého vánku bezhviezdnej noci v nežnej, vkusne posmutnelej balade „Taken By The Sea“. Rakva z marcipánu, v hustnúcom daždi vokálne i inštrumentálne ťahaná drobučkou kvetinou Katheryne, bývalou to huslistkou samotnej Umierajúcej Nevesty.
„Scripturally Transmitted Disease“ (ľúbim ich za tie názvy) chvíľku znie, ako bežná „sypačková“ mastenica v najlepšej tradícii druhej vlny black metalovej. Na úchvatnej ceste z bodu A do bodu B vás však očarí dramatická elektronika, hustá pavučina doomovo ťahavých sláčikov a kým si uvedomíte skoro až progresívne-metalové parametre kompozície, príjemne prekvapujúci vývoj smeruje k osviežujúcej melancholicko-rockovej záverečnej etape s nástojčivými husličkami.
Záverečná „Decomposing Deity Dance Hall“ klame telom, vynárajúc sa zo špinavej rieky v relaxačnom tempe, aby v samom závere hostiny rozohrala derniéru posledná výživná porcia masakrálneho blacku hnaného perfektnými blast-beatmi. Celá vybalansovaná nahrávka len klincuje, čo som napísal pred šiestimi rokmi - od týchto čudákov sa ešte dočkáme mnohých slastí. A očakávania sa napĺňajú priebežne. Ak „Forestíkov“ sledujete, máte ich veľké. Preto ste určite chceli dielo plné tajomných zákutí, v ktorých sa stojí za to rýpať celé hodiny a kontinuálne objavovať nové a nové detaily. Bezpochyby tak zvolíte „Grave Mounds & Grave Mistakes“ za album roka.
„Foresti“ sa aj na piatej nahrávke držia bezpečne nad latkou, ktorú nastavujú prakticky len sami sebe. Každá nahrávka týchto bláznov je dostatočne osobitým mindfuckom na to, aby ich vzájomné porovnávanie bolo vylúčené. Platí to teraz a bude aj nabudúce.
1. Persistence Is All
2. Precipice Pirouette
3. Tombward Bound
4. Premature Invocation
5. Children Of The Night Soil
6. Taken By The Sea
7. Scripturally Transmitted Disease
8. Decomposing Deity Dance Hall
Hodně poctivý náklad staroškolského grindcore z Města Andělů se členy SHITBRAINS, SULFURIC CAUTERY a RADIATION VOMIT. Excelentní práce bubeníka a na poměry žánru dost velká pestrost v riffech, celkové dynamice i barvě vokálů.
Hůře stravitelná záležitost i na poměry old school death metalu. Tito Švédové nikdy nejeli přímočarý smrťák, takže novinka vlastně nepřekvapí. Pokud vám vyhovuje fusion kuchyně okrajových forem metalu, nemůžete s tímto nevycválancem šlápnout vedle.
Standardní živák ARAKAINu, výjimečný snad jen tím, kolik let existence na něm kapela slaví. Skalní jistě odhalí, která z obsažených skladeb ještě živě nebyla sejmuta, nám ostatním (co jsme se zároveň nezúčastnili) však postačí pár orientačních poslechů.
Občas není ku škodě se nakazit nějakou tou retro nahrávkou vonící po trvalé, zvlášť když se člověk jinak soustředí hlavně na nové věci. Jen se to s inokulací nesmí přehnat, jinak tahle „dcerka Doro“ o mnoho víc než to prima-retro nenabízí.
Hudba těchto Kanaďanů nikdy nebyla na první poslech. Ale ani skoro dva měsíce po vydání se do jejich novinky neumím dostat. Je tu jen několik záchytných míst, které pro mě mají přitažlivost. To je v porovnání s předchůdci zoufale málo.
Norská obdoba MAXIM TURBULENC (co do rozměrů) hraje elektro rock/metal ozdobený slušným zpěvem. Pro svou zastřenou melancholickou atmosféru nabízejí příjemný poslech jinak ne příliš originální hudby na vlnách středního proudu.
Tore je mrtev a tohle je jeho poslední deska. Bohužel od začátku nepřesvědčivá elevator music, i když bohatě proaranžovaná. Chybí atmosféra. Tu nalézám až v poslední třetině. Avšak Garm je Garm, takže to ještě prohledám, jestli jsem něco nepřeslechl.