Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédska modla sa na sklonku milénia naozaj vyfarbila a jej tretí počin je skladateľským vyvrcholením prvej éry kapely pod Candlelight Records. OPETH sa v týchto rokoch len inštalovali na progresívnu scénu, no pokiaľ predchádzajúce dva zárezy ešte znejú dosť neučesane a ich nesebakriticky mamutia stopáž dosť rozrieďuje tvorcami zamýšľaný efekt, na tomto monolite do seba zapadli tie najmarginálnejšie kúsky lega a severanom sa podarilo zviazať všetky stonky zvukových vláken do deviatich zmysluplných snopov s povznášajúcim účinkom na nervovú sústavu.
Pustite si veľkú trojku najlepších soundtrackov zo City Of The Moon - „My Arms Your Hearse“ ako veľký kariérny míľnik prepájajúci staré s novým - dôstojné lúčenie sa s minulosťou a vítanie nových sonických horizontov. Sprofanovaný „Blackwater Park“ – novembrová hmla nad podmračeným jazerom obklopeným zradnými vresoviskami. A napokon osviežujúcu a vzrušujúcu jesennú progrockovú jazdu „Pale Communion“ – vydarenú poctu hudbe určujúcej v 70. rokoch smer, ktorú Mikael svojsky uchopil a vtlačil jej... seba.
Tak vidíte, ešte aj z tejto trojice vychádza relikt konca minulého storočia víťazne – práve počúvate to najlepšie, čo štokholmské oceliarne za takmer tri dekády opustilo. Ojedinelá kombinácia kompozične nasýteného progresívneho roztoku, zvukovo asertívnej inštrumentácie a fantaskného opethovského poetizmu, tvoriaceho podstatnú zložku atmosféry.
Oproti nedávnej minulosti značne skrátené, no stále typicky „progresívne“ dlhé skladby sú plné fantastických nestarnúcich gitarových duelov Lindgren – Åkerfeldt. Skutočné strunové hody – tanier plný lievancov pretekajúcich zvodne kvapkajúcim javorovým sirupom. „My Arms, Your Hearse“ je jedným z nemnohých diel, ktoré ukazujú, aká vzrušujúca môže byť obyčajná rytmická gitara napriek tomu, že váš kapelník si všetky tie sólové prstolamy pochopiteľne nechal pre seba. Vzrušujúce je vlastne sledovať inštrumentálne linky ktoréhokoľvek nástroja a takýchto albumov mnoho nenájdeme. Kvalitná, vysokopercentná ruda z odľahlého Falunu bola jednoducho spracovaná tými najpovolanejšími.
Treba povedať, že s veľkou podporou Martina Lopeza, nového muža na bubeníckej stoličke, pre ktorého bol album veľkou ročníkovou prácou. Po odchode od AMON AMARTH naskočil do rozbehnutého vlaku, ktorý následne uskutočnil najkrajšiu časť svojej trasy - svižný prejazd malebnými zákrutami a downhillmi však rušňovodič zvládol dokonale. V booklete taktiež ešte neuvidíte basáka Mendeza, ktorý sa ku kapele síce pridal počas nahrávania práve na Lopezov popud, no nestíhal si už „svoje“ party naštudovať a Mikael tak basu nahral sám.
Progresívne kudrlinkárstvo tu ešte nevykazuje také profesorské parametre, ako v súčasnosti, kedy je tento aspekt viac-menej obnažený vypustením formálne metalového výraziva. Dá sa tušiť, že kľúčové pasáže tejto nahrávky, dodnes strhujúce svojím vtedy invenčným skladateľským prístupom, vznikli skôr ako produkt mladíckeho zápalu pre vec, než aby si Švédi uvedomovali, čo sa im to skutočne darí v notovom zápise vytvárať – rovnako ako o tri roky neskôr s monolitom „Blackwater Park“.
Už je to neuveriteľných 20 rokov, trúfam si ale konštatovať, že zubu času toto dielo odolalo a len nekompromisný letopočet na jeho obale dáva tušiť objektívnu realitu. OPETH sú dnes už niekde inde a mnohým sa to nepozdáva. Fanúšik tvrdej hudby ale zvykne ctiť vývoj a keby podobne ikonické umelecké spolky (akým OPETH sú) prášili neustále ten istý koberec, nebolo by všetko s kostolným poriadkom. Miesto zbytočného ponosovania sa radšej buďme radi za to, čo sa im už za sebou podarilo zanechať a vychutnávajme si jedno z najlepších diel tvrdej hudby, ktoré nám tak presne pripomína, prečo sme sa do toho strašného randálu kedysi zamilovali.
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.