Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Loňský rok byl výjimečně silný na vynikající domácí klubová alba. MANON MEURT do silného ročníku dodávají velkou dávku romantického kytarového náboženství, které frčí hlavně na shoegazovém evangeliu. Rakovnické kvarteto do roku 2018 přispělo svým druhým albem, které jendoznačně předstihlo jejich eponymní, čtyři roky starý debut.
Když jsem byl v říjnu na jejich křtu, trochu mě překvapil zvuk, který byl sytější a mlhavější, než kdykoliv jindy. Tuto změnu lze přičíst zásadní změně v kapele. Baskytaru vystřídaly syntezátory. David svojí prací silně ovlivňuje celkový zvuk alba. Vše je ještě více zasněné a mnohem barevnější. MANON MEURT znatelně rozšířili rejstřík, se kterým při tvorbě pracují. Kytary jsou udupanější, celkové vyznění je místy více popové, jednou bližší postrocku, jindy postpunku. Více se pracuje s dynamikou skladeb a gradací.
Opravdu výrazný posun pak nastává v tom, že pokud vedle sebe postavíte dravější, rockovou „Neon“ a úvodní ambientní kompozici „Circle“, stále je silně cítit stejný jmenovatel MANON MEURT. Současně však je naplno poznat, jak moc se kapela žánrově rozkročila, aniž by ztrácela na své osobitosti. Samozřejmě zůstává Kátin meditativní vokál, který je nezaměnitelný, tklivý a melancholii navozující. Nové skladby mnohem lépe nesou emoce. Při epickém závěru skladby „We Are“ mám vždy husí kůži a pocit, že se mi v uších děje něco opravdu významného.
Z pohledu zvuku je nahrávka o několik koňských délek dál, než její předchůdce. Na vrub to přičítám tomu, že produkci ošetřoval J.P. Muchow, a já, ať se rozhlížím sebevíc, nevidím žádnou jinou kapelu, která by mi k jeho práci pasovala více, než MANON MEURT. Zvolit si právě jeho bylo trefou do černého a vznikla tak symbióza, která nese svoje ovoce.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!