OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Povedzme, že názov kapely je prudko „nesofistikovaný“ dokonca na gore pomery, navyše človeku neznalému veci by mohol evokovať aj najpodradnejší „extrém“ zbastlený v detskej izbe za pomoci štyroch akordov prehnaných cez rozkopané rádio a bicieho automatu, ale našťastie to nie je takto. „Odrezané potešidlá“ sú rozhodne nie novou a celkom určite veľmi schopnou BDM bandou, tretí album „Origin Of Murder“ tak pri druhom vypočutí schytal súkromné hodnotenie „konečne zase brutal death, ktorý sa mi chce napísať“.
Jadrom bandy sú dve známe figúry kolumbijskej scény, gitarista Daniel Paz (CARNIVORE DIPROSOPUS, KINGUTS, kedysi u v podzemí veľkého pojmu PURULENT, a bubeník Beto Martínez (SUPPURATION, ex-ANCIENT NECROPSY live, ex-PURULENT live) a prvé dva albumy „vokálne ošetril“ Sebastián Guarín, predtým – veľké prekvapenie – pôsobiaci v PURULENT. Po ňom sa Kolumbijčania začali pozerať po odtokoch z USA, singel z roku 2012 nakloktal známy Angel Ochoa (CEPHALOTRIPSY, DISGORGE, ex-CONDEMNED) a v súčasnosti je tu James Schuster so skúsenosťami z DELUSIONAL PARASITOSIS, naživo svojho času v INIQUITOUS DEEDS, takže asi sa už rysuje, čo je toto za kolektív.
Skôr staré ako len predošlé (predsa len desaťročná pauza je slušný výkon) albumy ma dosť bavili, málo ľudské podanie kolumbijskej deathmetalovej ukrutnosti mi učarovalo už dávno, a novinka je to pravé potešenie. Ľudí netreba zbytočne rozmaznávať a tak nám AMPUTATED GENITALS naložili osem kusov za dvadsaťsedem minút? Stačí to? Pre poslucháča bežného (brutal)death metalu to bude aj priveľa, nie je to síce až v takých otáčkach šialenstva a zúriaceho podladenia ako napríklad ANIMALS KILLING PEOPLE či PUSTULATED, ale aj tak tá najvyššia tonáž. S poslucháčmi má skupina asi toľko zľutovania, koľko ho majú domorodci, „vysvetľujúci“ základné veci conquistadorom na juhoamerickom pobreží Karibiku. Mimochodom, body navyše za krvavý, „predpisový“ a napriek tomu originálny námet na obale.
„Origin Of Murder“ prináša typicky kolumbijský nemilosrdne masakrujúci, väčšinou diabolsky rýchly a barbarsky ponurý BDM, v ktorom pre nejaké harmonické, nebodaj melodické „spríjemnenia“ nie je vôbec žiadne miesto. Nad náklepmi sa vznášajú hrozivé riffy s často až ubíjajúcou, skazonosnou atmosférou, v pomalších pasážach sa nemilosrdne drví a rúbe, hrá sa priamočiaro, pritom vôbec nie jednoducho, tóny sa sypú jeden za druhým, gitary na tých správnych miestach zlovestne zavyjú alebo zavrčia a do besniacej steny gitár a bicích je zabudované obludné výlevkové skuhranie. Všetko bez intra, proste likvidácia prostredníctvom BDM od prvej sekundy. Viac než tak trochu čosi ako BRODEQUIN hraný kolumbijským štýlom, s mierne vyšším a ostrejším zvukom. Ak sa mi bude chcieť písať rebríček za tento rok, tento album v ňom bude určite.
Takýto besný, temný a ničivý BDM mi tu chýbal.
8,5 / 10
Daniel Paz
- gitary, basgitara
Beto Martínez
- bicie
James Shuster
- vokály
1. Condemnation and Atrocious Embodiment of the Vile
2. Primitive Killer
3. The Blood Runs Once Again
4. Impaled Conqueror
5. Banished into the Eternal Torment
6. Carnivorous Battle Against Fear and Possession of the Mighty Wild
7. The King's Crucifixion
8. Abominable Thirst to Drink His Blood and Eat His Flesh
Origin Of Murder (2019)
The Origin Of Murder (SP) (2012)
Family Bloodbath (2009)
Human Meat Gluttony (2005)
Vydáno: 2019
Vydavatel: Sevared Records
Stopáž: 27:01
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.